Yamaha Dragstar 650 classic går endast en liten stund sen dör den

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Tjenare! Var och köpte mig en dragstar 650 classic - 99 igår. Den hade en defekt när jag köpte den. Tidigare ägare förklarade att den hade börjat gå lite dåligt ett tag och sen gick det över till att det endast gick att starta den en stund för att den sedan dör. Det går att få den att gå om man sprutar in stargas konturnerligt i luftburken, krävs inte så jätte mycket. Men ibland går den lite längre och ibland är det svårt att ens få den att starta.

Tidigare ägare menar även på att han läst av en motorkod som kom upp någon gång och då sa den att det var TPS (throttle position sensor) fel. Men när jag läser om detta så menar vissa på att det inte styr hur mycket bränsle som den skickar på utan att det har något med förbränning av bränslet?

Jag testade att koppla ur TPS, men det var absolut INGENTING som hände, den gick varken bättre eller sämre? Så tror ni det är den som är boven då?

Därför vänder jag mig till er, vad tror ni felet kan vara?

Tack på förhand!
 
Jag har ingen aning om motorkoder och såna moderniteter, men de symptom du beskriver tyder ju på problem med bränsletillförseln. Man tänker ju automatiskt på bränslefilter, bränslepump/insprutare/förgasare, vilket du nu har på din hoj.
 
Tankventilation? Prova att köra med öppet tanklock.
 
De är en förgasarmotor om den är max årg 2002 jag vet inte ens om de finns nyare med insprut. Hursom så tror jag till 90% att bränslepumpen laget av. Kolla alla säkringar i första hand. TPS givaren har inget med soppan att göra den styr tändning typ förtändning vs gasutslag mm. Men du kan ohmmäta den lös stick bara in en multimeter inställd på ohmmätning och vrid sakta tps vredet med en skruvmejesel sakta fram och åter eller ännu lättare montera den på förgasaren och dra ur kontakten och mät medans du sakta drar på gasrullen från tomg till fullt och tillbaka igen. Värdet ska då följa vridningen typ tiga och sänkas utan bortfall bugg . Jag vet inte vilket motstånd den ska ha men de är oviktigt för man letar bortfall kontaktbrist i kolbanan.
 
Hej igen!

Vill bara meddela er att det som var fel var att "hållaren" som avluftningsslangen från förgasaren går till var helt igensatt av något märkligt, såg ut som det var en puppa eller annat djurliknande grejs. Så efter att man bara tog en skruvmejsel och tog bort skräpet så gick den som ny igen.

Tack för alla tips i tråden!
 
Hej igen!

Vill bara meddela er att det som var fel var att "hållaren" som avluftningsslangen från förgasaren går till var helt igensatt av något märkligt, såg ut som det var en puppa eller annat djurliknande grejs. Så efter att man bara tog en skruvmejsel och tog bort skräpet så gick den som ny igen.

Tack för alla tips i tråden!

Najs om du fick den för ett bra pris med tanke på att den inte gick som den skulle, och så var det inte värre än en puppa i maskineriet.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top