Yamaha bt 1100 bulldog

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Falafelbabianen skrev:
En dum sak med den hojjen är att tanken sticker ut så långt på sidorna så om hojen faller omkull så blir tanken väldigt ful... snyggt men ogenomtänkt.

Tanken sticker ut på sidorna inte enbart av designskäl... hojen är smal mellan benen och tanken rymmer 20 liter, så det är svårt att bara få den att försvinna.

Sedan är väl vikten 229 torr om jag inte missminner mig, och effekten 65. Men det kanske varierar i takt med att utförandet förändras, min är en -03.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
svullo skrev:
tack för tipset..
vad ska man göra åt motor för att få den lite vassare?
byta kam?
Slipon?
mer då?


Är ganska säker på att "Putteliten" här på SH hade en uppborrad Bulldog innan han sålde den och köpte en TL1000. Hör med honom!
 

Weber

WTF
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Vid Nackamasten
Hoj
BMW s1000rr, CBR1000RR 08, DKV200RT
Äger en bulldog -02 och är nöjd med den, visst kan den kännas slö ibland och att det fanns mer kraft att önska, men ofta är det fullt tillräcklig när vägen börjar svänga ordentligt.

Jag tror eller tycker mig i alla fall upplever att min körstil blir lite mer lugnare och mjukare när kör Bullen, inte så mycket gas, växlingar och snabba inbromsningar då jag mer nyttjar cykelns vridmoment och kraftiga motorbroms för att ta mig runt en riktig kurvig väg. Jag vill även nämna fördelen med ett gött vridmoment i samband med statskörning.

Jag vill inte påstå att jag kör mindre aktiv med en Bulldog men den inbjuder inte direkt till några rödljustävlingar vilket kan kanske spara kortet…

Jag rekommendera att du byter rören samt lägger på lite trim, det finns möjlighet att modda luftburk och förgasare till att börja med. Om du bestämmer dig för att byta rören så vill jag avråda dig från att köpa Laser Duo-Tech då den ”olagliga” insatsen visslar till när man dra på ordentligt på rullen, inte roligt att när det låter som om man hade en häxpipa i arslet när man dra förbi en folksamling.. :rodnar
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
sweborn skrev:
Tanken sticker ut på sidorna inte enbart av designskäl... hojen är smal mellan benen och tanken rymmer 20 liter, så det är svårt att bara få den att försvinna.

Sedan är väl vikten 229 torr om jag inte missminner mig, och effekten 65. Men det kanske varierar i takt med att utförandet förändras, min är en -03.

Tanken på XJ rymmer mer och den tar ändå inte i backen om hojjen skulle tippa...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tåbbä skrev:
Jag var sugen på en bulldog i början av förra säsongen, ända tills jag provkörde den... Det var den slöaste skiten jag någonsin kört. Jag hade väntat mig något i stil med V-max eller så..

Jag köpte en Honda X-11 istället, grymt mycket brutalare och nästan lika snygg design som "bullen". Riktigt billig i försäkring hos bilsport&mc också

Ursäkta men hur kunde du inbilla dig att Bullen och V-maxen ens lirar i samma division??? 65 kusar mot 145....?? :rolleyes:
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Weber skrev:
så vill jag avråda dig från att köpa Laser Duo-Tech då den ”olagliga” insatsen visslar till när man dra på ordentligt på rullen

Tack för tipset, har kollat på den dämparen. Lutar mot ett GPR system som jag provkört på yamaha i Haninge.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Bonnie skrev:
Tack för tipset, har kollat på den dämparen. Lutar mot ett GPR system som jag provkört på yamaha i Haninge.

Hur kändes det jämfört med original, vad kostar det, och pillar Yamaha i Haninge på något annat än avgasrören?

(många frågor i samma mening)
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
sweborn skrev:
Hur kändes det jämfört med original, vad kostar det, och pillar Yamaha i Haninge på något annat än avgasrören?

(många frågor i samma mening)

6000:- för dämparna och 3000:- för jobbet som är TDM850 insug, nya munstycken och montering av allt. 5 års garantin gäller säger de. Annars hade jag kunnat pilla dit grejerna själv trots att jag är slö.

Ljudet blir maffigt, lite högt kanske för min smak. Det finns GPR db-killer som är ett litet rör man kan stoppa in i dämparen, vet inte hur mycket de hjälper öronen.

Även om det kanske inte blir någon enorm hk vinst känns det som om att den svarar snabbare på gasen och har mer vrid med modifieringen. Fast jag kör heloriginal nu och funderar på att lämna in den innan snön smälter.

Men det är ljudet som lockar, otroligt fett.

Men att testa en GPR Bulldog och sedan sätta sig på original som jag gjorde gör att jag liksom inte riktigt är nöjd som det är, snacka om försäljningstrick!
 

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Någon som känner till några vanliga fel på Yamaha BT1100 bulldog? Menar något som folk ofta får problem med? Har en i sikte att köpa men behöver mer kunskap
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top