Yamaha dragstar 650 på a2 kort??

famousruff

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Hoj
ingen
Hej
Jag kikar lite på yamaha dragstar 650 1999-2002. tanken är att farsan ska ha en hoj att köra samtidigt som jag vill kunna köra den lagligt på mitt A2 kort som jag ska ta nu i vår när jag inte sitter på min egna hoj.

jag var helt säker på att det inte skulle gå då jag är ny på allt det här och tänker att en motor på över 600cc är tvärkört men jag har hittat lite specs på den här sidan över de två 650 modellerna mellan 1999-2002 och ser man till kw-talet i originaleffekt så är det ju inga problem då det inte ens uppstiger 30kw.
Min fråga är väl egentligen om det är så bra alltså att det utan problem funkar för mig att köra på en ostrypt sådan?

länkar sidorna
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xvs_650_a_drag_star_classic_2002.php
http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha_xvs_650_drag_star_2002.php

Hoppas någon svarar fort:tummenupp

Om siffrorna på de länkade sidorna stämmer så klarar den gränserna för såväl effekt (max 35 kW), ursprungseffekt (max 70 kW) och kW/kg (max 0,2 kW/kg).

Så länge du kan stressa upp den i minst 100 km/h så kan du köra upp på den också. Om du fixar manöverproven, den ser inte ut att ha världens minsta svängradie...

Gillar du den så köp den! :tummenupp

Jag tror tillochmed du kan köra med stormotorn. Den är inget direkt effektmonster...

Om siffrorna på de länkade sidorna stämmer så klarar den gränserna för såväl effekt (max 35 kW), ursprungseffekt (max 70 kW) och kW/kg (max 0,2 kW/kg).

Så länge du kan stressa upp den i minst 100 km/h så kan du köra upp på den också. Om du fixar manöverproven, den ser inte ut att ha världens minsta svängradie...

Gillar du den så köp den! :tummenupp
ja såvida de stämmer som sagt så går ju inte ens urspsrungseffekten över den max effekt som gäller på a2 kortet vilket är 35kw. Det är ju som sagt farsan som ska köra den också men köper den eventuellt ihop då jag redan har köpt en hoj. min tanke var ju att ha något projekt till hösten/vintern men blev så jävla sugen nu.. tror dock inte jag kommer ha tid att fixa den till en bobber som tanken är att göra med den i sommar vilket är tråkigt men det är ju inte fy skam att ha en cykel på sidan av. min farsa bryr sig inte om den hojen förändras så länge han kan åka ut på något då han har fått mersmak för hoj efter att nyligen ha provkört en cykel för första gången på länge:lol

- - - Updated - - -

Jag tror tillochmed du kan köra med stormotorn. Den är inget direkt effektmonster...

jag har kikat och den går inte att få till på a2 kortet utifrån de siffror jag har fått fram. effekten ligger på 45-50kw på dragstar 1100 tyvärr.

jag har ingen erfarenhet av kardandrift eller en sån där typ av cykel heller. men en som är från runt 2000 och har gått cirka 3000-4000 mil har den många mil kvar att ge eller är det ras att vänta snart? (självklart beror det på hur den har servats förstår jag som med allt annat men om man utgår från att servicen har skötts okej-varken bättre eller sämre. vad tror ni?
det där med kardandrift, om det rasar eller vad som nu händer när det är slut, hur dyrt kan man tänka sig att det blir att fixa på en sån där? en hoj med vanlig kedja är det ju ett drivpaket byte och det har jag koll på vad det kostar men inte det här.
många frågor men man kan ju hoppas på svar iaf(Y)

Oj en annan viktigt sak jag glömde fråga. När det gäller bilar så är ju inte importerade populära alls, därav lägre priser. Är det samma sak i motorcykelvärlden? Bör en importerad t.ex. dragstar 650 från tyskland vara måånga tusenlappar billigare än en svensksåld?

