Yamaha DT125R?

Yamaha 1991

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki kanske?
Hej igen!

Skulle vilja veta lite mer om denna modellen... såg lite fakta om dem på FAQ, men skulle vilja veta lite mer om de äldre modellerna -87 & upp, hur de går, olika byten osv....

Ska nu köpa en offroad ist, då sportmodellerna jag tittade på var grymt för små.


Tack på förhand.
 
DT125R kom väl 88?

Sen tror jag att de äldre ofta kan vara reggade på mer än 11kw...

Motorn är i grunden samma som den som satt i 06an (senaste?)
Dock en del förändringar bl.a. förgasare...

Har hört en del om att oljepumpen skurit ihop på vissa, oftare på lite äldre men inte tokvanligt direkt.

Slitstark hoj iaf
 
Jag har en 88 och en 98 och det enda som skiljer sig på dom vad jag vet är förgasaren:)
 
Svårt att säga hur fort de går strypta då de är lite olika strypta beroende på årsmodell.

-01 går 115 enligt GPS, strypt då.
Fullt ostrypt brukar det talas om 130-140 (mätarfart antar jag)

Kolven sägs behöva byte var 2000e mil, inte ofta alltså. Men de skadar ju inte att byta lite tidigare för att vara på säkra sidan.
Jag har kört en som gick 2700 på orginalkolv, så de kan hålla. Men de tappar effekt om kolven blir för sliten.

Ostrypt kanske de går lite hårdare, iaf om man inte bestyckat om ordentligt
 
Svårt att säga hur fort de går strypta då de är lite olika strypta beroende på årsmodell.

-01 går 115 enligt GPS, strypt då.
Fullt ostrypt brukar det talas om 130-140 (mätarfart antar jag)

Kolven sägs behöva byte var 2000e mil, inte ofta alltså. Men de skadar ju inte att byta lite tidigare för att vara på säkra sidan.
Jag har kört en som gick 2700 på orginalkolv, så de kan hålla. Men de tappar effekt om kolven blir för sliten.

Ostrypt kanske de går lite hårdare, iaf om man inte bestyckat om ordentligt


Är det inte grymt mkt svårare att göra garage vändningen med en stor cross ist för en liten sporthoj?...
 
Är det inte grymt mkt svårare att göra garage vändningen med en stor cross ist för en liten sporthoj?...

Precis som hulster säger är det tvärt om

En offroad har bra vändradie och är lätthanterlig och smidig. Medans en liten sportare har sämre vändradie.
 
Inte?, där ser man vilken koll jag har... :huvet

Vilka moment är kvar då?:confused:


Lågfartsdelen vilket inspektören väljer en av två banor som det finns. Har för mig att dom ska finnas i MC teori boken. Båda banorna är mycket lättare än garagevändingen. Sedan kommer högfartsdelen, där man kör i 50 och ska manövera, 70 och 90 bromsning.

Kan dessutom också intyga att cross är mycket lättare att köra upp med på lågfartsdelen.
 
däremot är en lågfartsbana problemet nu, har bland annat hyffsat snäv vändning med mera.
 
däremot är en lågfartsbana problemet nu, har bland annat hyffsat snäv vändning med mera.

Finns det några bilder/förklaringar på hur dessa banor ser ut? Har sökt lite, men utan lycka.

Är det möjligt att ta hela kortet på ca 3 mån?, om teorin är klar.
 
Finns det några bilder/förklaringar på hur dessa banor ser ut? Har sökt lite, men utan lycka.

Är det möjligt att ta hela kortet på ca 3 mån?, om teorin är klar.

Jag tog mitt körkort på ca 2 månader och 1 vecka så det är inte omöjligt :tummenupp
Sommarlov visserligen men jag jobbade 10 av de dagarna (2 veckor alltså) och var på semester en vecka :)

ska se om jag hittar banorna

Edit:

de 3 sista sidorna:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2004nr109.pdf
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top