Yamaha FJ 1200 - Reducerad effekt

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Jag är lite spekulant på en FJ 1200 från -89 med effekten reducerad från 130 hk till 100 hk. Jag har hört sägas att strypningen endast består av ett modifierat insugningsgummi. Är det så ? Och, om så är fallet, låter sig "strypgummit" (nej, jag är inte latexfetishist) ändras till ostrypt utförande medelst avlägsnande av material eller åker man på att ragga upp en helt ny del ?

På 80-talsraketer fanns en överenskommelse att effekten skulle begränsas till 100 hk.
I de allra flesta fall,gjöts insugningsgummina med två halvmånar i.
Lätt att skära bort med en skalpell,men eftersom dessa nu har suttit där sen Jesus gick i blöjor,skulle i alla fall jag skaffa nya,ty de brukar konverteras till betong.
Även gummina mellan luftburken och förgasarna är numer av gjutjärn.
Köp nya,du kommer att tacka mig :)

Gummit slipades lätt upp med en roterande fil. Eller så köpte man nya "orginal" gummin och satte dit. Hojen gick betydligt mycket snällare utan strypning. Finns ingen som hellst anledning att köra med 100hk.

Mats

Hade en Fj 1200 -86. Dom ostrypta insugningsgummina var restade när jag ville moddifiera så dom "strypta" gummina portades av den legendariska Grottis :tummenupp

Jo, riktigt. Det sitter insugsgummi med mindre diameter på Fj1200 med 100hk. På min satt även små strypbrickor i utblåset. Kolla där också.

Den FJ jag körde moddades med ostrypta insugningsgummin. Resultatet blev sänkt bränsleförbrukning och ett mycket trevligare register.

Tack ska ni ha ! Nytt insugningsgummi är alltså det jag ska satsa på :tummenupp

Det är en kollegas polare som har hojen och han köpte den ny. Jag är (i princip) säker på att strypningen är kvar.

Hej!
Jag har en FJ1200 -87, och jag undrar vilken insugsdiameter ska det vara när jag slipar upp diametern?

Med vänlig hälsning
C. Walker

Är dom inte så torra att du riskerar sprickor är det bara att mäta hur stora hålen är mot toppen och se till att du inte gör dina hål centrerade fel så du får kanter..
Jag hade bytt gummi istället.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...