jag har ingen erfarenhet av kardandrift eller en sån där typ av cykel heller. men en som är från runt 2000 och har gått cirka 3000-4000 mil har den många mil kvar att ge eller är det ras att vänta snart? (självklart beror det på hur den har servats förstår jag som med allt annat men om man utgår från att servicen har skötts okej-varken bättre eller sämre. vad tror ni?
Ras att vänta snart?:va Servad som den ska, och du fortsätter i den stilen, borde du väl kunna plocka ut i runda tal en tio tusen mil till...
Söker du lite på det här forumet kommer du att finna att många här anser att miltalsnoja är en av hojåkarnas vanligaste och mest överdrivna nojor. Och då är detta ändå forumet för djävligt högvarviga hojar, inte lågvarviga som din.
Eller du menar kanske specifikt kardanen? Poängen med kardan är väl just att sköter man bara oljebytet så håller kardanen tills solen slukar jorden om ca 4 miljarder år. Eller det är ju så det marknadsförs: "underhållsfritt".

ja såvida de stämmer som sagt så går ju inte ens urspsrungseffekten över den max effekt som gäller på a2 kortet vilket är 35kw. Det är ju som sagt farsan som ska köra den också men köper den eventuellt ihop då jag redan har köpt en hoj. min tanke var ju att ha något projekt till hösten/vintern men blev så jävla sugen nu.. tror dock inte jag kommer ha tid att fixa den till en bobber som tanken är att göra med den i sommar vilket är tråkigt men det är ju inte fy skam att ha en cykel på sidan av. min farsa bryr sig inte om den hojen förändras så länge han kan åka ut på något då han har fått mersmak för hoj efter att nyligen ha provkört en cykel för första gången på länge:lol

- - - Updated - - -

jag har kikat och den går inte att få till på a2 kortet utifrån de siffror jag har fått fram. effekten ligger på 45-50kw på dragstar 1100 tyvärr.

Du kan strypa den så länge den har mindre än 70kw från början. Kardan är toksmidigt så länge du byter olja på den, vilket du inte behöver göra speciellt ofta.
Den kommer inte att rasa efter 2-3000 mil, på lördag hämtar jag en hoj som gått 9500 mil. Även den med kardandrift.
Andrahandsvärdet är liiiiiite lägre för importhojar då en del är nojiga över det, med rätt köpare spelar det ingen roll.

Last edited:
Tänk på att importerade hojar oftast är dyrare att försäkra också.
Angående miltal: inga problem alls!

En sådan hoj är såpass billig att ett något mindre värde p.g.a import inte är något problem. Den hojen tillsammans bl.a. Honda VT 750 behöver inte strypas för att passa A2. 0,2 kw/kg behöver endast tillämpas på hojar av motardtyp, Duke 690 och gamla " racertvåtaktare", Alla andra hojar väger över 175 kg, då räcker det med max 35 kw och en ursprungseffekt på max 70 kw.

Rent generellt är inte glidare några bra hojar för övningskörning med tanke på sittställningen. Det är betydlig bättre att lära sig på en strypt er 6 eller cbf 500.

När det gäller en sån "gammal" glidare med en så pass liten motor så behöver du knappast oroa dig för att den är slutkörd, förutsatt att den är normalskött då så klart.
Import eller ej spelar heller ingen roll på en så gammal och relativt billig hoj, vi parata om en hoj med ett värde på?? 25000:- kanske.
Försäkringskostnaden lär också vara skitbillig oavsett om den är svensksåld eller ej.

Gillar du modellen så är det säkerligen ett bra köp.

Du kan strypa den så länge den har mindre än 70kw från början. Kardan är toksmidigt så länge du byter olja på den, vilket du inte behöver göra speciellt ofta.
Den kommer inte att rasa efter 2-3000 mil, på lördag hämtar jag en hoj som gått 9500 mil. Även den med kardandrift.
Andrahandsvärdet är liiiiiite lägre för importhojar då en del är nojiga över det, med rätt köpare spelar det ingen roll.

härligt att höra! då kommer jag inte oroa mig massa för miltal med andra ord. får däremot se hur jag gör när det gäller import om jag ska hitta en sv såld eller inte.

det blir ju bobber av den så behöver ingen direkt effektmonster. däremot ska de ju låta som fan :rock

jag har kikat på föräskring och har iförsig inte jämfört med en sv såld men på en import så är ju priset i slutändan inte mycket för att halvförsäkra en sån. för halvförsäkring är väl ändå det som täcker stöld om jag inte minns fel.
intressant cykel helt klart som det går att göra riktigt häftig utan några enorma ingrepp.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman