Yamaha BT1200 Bulldog - review

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Då så.

Hojen är klar! :kär

Det var PRECIS så här Yamaha SKULLE ha gjort från början! :fakta
imho... :)

Ahh, så go den var att köra! *myser* :bow
OK, den kunde fortfarnade vägt lite mindre, men man kan inte få allt på en gång.
Nu levererar den det dess utseende låvar. :kär

jaha, ville ni se kurvorna? :confused:
OK, då får ni vänta en vecka eller så, men ni kan få värdena, för jag har WinPep'en brevid mig, ingen scanner dock... :rolleyes:

Hästkrafter på bakhjulet
"Orginal" (med slipon, minus 3 helt orginal)- Max Power = 54.8 @ 5500rpm

Puttes Megatrimmade voffsing: Max Power = 80.9 @ 6000 rpm :kär

HK kurvan: (ni får rita själva... ;) )
Orginal:
1500 - 11 (raklinje till 4500)
4500 - 50.5
5000 - 53
5500 - 54.8
6500 - 52 - sedan dör den helt

Puttes Megatrimmade Voffsing:
1500 - 13
2000 - 22
2500 - 32 (spikrakt mellan 2500 och 5000...)
5000 - 74
5500 - 80
6000 - 80.9
6300 - 80
6500 - 75
6700 - 55 - döende...
:tummenupp

NM kurvan ! ! ! :kär
Orginal, jaja
2500 - 75
3500 - 85.1 - max Torque
6000 - 65 (ganska rak och fin linje från 3500)

Puttes värsting voffe:
1500 - 64 (nästan tomgång == maxvrid på en cbr600 @10k rpm...)
1800 - 75
2200 - 77 ( :mad: dipp där :fatta! :smasha )
2500 - 92
3000 - 98
4000 - 105
4500 - 105.7
5000 - 105 :D
5500 - 103
6000 - 96
6500 - 80

Kan man bli mer än :kär i den vrid kurvan... :rock


Det som gjorts:
Motor:
- Borrad till 1177cc
- Hög komressions kolvar
- Nya kammaxlar
- Portad topp (ej polerad!)
- K&N filter
- DynoJet
- Slipon - BSM Future Titan



Vad man kan säga?
Tackar så mycket Glen andersson @Yamaha Center i Helsingborg :bow :tummenupp


EDIT, högkomp KOLVAR är det natruligtvis... :rolleyes:
 
Last edited:
Låter alldeles underbart! :tummenupp

Hur mycket pengar fick du lägga ned allt som allt?
 
25 % vridökning o 48 % effektökning; Borde märkas ....
Nu 90 Nm/l mätt på hjulet; inte dumt alls.
Varvtalsspärr kvar ? När griper den in ?
/u
 
Feta siffror, det där är en hoj jag verkligen skulle vilja provköra :kär

Nästa steg är väll 1600cc motorn ;)
 
ulf_lundin skrev:
25 % vridökning o 48 % effektökning; Borde märkas ....
Nu 90 Nm/l mätt på hjulet; inte dumt alls.
Varvtalsspärr kvar ? När griper den in ?
/u

Varvtalsspärren ska vara kvar, orginal. hmm, tror den ligger på 6800, eller så. Men man ska växla innan den slår in för att få bästa driven.
Man tapper 1000 varv vid varje växling. Så växlar man vid 6000 får man GÖTT med driv igen. (hehe, har redan testat... :D )

Ulf: Jag låvar. Det märks! Mycket... :)
Kanske inte så mycket i lägre fart, men över 100 var bullen trött innan, det är den inte nu längre. Farligt för både liv och körkort, men ack så skoj... :)


Någon frågade pris:
Tja, det pris jag betalade och vad nästa person får betala är inte samma summa...
Men något måste man ha för att vara försökskanin. Eller, var det försökshund... :D
Summan är inte hemlig, men det är inget jag vill skriva ut på i-net. Men den gamla devicen 1000kr per hk är inte helt fel. Dock betalade jag mindre. :)
 
Härligt Putte, att du e nöjd alltså !

Fasen sicket vriiid :tummenupp

Är det individuella KN-filter eller ett insatsfilter i originalburken ?

Att greja med luftburk kan vara roligt, på min gjorde det mer än avgas, portade insug och dynojet sammanlagt. Men det kan ju bli lite pill förstås.

Ha de gött / XJR
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top