Yamaha DT 125R

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade tur och ramlade över en sagolikt snygg DT 125R:
20230514_115242.jpg20230514_115129.jpg
Trots tolv tidigare ägare ser den nästan ut som ny. Men visst, med bara 1500 mil är väl inte annat att vänta.
Men... I papperna står det 17kw, vilket innebär ostrypt antar jag. Tyvärr går den segt, och svarar lamt på gas oavsett varvtal. Sålde just en likadan som stod som 11kw, men gick jäkligt bra och var väldigt ostrypt!
Det första som slår mig är att den likförb är strypt, eller vad kan annars vara fel? Byta kolvringar, hona cyllen? Om den nu är strypt, var sitter strypningen? Klippa nån kabel, eller nåt jox med fuggen? Tips mottages tacksamt. ?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Är det YPVS på dessa? Kolla i så fall att ingen av de 12 tidigare ägarna bytt plats på vajrarna så att den stänger när den ska öppna och tvärt om.
17 kW bör väl bli ca 23 hästar om magkänslekalkylatorn är någotsånär intrimmad. Men troligen har den väl blivit strypt någon gång under åren efetrsom dagens 16-åring inte kommer att kunna köra den lagligt om den inte är besiktad som strypt.

Kolla hur man stryper dessa och ta bort omaket om det nu finns där. Pluggat insug, eller stopp från att gasa fullt känns som ett par enkla sätt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
12 tidigare ägare och bara 1500 mil innebär att den stått still, vääääldigt mycket. Rengör luftfilter, tank, bränslefilter, fugge och byt stift så kommer det att blir bra :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det YPVS på dessa? Kolla i så fall att ingen av de 12 tidigare ägarna bytt plats på vajrarna så att den stänger när den ska öppna och tvärt om.
17 kW bör väl bli ca 23 hästar om magkänslekalkylatorn är någotsånär intrimmad. Men troligen har den väl blivit strypt någon gång under åren efetrsom dagens 16-åring inte kommer att kunna köra den lagligt om den inte är besiktad som strypt.

Kolla hur man stryper dessa och ta bort omaket om det nu finns där. Pluggat insug, eller stopp från att gasa fullt känns som ett par enkla sätt.
Mm, låter bra. Känns enklare att åtgärda något rent fysiskt, än om det Skulle vara nåt med tändboxen (heter det så?). Det ska kollas.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
12 tidigare ägare och bara 1500 mil innebär att den stått still, vääääldigt mycket. Rengör luftfilter, tank, bränslefilter, fugge och byt stift så kommer det att blir bra :)
Du har rätt, den har stått mycket. Killen jag köpte av hade ägt den sen 2005, och bara kört något hundratal mil. Ska kolla det du säger. :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade en sån ”när det begav sig” och minns att trimröret gjorde ALLT när det gäller effekten, varvade långt upp i det röda och gick riktigt fint. Original var den småslö och slutade varva tidigt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag hade en sån ”när det begav sig” och minns att trimröret gjorde ALLT när det gäller effekten, varvade långt upp i det röda och gick riktigt fint. Original var den småslö och slutade varva tidigt.
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?
Nej ingen aning. Sen åkte det på en YZ 125 crossförgasare men det drog bara mer bensin. Hade inte en susning om bestyckningar på den tiden. Men jämn-lam känns igen, ingen effektpuckel. Fin rymlig hoj är det iaf. Är väl bäst att göra som någon skrev, serva och kanske sota ur rör och avgasventil och sen leta förgäves efter trimdelar ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Nej ingen aning. Sen åkte det på en YZ 125 crossförgasare men det drog bara mer bensin. Hade inte en susning om bestyckningar på den tiden. Men jämn-lam känns igen, ingen effektpuckel. Fin rymlig hoj är det iaf. Är väl bäst att göra som någon skrev, serva och kanske sota ur rör och avgasventil och sen leta förgäves efter trimdelar ?
Jag gillar ju orginalskick på grejorna, så trimgrejor känns lite sådär... Vore dock kul få den att gå så bra som möjligt i standardskick. TT600S här på forat hjälper mig mycket med hojarna och är även förgasarprofessor, så det ligger tungt ok på hans axlar.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
När du har monterat bort avgas-systemet så kolla om där sitter en stryp-bricka i detta. Min 84:a hade tydligen det enligt tidigare ägaren och nu talar vi tidigt 90-tal. YPVS-ventilen passar du också på att kontrollera så den är fullt öppen på höga varv. Min är fullt öppen i alla lägen vilket ger dåligt bottendrag men sen skjuter den på.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Jag började på en RD 125 LC YPVS 1982 .. köptes 1988 för 6000:-

kan tänka mig att köpa en enbart för nostalgin ... men hittar ingen till vettiga pengar, ej heller ngn i bra skick.. bara rishögar.

laidback.. vad fick du ge för den ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När du har monterat bort avgas-systemet så kolla om där sitter en stryp-bricka i detta. Min 84:a hade tydligen det enligt tidigare ägaren och nu talar vi tidigt 90-tal. YPVS-ventilen passar du också på att kontrollera så den är fullt öppen på höga varv. Min är fullt öppen i alla lägen vilket ger dåligt bottendrag men sen skjuter den på.
Kanon, nu har jag en lista med grejor att kolla! -84 var väl den första med Ypvs, har jag för mig, borde väl vara samma strypning på min -88?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?

Kan du svetsa så köp ett beg rör med ljuddämpare från en 125 cross och bygg om så det passar. Eventuellt blir röret lite för vasst och för kort effektkurva för en dt i så fall kan du förlänga röret lite.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Kan du svetsa så köp ett beg rör med ljuddämpare från en 125 cross och bygg om så det passar. Eventuellt blir röret lite för vasst och för kort effektkurva för en dt i så fall kan du förlänga röret lite.
Giannelli gör underverk på hojen. Har provat många, men det har funkat absolut bäst. Enklare än att kapa och svetsa.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
YZ-kolv passade fint i RD:n, borde väl funka här med!? Gjorde en hel del på rolighetsfaktorn.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Wow vad läcker! En sån där var ju drömmen när det begav sig :)

Undrar hur många det finns kvar i drägligt skick?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top