Xyrons Gsxr ska överladdas

Mjo, delen som gett sig kunde ha varit i behov av en fläns eller två... Du märkte det i tid i alla fall, ingen ytterligare problem?

Tror att resten klarat sig, lite repor på svingen och så. Inte varit så skruvsugen ikväll, ska demontera imorrn och göra en ritning till de nya blocken. Förresten, det bor ca 2348923483984938493miljoner mygg i västerbottens inland...:död

Förstår egentligen inte varför de inte gjort bara ett hål...
Det är bara att ta ut blocket och vända det framåt när man ska ha det kortare...
 
Att det är så långa justerskruvar till kedjespänningen gör inte saken bättre. Justera behöver man max göra nån millimeter i extremfall, att då ha en decimeter långt utstick känns aningen överflödigt.
 
Uten å måtte forsvare "meg" så mener jeg at justerskruven IKKE skal motstå noe press. Den er der for å justere.
Det er manglende friksjon mellom block og sving som er feil = for lite strammet hjulmutter.

Men klart man kan lage det battre ( forresten er dette CANADISK kvalite og ikke USA kvalitet :) ).

Bra du ser lyst på det Tommy :)
 
View attachment 364190
Det var kul så länge det varade... Amerikans kvalité eller hur de nu säger.:crash
Blir till att fräsa två nya block i rf och eventuellt bygga om för en dragande kedjespännare istället...

Är du helt hundra på att du har dragit fast hjulaxelmuttern ordentligt...? Eller är det något som är fel med själva blocken eller svingen, typ att ytorna inte är plana eller parallella...?

Precis som Yngve säger, med åtdragen hjulaxelmutter ska alla krafter gå genom svingen, inte genom justerskruvarna.
 
Är du helt hundra på att du har dragit fast hjulaxelmuttern ordentligt...? Eller är det något som är fel med själva blocken eller svingen, typ att ytorna inte är plana eller parallella...?

Precis som Yngve säger, med åtdragen hjulaxelmutter ska alla krafter gå genom svingen, inte genom justerskruvarna.

Vet faktiskt inte momentet ska dra muttern med, men jag har dragit den så hårt jag har tordats.
Betydligt hårdare än vad jag har dragit muttern på min std.sving.

Har varit ut och mätt lite på blocken, och ytorna är inte helt plana mot varandra. Justerblocket är helt plant men det är en liten fasning på svingen, antagligen för att det ska gå lättare att stoppa dit justerblocket.
Sen är det även ett spel på 0.3-0,4mm ungefär mellan justerblocket och svingen (totalt sett både uppe och nere) beroende på vilka punkter man mäter. I mina öron känns det som i överkant, eller vad säger experterna?

Edit: Ser inte ut som att det är skruven som börjat ge sig, utan det är justerblocket som vikt sig på det tunnaste stället och tagit skruven med sig.
 
Last edited:
Min hjulaxel ska dras med 140 Nm.
Din ska säkert dras med samma eller mer.

Att du har ett litet glapp i ovankantkant på blocket gör inte så mycket.
Skulle det vara för tight så skulle det antagligen nypa och bli svårt att justera.

Jag tycker dock att svingens anläggningsyta mot blocket ska vara rak eftersom det är den ytan som tar upp all belastning.
 
Last edited:
Min hjulaxel ska dras med 140 Nm.
Din ska säkert dras med samma eller mer.

Nja, kolla i instr bok, det kan skilja mycket mellan hojar !

Allt mellan 50 och 150 beroende på saxsprintar och annat mög.

Min R6:a skall dras med 150 Newton medans andras andra hojar (ZX10R samt TL 1000) skall dras runt 70 om jag inte missminner mig...

KOLLA !


rent spontant så skulle jag inte vilja ha en sådan lång justerpinne heller, skulle ha gjort ett block så att man hade kunnat ha kvar "org" justerpinne, dvs in icke urfräst justerblock.
 
