Yamaha DT 125 LC 1983 - slirande koppling

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Har en oerhört välvårdad Yamaha DT 125 LC ifrån 1983 som stått orörd länge. Och inte varit besiktad sedan -97.

Tänkte nu göra iordning den för att besikta en sista gång ?
Men det finns lite småplock att fixa, inga stora grejer.. Men bland annat slirar kopplingen något vid fullt gaspådrag.

Minns att jag läste någon tråd för ett par år sedan att dessa hojar kunde vara lite känsliga med oljan.
Men tänkte jag slänger ut frågan här.
Vad tror ni? Byta lameller och fjädrar samt olja direkt eller försöka justera/endast byta motorolja?

Vad säger proffsen? ? fortsatt trevlig helg!

Byt till ATF olja i växelådan automatväxelådsolja således.
Typ ATF dextron 3

Det är mycket mera friktion ämnen till lameller i den oljan.

Oljan i en 2T motor smörjer bara kullager o i ditt fall ett glidlager på primära Elm samt drev.
I automatlådor är det både kul och rulllager men med betydligt högre belastning under Växellådans livslängd 20-30000 mil

Jag personligen har kört alla mina cross och enduro hojar i ett antal 1000 timmar sedan 1980 och har inte skrotat eller skadat en motor hitills. Min 2T motard rullade dryga 2000 mil landsväg och inget händer med ATFdextron3 i växellådan.

Naturligtvis kommer andra att ha andra åsikter men många som kör just cross kör på ATF i 2T motorer.

Tackar för era svar ?
Ja frågan är hur man ska veta om man bör byta lamellerna + olja eller endast olja.. surt att endast byta olja och att om det kvarstår behöva tömma olja igen och byta lamellerna.

Skulle ni isåfall endast bytt lamellerna eller även fjädrar? Något mer ?

Tackar för era svar ?
Ja frågan är hur man ska veta om man bör byta lamellerna + olja eller endast olja.. surt att endast byta olja och att om det kvarstår behöva tömma olja igen och byta lamellerna.

Skulle ni isåfall endast bytt lamellerna eller även fjädrar? Något mer ?
Byter man lameller brukar det vara en bra ide att byta mellanskivorna också
Undrar om det finns nya original-paket att få tag på? Inte helt omöjligt apropå att det är samma motor i RD 125 LC 82-84.
Du kan ju börja med att plocka ur lamellerna och mäta upp lameller och skivor

Det är samma lameller i am6 moppe motor, yz80, tidiga yz125, dt80, rd80, dt125, rd125, dt175, dessutom vill jag minnas dom sitter i xj, fz600 osso men i 10 pack då.

Men 7 DL olja är billigare än 1 st lamell o väldigt mycket enklare att prova med först innan man skruvar ned 1/3 del av motorn.

Lossar du kopplingskåpan med hojen liggandes behöver du varken tappa av olja eller kylarvätskan kåpan går att lirka av ändå och få i 90° ut från motorn.

Provkörde idag och tyckte inte den slirade längre som jag tyckte jag upplevde vid provkörning förra vintern. ? tänkte boka besiktning av den snart men det fattas en lampa i huvudstrålkastaren.
Det är ju 6V batteri till hojen.

Någon som vet vad det ska vara för lampa till strålkastaren?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing