Yamaha FZ 1

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Har kollat lite på FZ 1 och tycker den verkar vara intressant. Köper man en ny så verkar det ju dessutom ingå vagnskadeförsäkring i ett år vilket inte är fel. Ngn som kört denna och kan ge sina synpunkter på den? Vill i huvudsak ha den som nöjeskörning och inte bara pendlarhoj. Är körställningen mer upprätt än exempelvis r1:an? Verkar inte som det sitter ett "crosstyre" på den utan ser mer rakt ut bara. Som sagt, är detta en rolig hoj eller är den för stor/klumpig att köra bakhjul och småvägar med? Har tidigare kört motard och sporthoj bör kanske tilläggas..

Blit ju lite motardkänsla på småvägar. Där och i stan är den super.
Vill du ändra utväxlingen, vilket kan vara kul om du inte vill pendla, får du antingen nita extralänkar, givet att du drevar upp bak, vilket är att rekommendera. Den enda 124 länkarskedja som finns är nämligen Iris. Den kedjan har mjäll. Tappar O-ringarna inom 300 mil.

Du sitter upprätt, med mycket bra kontroll. Vill du köra fort någon gång får du böja på dig.
Min svågers mosters kusins förra man ska ha nått 267 km/h på mätaren med originalutväxling har jag hört:) Bra hoj till bra pris.

Dess körställning är ju bra mycket mer upprätt än en R1:a. Gillar verkligen designen själv, och den är säkert inga problem att få upp på bakhjulet. Även om den inte verkar vara någon wheeliekung.

det är en hoj som jag bara kan rekommendera! lite lagom med effekt, dom kvarvarande -07orna säljs ut för runt 100k, 1års vagnskada som sagt, 3700:- i förs första året! dom senare -07orna finns med abs om man vill ha

och bli bra mycket råare utan den hemska orgdämparen och backspeglarna! :tummenupp

på min slängde jag på en underbelly också, Yamaha orginaltillbehör :tummenupp

img46e3f5c13479d.jpg

M:Eriksson: Ett lite kortare slipon hade passat linjerna bättre. Fräck bushoj:tummenupp

Gillar den modellen skarpt, riktigt grymt stuk. provkörde dock en sån och blev inte imponerad. Trodde den skulle vara likvärdig en R1-00-01 med tanke på effekten. men den är betydligt tröttare. Skulle vilja säga att den knappt motsvarar en modern 600cc sporthoj.

Provkör innan du köper.

Gillar den modellen skarpt, riktigt grymt stuk. provkörde dock en sån och blev inte imponerad. Trodde den skulle vara likvärdig en R1-00-01 med tanke på effekten. men den är betydligt tröttare. Skulle vilja säga att den knappt motsvarar en modern 600cc sporthoj.

Provkör innan du köper.

Om du gör en roll-out test. 60-160 på 6:an så är det bye-bye R1.
Jag har testat mot: R1, 02; K7, K6, 929, K2. Det är adjö för de cyklarna på ett sådant test. Och vill man varva tar man en 600:a.
FZ1 med slip-on har riktigt med mos tidigt. Drar friskt vid 4000V/m.
Exupen pajjar en del av kraften men den plockar ju de flesta bort ändå.

ok, verkar som det är lite delade meningar om hur dem går. Jag får väl helt enkelt testa en sån lite längre fram då det är väder. Man tycker som sagt att den borde gå ganska jämnt med r1 -00/01 då den ska ha 150 hk men vissa tycker inte den hänger med. Självklart är det ju så att toppeffekten inte är det samma som r-hoj men då borde man kunna klämma in lite mer i botten och mitten istället:va Om man jämför dem med en twin som exempelvis aprilia tuono som har 139hk, hur går dem då? Tycker det är skitkul med motarden som jag har och kanske blir det en ny till våren men samtidigt har jag några kompisar som kör tl1000s och cbr 954 och då kunde ju typ fz1:an va nåt mitt emellan. Jaja, får se hur det blir och tack för alla svar:tummenupp

Jaf tycker det följer en änkt linje bra. Men varför har du fästet så?
Jag har haft ett likadant och jag hade inte bandet på det viset.

Hmm... :va hur ska det sitta annars? jag hade inte med några papper i kartongen när jag köpte det, du har ingen bild?

ok, verkar som det är lite delade meningar om hur dem går. Jag får väl helt enkelt testa en sån lite längre fram då det är väder. Man tycker som sagt att den borde gå ganska jämnt med r1 -00/01 då den ska ha 150 hk men vissa tycker inte den hänger med. Självklart är det ju så att toppeffekten inte är det samma som r-hoj men då borde man kunna klämma in lite mer i botten och mitten istället:va Om man jämför dem med en twin som exempelvis aprilia tuono som har 139hk, hur går dem då? Tycker det är skitkul med motarden som jag har och kanske blir det en ny till våren men samtidigt har jag några kompisar som kör tl1000s och cbr 954 och då kunde ju typ fz1:an va nåt mitt emellan. Jaja, får se hur det blir och tack för alla svar:tummenupp

FZ1:an är mysig och behaglig att köra. Jag hade en R1-01 innan min R1-07:a och drog ett par ggr rullandes från ca 30 km/h i 2:an mot min kompis FZ1-07:a med slipon. Vi blev båda överraskade av hur stor skillnad det var. R1:an drog ifrån REJÄLT. Vi trodde båda det skulle vara tvärtom då vi började från så lågt varvtal och så låg hastighet. Varför det skiljer så mycket kan man verkligen undra:va . Oavsett vad är FZ1:an hur go somhelst att köra och kåplösheten hindrar en att köra över 200 alltför ofta och alltför länge.

/D.

Strålande hoj! Köpte min 06:a i somras efter att ha kört en FZ6-S i två säsonger! Är mer än nöjd. Bra drag, bra hoj att köra både i stan, landsväg och bana! Rekommenderar varmt!

Du säger att du vill ha något emellan?
Du har ej tänkt på Hypermotard? Superduke? OSV!

Den jag provade var en helt orginal Fz1N -06a, med då orginal slipon.
Jag kan tänka mig att den blir lite rappare utan exup och med ett lättare och öppnare blås, men att den tar en K7a i 60-160 på sexan har jag svårt att tro.
Har själv haft en K5a.

Fz1N - Snygg, bra cykel. Men inte fullt så rolig som den ser ut att vara.

*/ ?>
Back