Yama 426 Stift!!

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
nu blir jag lite sne ärligt talat på hojjen!...jag bytte stift i måndags..körde 2 timmar och fick byta i onsdags..Jag körde 1 timme i lördags och en halvtimme idag..sen la stiftet upp igen!..

Jag fick ett tips om KTM stift?!..hjälper det?..jag skulle verkligen vilja ha alla tips jag kan få...okey att byta en gång i veckan men varanan timme!!
 
Jocke W skrev:
nu blir jag lite sne ärligt talat på hojjen!...jag bytte stift i måndags..körde 2 timmar och fick byta i onsdags..Jag körde 1 timme i lördags och en halvtimme idag..sen la stiftet upp igen!..

Jag fick ett tips om KTM stift?!..hjälper det?..jag skulle verkligen vilja ha alla tips jag kan få...okey att byta en gång i veckan men varanan timme!!

Du har ett fel på hojen, fixa det och stiften klarar sig...
Vanligtvis kan du se detta på stiftet men bränner det så snabbt som efter bara nån timme är det inte säkert... En sak är dock säker att stiften är inte problemet...
Min gissning är att nåt är allvarligt fel i förgasaren. Typ en felaktig choke, bruten nål ed... Annars ventiler, bensinkvalitet. Byt inte mer stift utan att kolla upp vad som orsakar att de bränner för det kan sluta med ett riktigt allvarligt motorras...

Daniel
www.supermotard-racing.com
 
ypvs skrev:
Du har ett fel på hojen, fixa det och stiften klarar sig...
Vanligtvis kan du se detta på stiftet men bränner det så snabbt som efter bara nån timme är det inte säkert... En sak är dock säker att stiften är inte problemet...
Min gissning är att nåt är allvarligt fel i förgasaren. Typ en felaktig choke, bruten nål ed... Annars ventiler, bensinkvalitet. Byt inte mer stift utan att kolla upp vad som orsakar att de bränner för det kan sluta med ett riktigt allvarligt motorras...

Daniel
www.supermotard-racing.com


Det största felet han har är väl isåfall att han har en 426:a... Inte direkt en nyhet att dom små svinen äter tändstift.. Bytte värmetal till en 7:a på min o d funkar iaf lite bättre, men jag tror trixet ligger i att kicka igång den.. Mesar man på första försöken så e d kört, bara till o byta.. Se till o ta i som fan dom första kicken, annars surar dom ner sej totalt, o då hjälper ingen startgas lr nåt sånt, bara o trycka dit ett nytt stift..(Hände mej senast i fredags) Se till osså inte nån går o gasar på den när den e avstängd, har hänt mej ett par gånger o det är ju inte skitkul att ställa sej mitt inne i stan o byta stift.(om man nu har d mä sej vill säga)
 
Stef skrev:
Det största felet han har är väl isåfall att han har en 426:a... Inte direkt en nyhet att dom små svinen äter tändstift.. Bytte värmetal till en 7:a på min o d funkar iaf lite bättre, men jag tror trixet ligger i att kicka igång den.. Mesar man på första försöken så e d kört, bara till o byta.. Se till o ta i som fan dom första kicken, annars surar dom ner sej totalt, o då hjälper ingen startgas lr nåt sånt, bara o trycka dit ett nytt stift..(Hände mej senast i fredags) Se till osså inte nån går o gasar på den när den e avstängd, har hänt mej ett par gånger o det är ju inte skitkul att ställa sej mitt inne i stan o byta stift.(om man nu har d mä sej vill säga)

Vet inte om jag kan hålla med dig på ditt svar. Har aldrig råkat ut för att ett stift slutar funka pga av att jag kickat för dåligt.
Därimot så får du ju inte gasa i kick ögonblicket, vilket är vanligt att vissa gör utan att dom är medvetna om det.
Två korta gasningar,kicka runt så startar varje gång utan problem.

Det är min erfarenhet

/Per
 
Jocke W skrev:
nu blir jag lite sne ärligt talat på hojjen!...jag bytte stift i måndags..körde 2 timmar och fick byta i onsdags..Jag körde 1 timme i lördags och en halvtimme idag..sen la stiftet upp igen!..

Jag fick ett tips om KTM stift?!..hjälper det?..jag skulle verkligen vilja ha alla tips jag kan få...okey att byta en gång i veckan men varanan timme!!

