Yamaha DT 125R

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hade tur och ramlade över en sagolikt snygg DT 125R:
20230514_115242.jpg20230514_115129.jpg
Trots tolv tidigare ägare ser den nästan ut som ny. Men visst, med bara 1500 mil är väl inte annat att vänta.
Men... I papperna står det 17kw, vilket innebär ostrypt antar jag. Tyvärr går den segt, och svarar lamt på gas oavsett varvtal. Sålde just en likadan som stod som 11kw, men gick jäkligt bra och var väldigt ostrypt!
Det första som slår mig är att den likförb är strypt, eller vad kan annars vara fel? Byta kolvringar, hona cyllen? Om den nu är strypt, var sitter strypningen? Klippa nån kabel, eller nåt jox med fuggen? Tips mottages tacksamt. ?
 
Är det YPVS på dessa? Kolla i så fall att ingen av de 12 tidigare ägarna bytt plats på vajrarna så att den stänger när den ska öppna och tvärt om.
17 kW bör väl bli ca 23 hästar om magkänslekalkylatorn är någotsånär intrimmad. Men troligen har den väl blivit strypt någon gång under åren efetrsom dagens 16-åring inte kommer att kunna köra den lagligt om den inte är besiktad som strypt.

Kolla hur man stryper dessa och ta bort omaket om det nu finns där. Pluggat insug, eller stopp från att gasa fullt känns som ett par enkla sätt.
 
12 tidigare ägare och bara 1500 mil innebär att den stått still, vääääldigt mycket. Rengör luftfilter, tank, bränslefilter, fugge och byt stift så kommer det att blir bra :)
 
Är det YPVS på dessa? Kolla i så fall att ingen av de 12 tidigare ägarna bytt plats på vajrarna så att den stänger när den ska öppna och tvärt om.
17 kW bör väl bli ca 23 hästar om magkänslekalkylatorn är någotsånär intrimmad. Men troligen har den väl blivit strypt någon gång under åren efetrsom dagens 16-åring inte kommer att kunna köra den lagligt om den inte är besiktad som strypt.

Kolla hur man stryper dessa och ta bort omaket om det nu finns där. Pluggat insug, eller stopp från att gasa fullt känns som ett par enkla sätt.
Mm, låter bra. Känns enklare att åtgärda något rent fysiskt, än om det Skulle vara nåt med tändboxen (heter det så?). Det ska kollas.
 
12 tidigare ägare och bara 1500 mil innebär att den stått still, vääääldigt mycket. Rengör luftfilter, tank, bränslefilter, fugge och byt stift så kommer det att blir bra :)
Du har rätt, den har stått mycket. Killen jag köpte av hade ägt den sen 2005, och bara kört något hundratal mil. Ska kolla det du säger. :tummenupp
 
Jag hade en sån ”när det begav sig” och minns att trimröret gjorde ALLT när det gäller effekten, varvade långt upp i det röda och gick riktigt fint. Original var den småslö och slutade varva tidigt.
 
Jag hade en sån ”när det begav sig” och minns att trimröret gjorde ALLT när det gäller effekten, varvade långt upp i det röda och gick riktigt fint. Original var den småslö och slutade varva tidigt.
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?
 
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?
Nej ingen aning. Sen åkte det på en YZ 125 crossförgasare men det drog bara mer bensin. Hade inte en susning om bestyckningar på den tiden. Men jämn-lam känns igen, ingen effektpuckel. Fin rymlig hoj är det iaf. Är väl bäst att göra som någon skrev, serva och kanske sota ur rör och avgasventil och sen leta förgäves efter trimdelar ?
 
Nej ingen aning. Sen åkte det på en YZ 125 crossförgasare men det drog bara mer bensin. Hade inte en susning om bestyckningar på den tiden. Men jämn-lam känns igen, ingen effektpuckel. Fin rymlig hoj är det iaf. Är väl bäst att göra som någon skrev, serva och kanske sota ur rör och avgasventil och sen leta förgäves efter trimdelar ?
Jag gillar ju orginalskick på grejorna, så trimgrejor känns lite sådär... Vore dock kul få den att gå så bra som möjligt i standardskick. TT600S här på forat hjälper mig mycket med hojarna och är även förgasarprofessor, så det ligger tungt ok på hans axlar.
 
När du har monterat bort avgas-systemet så kolla om där sitter en stryp-bricka i detta. Min 84:a hade tydligen det enligt tidigare ägaren och nu talar vi tidigt 90-tal. YPVS-ventilen passar du också på att kontrollera så den är fullt öppen på höga varv. Min är fullt öppen i alla lägen vilket ger dåligt bottendrag men sen skjuter den på.
 
Jag började på en RD 125 LC YPVS 1982 .. köptes 1988 för 6000:-

kan tänka mig att köpa en enbart för nostalgin ... men hittar ingen till vettiga pengar, ej heller ngn i bra skick.. bara rishögar.

laidback.. vad fick du ge för den ?
 
När du har monterat bort avgas-systemet så kolla om där sitter en stryp-bricka i detta. Min 84:a hade tydligen det enligt tidigare ägaren och nu talar vi tidigt 90-tal. YPVS-ventilen passar du också på att kontrollera så den är fullt öppen på höga varv. Min är fullt öppen i alla lägen vilket ger dåligt bottendrag men sen skjuter den på.
Kanon, nu har jag en lista med grejor att kolla! -84 var väl den första med Ypvs, har jag för mig, borde väl vara samma strypning på min -88?
 
Kan tänka mig det. Vill minnas att körskolans RD YPVS var likadan - drog upp till 9.000, sen tvärstopp. Det var väl Yamahas dåtida filosofi. Den här DT:n är dock jämn-lam hela vägen... Minns du vad röret hette?

Kan du svetsa så köp ett beg rör med ljuddämpare från en 125 cross och bygg om så det passar. Eventuellt blir röret lite för vasst och för kort effektkurva för en dt i så fall kan du förlänga röret lite.
 
Kan du svetsa så köp ett beg rör med ljuddämpare från en 125 cross och bygg om så det passar. Eventuellt blir röret lite för vasst och för kort effektkurva för en dt i så fall kan du förlänga röret lite.
Giannelli gör underverk på hojen. Har provat många, men det har funkat absolut bäst. Enklare än att kapa och svetsa.
 
YZ-kolv passade fint i RD:n, borde väl funka här med!? Gjorde en hel del på rolighetsfaktorn.
 
Wow vad läcker! En sån där var ju drömmen när det begav sig :)

Undrar hur många det finns kvar i drägligt skick?
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top