Yamaha 1000 startar inte - ingen ström trots nytt batteri

Lunkan100

Ny medlem
Gick med
2 May 2009
Hoj
Suzuki GS 1000E
Yamaha 1000 Cykeln dör när jag lägger i växel. Varför?

Har bytt bytt batteri men cykeln är stendöd. Inget händer när jag vrider om tändningsnykeln. Tacksam för hjälp..

Last edited:
Har du gjort något annat med din mc sedan den funkade senast?
Är säkringarna hela?
Hur ser det ut i "andra änden" av jordkabeln? Väl fastsatt och OK i anslutningen kabel/kabelsko?
Vilken spänning har du mellan plus-pol och ram/motor?

Enligt uppgift är den inte körd på kanske 2 år men då gick den. Säkringarna är hela. Jordkabeln verkar oxå ok. Spänningen är inte kollad.

12V batterier till fordon generellt bör väl ligga mellan 12,5-14,4V likström.
Enklaste egentligen är väl om du har en s.k intelligent batteriladdare som har batteritester inbyggt i sig och visar då med en lampa eller annan indikator om batteriet är helt slut och inte tar laddning längre. Har varit med om nya batterier förr som inte fungerat även om det inte är så jätte vanligt.

EDIT: Lossa förresten batteripolerna och likaså om du har andra kopplings punkter så ta isär dem också och sätt ihop igen. Kan vara så enkelt att det blivit lite korrosion vilket sabbar ledningsförmågan.

Last edited:
Händer ingenting då du vrider på nyckeln? Ingen instrumentbelysning som tänds, ingenting? Blinkers, lyse rubbet stendött?

Har du kollat så dödarknappen står i rätt läge?

Ta isär alla kontakter och jordpunkter du hittar, spraya lite WD40 eller liknande så det är bra kontakt överallt. Spraya även ner i tändningslåset och vrid nyckeln fram och tillbaka upprepade gånger.

Lossa även på reläer och spraya WD40 i kontakterna.

Allting är dött. Har sprejat i tändningslåset. Dödarknappen står rätt. Cykeln är en Virago, kan jag ha missat nån säkring?

Har du kollat så du har någon ström i batteriet?
En del nya batterier måste nämligen laddas innan du kan använda dem.

Batteriet är ok. Stödkontakten är urkopplad, den har antagligen strulat innan.

Är batteriet rättvänt/rätt anslutet? Det brukar ofta finnas en huvudsäkring som sitter vid tex startrelät, dvs inte i säkringshållarn, försök hitta den.
Vad fick du för spänning när du mätte mellan batteriet och motorn?

Har Viragon någon kontakt för kopplingen som kan krångla? Vet att min gamla RF hade det och den kunde inte startas så vida man inte höll in kopplingen vare sig lådan var i friläge eller inte.

EDIT: Iofs, är allt dött som du skrev så kan du med största sannolikhet bortse från eventuella kontakter förutom tändningslåset. Du kan ju alltid pröva att koppla förbi tändningslåset som Ljunghusen skrev alternativt mäta på det med en multimeter om du har det tillgängligt.

Last edited:
Cykeln dör när jag lägger i en växel. Varför?

Nu startar den..Men..den dör när jg lägger i en vxl! Varför?

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...