Yngve och Alatalo har naturligtvis rätt i att kraften ska gå genom svingen med stdeffekt och med korrekt åtdragningsmoment. Men nu är ju detta en maskin med lite mer effekt än vad den lille konstruktören hade i åtanke när han valde dimension på hjulaxel och mutter.

Jag har sett standardcyklar hamra sönder och "gröpa ur" blocken på grund av att hjulaxeln dragits för löst.

Min gissning är, precis som Tommy säger, att blocket givit sig först och därefter styrt/pressat ut gängstången.

Hur som haver är det väl svårt att riktigt veta om momentet i sig verkligen räcker för att hålla hjulet på plats, dessutom är det ändå så att knäcklasten på en tryckt stång reduceras med kvadraten på längden.

Så - ska Du ändå göra om blocken finns två överväganden att göra:

1 - lika tidigare. Välj att behålla en tvärgående fläns i uk och ök för att styva upp den del som gav sig. Reducera fria längden på gängstången.

2 - bygg om till en "dragande" konstruktion, ser inte ut att bli så komplicerat av Dina bilder att döma.

Blir intressant att se utfallet när Du trixat till designen. Vågar man hoppas på Fällfors, nästa helg?
 
När jag förlängde svingen på min förra gsxr 1000 så fräste jag blocket med hålet för hjulaxeln förskjutet så att det satt väldigt långt åt ena hållet. När man kör förlängt satt det längst bak och original så vände man på det så att det satt framåt istället. Därför behövde man inte ha så lång justerskruv utan kunde använda samma skruv hela tiden.
 
När jag förlängde svingen på min förra gsxr 1000 så fräste jag blocket med hålet för hjulaxeln förskjutet så att det satt väldigt långt åt ena hållet. När man kör förlängt satt det längst bak och original så vände man på det så att det satt framåt istället. Därför behövde man inte ha så lång justerskruv utan kunde använda samma skruv hela tiden.

Är precis så jag har tänkt, fattar inte varför de skulle ha två hål från första början.
Man måste ändå lös med axeln för att skifta mellan korta och långa "lägena", så då kan man lika gärna rotera justerblocken 180grader.
 
Tommy vad är de för broms ok du skall ha?
Har lite olika liggande Hör av dig

/Patrik
 
Det är ett standard hayabusa ok som jag behöver, har förlängd bromsarm och fästen till ett sånt :tummenupp
 
Tommy

PM mig din adress så skickar jag upp ett ok på måndag till dig
 
Har nu fått kedjeblocken modifierade så det ska hålla, blev inte estetiskt tilltalande med det håller iaf.
Blir till att fräsa två helt nya block under vintern...

Åker dock på att köpa en ny rostfri gängstång... men det blev lite mer problematiskt än vad jag hade tänkt mig...Det är tum gänga...:huvet

Med skutmåttet mäter jag 9,34mm utvändigt och enligt min gängtolk är det sae 16 stigning på det... Har googlat mig till att det mest troligt är 3/8 gängstång men vad är standardstigning på den? Samt är min fingängad eller vanlig stigning?

Måste lägga vantarna på en bit innan onsdag då det blir bänkning hus turbo andersson...:näsblod
 
Last edited:
Tror det är 3/8 unc (16 stigningar / tum). Men enligt internet ska gängstången vara 9,52mm om man mäter rakt över.
Jag får det till max 9,35mm på den jag har.... Aja får prova beställa och se om det passar.
 
Du har nästan svarat dig själv när det gäller stigningen, 3/8 UNC är tum-grovgäng. Hade du haft 3/8-24 är det UNF som vi kallar tum-fingäng.
 
Du har nästan svarat dig själv när det gäller stigningen, 3/8 UNC är tum-grovgäng. Hade du haft 3/8-24 är det UNF som vi kallar tum-fingäng.

Då är vi inne på samma spår, frågan är bara vart tusan jag får tag på en stång i rf tills imorrn eller på onsdag efter e4an ner till sthlm. bänkning hos turbo andersson på em...
 
T ex Swebolt - hämta upp på väg ned till Andersson eller skicka direkt till honom?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top