Yamaha, bakhjul kärvar

Yamaha 86

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2015
Hoj
2002,Yamaha r1
idag skulle jag montera tillbaka bakdäcket och när jag drog fast muttern så rullade däcket trögt någon som vet varför ????

idag skulle jag montera tillbaka bakdäcket och när jag drog fast muttern så rullade däcket trögt någon som vet varför ????

Du har förmodligen glömt en distans.

Last edited:
Kikade efter det också men kunde inte se nått .får titta lite mer imorgon men men tack för tipset

Kikade efter det också men kunde inte se nått .får titta lite mer imorgon men men tack för tipset

Kolla också så den långa distansen inuti bakhjulet är kvar, lätt att tappa om man bär iväg fälgen utan att ha drevhuben kvar.

Håller med Laidback ang distanser.
Förtydligade rubriken.

Last edited:
kolla även bromsoket så klossarna ligger rätt och allt sitter där det ska

Det kan finnas flera orsaker till att ditt bakhjul är svårt att snurra på, som flera redan har gett förslag på och det finns ytterligare möjligheter, som att någon distans kan vara felvänd, mao att den är avfasad på ena sidan för att inte ta i hjullagrens tätningar men att den nu gör det eller så kanske du har spänt kedjan för hårt eller så är det så enkelt att du tappade all kraft i armarna efter att dragit åt hjulaxelmuttern att du helt enkelt inte orkar snurra på hjulet. Ja det kan finnas ytterligare orsaker. T ex. som att du råkade lägga en hand på bromspedalen och tryckte ner den samtidigt som du försökte snurra på hjulet och bakbromsen på sätt låg an eller att motorcykeln står på sidostödet och att bakhjulets friktion mot underlaget är för stort för att det skall kunna snurra utan någon större ansträngning.... Alla dessa frågor :huvet... Sorry! Det går inte entydigt att svara på vad det är som får just ditt bakhjul att gå trögt men ge inte upp!
Ledsen för mitt långa utlägg men min fantasi har tagit slut och har inga fler idéer om vad som kan vara orsaken.

Last edited:
Har nu hittat felet tidigare ägare har slarvat bort eller glömt en distans så monterade en ny idag och nu rullar det så fint så������

Hahaha när jag först skulle montera av däcket så satt muttern väldigt löst och jag förstår varför haha

Har den gått utan distansen är det stor risk att lagren tagit stryk. Kolla ordentligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT