Yamaha 2-WD

Chrille skrev:
Visst gör det det, men enduro är väl ingen självklar merit i sig. Kari Tianen(?), Erikssons gamle baneman i Enduro-VM, körde ju också Dakar några gånger, utan någon självklar dominans.

Att vinna en Dakar-sträcka med en 450 tycker jag är otroligt imponerande med tanke på att de mindre hojarna nästan aldrig syns i sammandragen annars. Alla andra småhojar kan ju inte ha kassa förare...

Att ha vunnit enduro-VM är en bra merit. Om man skulle lyckas med det så är man nog ganska bra på att köra hoj. Skulle tvivla på att PG skulle göra lika bra ifrån sig på en 450.

Men självklart är imponerande att 450 funkar så bra, även i Dakar!

jb skrev:
Att ha vunnit enduro-VM är en bra merit. Om man skulle lyckas med det så är man nog ganska bra på att köra hoj. Skulle tvivla på att PG skulle göra lika bra ifrån sig på en 450.
...

Varför tvivlar du på det? Är det inte så att PG har klått just Kari Tianen vid något tillfälle? Den finnen är ju en kille som under många år fick herr Eriksson att se ut som en mopedist i EnduroVM.

Enduro och ökenrally är två helt olika saker.
Går inte att jämföra rakt av.
Enduron nere på kontinenten är en helt annan än i Sverige.
De avgörs mest på gräsprov nu för tiden(VM alltså).
Men det vore väldigt intressant att se Anders Eriksson köra Dakar.
Om han lärde sig köra efter roadbok och navigera tror jag att han skulle kunna dominera. Han skulle knappast vinna, men däremot kunna ha en bra chans tror jag.

LasseR6 skrev:
Enduro och ökenrally är två helt olika saker.
Går inte att jämföra rakt av.
Men det vore väldigt intressant att se Anders Eriksson köra Dakar.
Om han lärde sig köra efter roadbok och navigera tror jag att han skulle kunna dominera. Han skulle knappast vinna, men däremot kunna ha en bra chans tror jag.
Fast det verkar ju som att alla de som e i toppen har kört några gånger om jag inte har fattat fel. Det e nog svårt det/de första året/åren....

Fast det e ju bara vad JAG tror...

mr_rockster skrev:
Fast det verkar ju som att alla de som e i toppen har kört några gånger om jag inte har fattat fel. Det e nog svårt det/de första året/åren....

Fast det e ju bara vad JAG tror...

Självklart är det närmast en omöjligt att vinna första gången man deltar.
Man måste ha en hel del rutin för att vinna. Nu står stackars PG still.
Fan som fan. :mad:

man kommer antagligen inte att få köra i samma klass med den hojen efter som att den är 2wd det fick dom inte göra på gotland grand national iallafall

mvh tobbe :7peta

Chrille skrev:
Varför tvivlar du på det? Är det inte så att PG har klått just Kari Tianen vid något tillfälle? Den finnen är ju en kille som under många år fick herr Eriksson att se ut som en mopedist i EnduroVM.

Hur stor chans har PG haft i Novemberkåsan och övriga endurotävlingar? Ge Anders Eriksson, Andreas Toresson & Björne Carlsson en stor cykel så tror jag de skulle komma topp 5 Paris Dakar. Maken till mctalanger finns knappast, oavsett om det är enduro, mx eller motard så går det som en lek. Sen fysik mässigt slår de de flesta av sveriges idrottsmän.

LasseR6 skrev:

Djävligt sant. Ligger i rätt hård träning inför säsongen nu och började åka enduro med några kompisar här nere (Belgien).
Efter nån timme så bara garvade jag.
Fält, nån grusväg. Asfalt transporter, mer fält och grusvägar nån stig, osv osv...
De skulle inte överleva en kvart i ett svenskt endurospår, ett djävla skämt om man jämför. Jag kallar det offroad på sin höjd. Inga av mina preferenser för riktig enduro var uppfyllda, nämligen:
1, För ren när jag kom hem.
2, Långt ifrån tillräckligt jobbigt.
3, Man ska inte behöva sakta ner för att kärringar med rulatorer är ute med hunden i spåret.
4, Inga brutna revben (det var iofs bra, i sverige så bryter jag revben var 10 gång eller så)

Kul att åka på skördade majsfält dock... :o)

Daniel...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...