JAG HAR BÅDE EN YZ SAMT EN WR 426 INGEN AV DOM KÄKAR STIFT.
CR8E ÄR DE SOM GÄLLER SAMT RÄTT BESTYCKNING. UTGÅ FRÅN FÖRGASAR
INSTÄLNINGEN SOM ÄR ORGINAL STÅR I MANUALEN :tummenupp
 
Skummt att visa har problem och inte andra..som nån sa..426,an är ju känd för att äta stift..den går ju skit bra när den är igång..går inte ojämt eller nåt sånt...det är just när man ska kicka..om man inte får igång den..så smäller den till i avgasröret efter 6-7 kick försök och då är det bara att byta..
 
Dom här brisk stiften..vart köper man dom..det står att folk har beställt men vart då?..är ju helt klart värt att pröva!..

Ingen som vet någonting om att KTM stiften ska vara bättre?
 
Jag hade problem i början när jag fick Wren.
Bytte stift nästan varje gång jag skulle köra .. Kan det ha ngt att göra med den lilla behållaren man ska tömma?
 
Jocke W skrev:
Dom här brisk stiften..vart köper man dom..det står att folk har beställt men vart då?..är ju helt klart värt att pröva!..

Ingen som vet någonting om att KTM stiften ska vara bättre?

som jag sa i den andra tråden om stiften..

en kompis har kört med ett ngk cr8ek från min gamla 520 i minst ett halvår nu.
han fick oxå byta stift var o varannan gång vi skulle köra innan.
 
Jag har haft 426:or och vi var många som åkte (10-tal) med denna modell. Och vi åkte aldrig ut en dag utan extra stift, det var nästan alltid någon som fick byta. Jag hade WR 400 före 426 kom och mig veterligen så är detta ett unikt problem med 426:or.
Vi kom så småningom underfund med vad vi trodde vi gjorde fel.
Naturligtvis ALDRIG gas med hojen om den inte var igång, sur 426a är inte kul att ta.
Sen märkte vi att det gick stift när vi inte varmkörde hojen. Ex efter tvätt när man skulle köra den och den inte blev riktigt varm.
När den surade och man kickade gick stiften med, undvik det (möjligt?) så mycket du kan.
Sen gick det inte mycket mer stift den säsongen.
Men problemet finns där och lär inte bli bättre med andra "bättre" stifr och dyl.
 
Är det någon som ringt eller pratat med nån yama försäljare och frågat vad problemet är?..hur är nya 450? har dom samma problem?
 
Tror inte att det är genomgående problem med 426:orna. Jag har kört min halva förra säsongen, och en hel del i vinter plus en del nu på våren. Jag har bytt stift EN gång, och det tack vare "dålig kick-teknik". :näsblod
Har även en polare som kört YZ400 tre säsonger och inte heller bytt stift mer än ett par gånger. Måste alltså vara nåt fel på din hoj Jocke W. Lämna in eller fixa själv om du är haj på att skruva. :tummenupp

Edit: Har även kört flera gånger utan att varmköra. Stiftet håller ändå. :yoparty
 
Last edited:
SuperKnutte skrev:
Tror inte att det är genomgående problem med 426:orna. Jag har kört min halva förra säsongen, och en hel del i vinter plus en del nu på våren. Jag har bytt stift EN gång, och det tack vare "dålig kick-teknik". :näsblod
Har även en polare som kört YZ400 tre säsonger och inte heller bytt stift mer än ett par gånger. Måste alltså vara nåt fel på din hoj Jocke W. Lämna in eller fixa själv om du är haj på att skruva. :tummenupp

Edit: Har även kört flera gånger utan att varmköra. Stiftet håller ändå. :yoparty

gah..säg inte så där!..men det är ju inte bara min 426,a som har krånglat..
men ja får väl lämna in den..ja är inte super haj på att skruva..vågar fan inte ge mig in i motorn..
 
Jocke W skrev:
gah..säg inte så där!..men det är ju inte bara min 426,a som har krånglat..
men ja får väl lämna in den..ja är inte super haj på att skruva..vågar fan inte ge mig in i motorn..


Jag har en 400 och kompisen en 426a, Ingen av oss har problem med stiften eller att starta dem. Fast så har vi ju bra med ork i högerbenet :D:D
 
Jocke W skrev:
Dom här brisk stiften..vart köper man dom..det står att folk har beställt men vart då?..är ju helt klart värt att pröva!..

Läs om, läs rätt :7peta Det står ju i första inlägget i tråden. Ontop !! :)
 
Har hört att Yzf 450 kam ska göra den lättstartartad... :confused:
Kan ju lösa en del nersurningar vid start iaf, värt att kolla upp kanske?
 
Får prova att helt enkelt va mer bestämd när jag kickar igång den..får ta det som första steget :D
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top