Y D koppling, skillnad?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?
 
Kör du Y-kopplat så drar den inte så mycket ström vid uppstart men motorn slits. D-kopplat dra mycket ström under uppstart men är bättre vi drift. Använd D-kopplat och om propparna går vid uppstart, så måste du ha en y/d-växlare, manuell eller automatisk, eller en mjukstarter eller vad det kan heta.

Hoppas det inte e helt fel att lägga tråden i detta forum.
Men jag undrar om det är någon skillnad på effekten om man Y och D kopplar en elmotor(kompressor)

Om jag inte fått allt om bakfoten så kommer motorn att spinna likadant när den nått maxvarv(obelastad)
Men hur är det när den belastas, kommer den då bli "segare" i något av alternativet?
 
För propparnas skull och motorns skull så kvittar det hur jag kör den men jag vill ha den så stark som möjligt.
vilket är då att föredra Y eller D eller det spelar ingen roll alls(vilket jag tror det gör)
 
Y-kopplad ger 220V över lindningarna
D-kopplad ger 380V över lindingarna.

Y lägre ström och lägre effekt

Man brukar starta tyngre grejer med Y/D-start för att spara säkringarna

Man startar Y-kopplat och när man fått snurr på maskinen slår man över till D för att få effekten
 
EDIT: Förtydligande:
Detta gäller Y/D-startade motorer. Dvs om du tänkt köra en motor med Y/D-start i Y-läget konstant istället för att köra den i D-kopplat läge "efter uppstart".
Har du en motor som är lindad för 380/660V (400/690V) så kan du givetvis köra den både Y-kopplad eller D-kopplad (för nätspänning 380/220V (400/230V).

Tänk inte ens tanken att belasta en motor i Y-kopplat läge som är tänkt att köras D-kopplad.
Som nämnts så få du ett motorslitage som är mycket högre pga effektförlusterna (i form av värmeutveckling) som ökar med 3ggr jämfört med vid D-koppling .Tiden som den körs Y-kopplat bör vara kortast möjliga och med minsta tänkbara belastning för att undvika onödigt slitage på motorn.

Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart (vid höga effekter på motorer >5kW). Går säkringarna så byter man i första hand till tröga säkringar, alternativt anpassar säkringar och kablage till motor.



ISBN 91-21-12148-6 Elmaskiner Hans Mogensen:
Stjärntriangelstart: Kortsluten 3-fas asynkronmotor
"...En motor som Y/D-startas måste alltså vara avsedd för nätspänningen när den är D-kopplad. ... En motor för som matas från ett 220/380V-nät måste alltså vara lindad för 380/660V.... Vid Y/D-start borde alltså startströmmen bli 1/3 av värdet vid direkt start. Pga mättningsfenomen blir för normala motorer startströmmen ca 30% och startströmmen ca 25% av katalogvärdet för direkt start. Det kraftiga reducerade startmomentet gör att starttiden kan bli lång, vilket medför en ökad termisk påkänning av motorn. Y/D-start måste därför användas med stor försiktighet och endast när motorn kan startas i tomgång.
... Eftersom eftersläpningen är ca 3 ggr större än vid märkdrift (D-koppling) kommer även rotorförlusterna att bli 3 ggr rotorförlusterna vid märkdrift. Motorn blir alltså i hög grad termiskt överbelastad om omkopplaren får stå kvar i Y-läget.
 
Last edited:
kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om (utom sTf_paPs som verkar ha koll på grunderna)

beror ju på vad det är för motor, brukar stå på motorplåten vilken spänning de ska ha D respektive Y kopplade, är det en 230/400V motor ska den ju Y kopplas (då jag antar att du kör den på 400V) är det en 400/690V motor ska den D kopplas

Det som händer om du D kopplar en 230/400V är att motorn bränns ganska fort.
Om du Y kopplar en 400/690V motor får du bara ut halva effekten ur den.

att motorer skulle slitas mer eller ha högre effektförlust då de Y kopplas vet jag inte vad folk fått ifrån men är iaf ren BS

Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället
 
kul att se att folk svarar på saker utan att ha en aning om vafan de snackar om
Y/D start är ett gammalt sätt att undvika höga startströmmar och spara på motorer och det motorn driver genom att få mjukare start, numera används vanligtvis frekvensstyrning till det istället

Det är riktigt att man vid Y/D-start i viss mån undviker höga startströmmar (även om man får en ny strömstöt vid överkopplingen till D-läget som kan vara nog så hög om inte motorn kommit upp i varvtal).
Det du har fått helt om bakfoten är dock att man använder det "för att spara på motorer". Det är precis tvärtom. Motorn slits mycket mer i och med att uppstartstiden förlängs och därigenom ökas den skadliga uppvärmningen (som är det som dödar motorn). Direktstart är alltid att föredra för motorns bästa. (I alla fall för motorlindningarna). Då kommer den fortare upp i synkront varvtal och uppstartstiden minimeras.
Som jag skrev tidigare så gäller detta:

"Y/D-start använder man endast om kraftleverantören kräver detta pga att nätet inte är tillräckligt stabilt för att starta motorn med direktstart"

Alltså när nätspänningen "dippar" pga att en för stor motor startar och nätet inte är tillräckligt stabilt för att klara av att hålla uppe nätspänningen.
Tror du mig inte så kan du ringa vilken nätleverantör som helst och fråga.
Frekvensstyrning använder man för att varvtalsreglera motorer. Mjukstartare för att få en mjukare start (används istället för ex. Y/D-koppling).
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top