XTZ660 motor i en TT?

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Gåt det? ÄR ramarna/motorfästena helt olika eller är det möjligt tro? Någon som vet?

/Teo

har för mig jag frågat det en gång förr o fick som svar att dom är olika. den har väl oså elstart men inte tt,n :va

Det finns TT med och utan elstart. Enda är att den är vattenkyld men kan man göra av kylaren nånstans borde det vara lugnt om motorfästen passar.

Det finns TT med och utan elstart. Enda är att den är vattenkyld men kan man göra av kylaren nånstans borde det vara lugnt om motorfästen passar.

Finns det TT med elstart?
XT600E finns med elstart i alla fall. -92 någonting tror jag. Har en sådan i min TZR250

Tidigare trodde jag att botten på XTZ o XT var lika, men så var det någon som påstod att det är våtsump på XTZ'an. Kan ju vara värt att kolla på. Annars tror jag att dom är tämligen lika faktiskt. Men jag svär inte på det.

Mats

Finns det TT med elstart?
XT600E finns med elstart i alla fall. -92 någonting tror jag. Har en sådan i min TZR250

E står ju för elstart. De 90-tals TT Jag snackar om (Belgrada togs in i sverige endast i E-versionen men den kom även i en S-version som var lättare (endast kick) och hade bättre komponenter. Tänk er en sån med en lätt uppskrämd 660 i :). En gammal röjgrussmiskare som håller!

Tidigare trodde jag att botten på XTZ o XT var lika, men så var det någon som påstod att det är våtsump på XTZ'an. Kan ju vara värt att kolla på. Annars tror jag att dom är tämligen lika faktiskt. Men jag svär inte på det.

Mats

Tackar för info.

E står ju för elstart. De 90-tals TT Jag snackar om (Belgrada togs in i sverige endast i E-versionen men den kom även i en S-version som var lättare (endast kick) och hade bättre komponenter. Tänk er en sån med en lätt uppskrämd 660 i :). En gammal röjgrussmiskare som håller!

Tackar för info.
xr600 håller ändå. plåga min ganska friskt på både gata o snö.
den slipper du bygga om oså. ventiler o olja var 200 ungefär men de e sällan dom behöver ställas.
dreva upp den för gata så plågas den inte lika mycket.
blir nog en mycket roligare maskin.
annars kan du ju gå upp på africa twin el xtz 750 el va de heter(twin).
dr800 innan jag byggde om va smidig o där finns de grejer o ta. som den står nu så väger den in på ca 180 kg med alla vätskor o halvtank.
men då har man ju alu fälgar. gaffeln tjäna jag nog minst 8kg på o byta.

lätta dom totalt så har du ett monster. bruka gå o ta mycket vikt om man bygger om.[/

Last edited:
xr600 håller ändå. plåga min ganska friskt på både gata o snö.
den slipper du bygga om oså. ventiler o olja var 200 ungefär men de e sällan dom behöver ställas.
dreva upp den för gata så plågas den inte lika mycket.
blir nog en mycket roligare maskin.
annars kan du ju gå upp på africa twin el xtz 750 el va de heter(twin).
dr800 innan jag byggde om va smidig o där finns de grejer o ta. som den står nu så väger den in på ca 180 kg med alla vätskor o halvtank.
men då har man ju alu fälgar. gaffeln tjäna jag nog minst 8kg på o byta.

lätta dom totalt så har du ett monster. bruka gå o ta mycket vikt om man bygger om.[/

Gillar XR600 motorn men hålbarheten är inte i närheten som hos den i TT/XT. Några av budhojarna hade gått mer än 35000 "hårda" mil och bara knallade på. Så länge det finns lite olja i så är det lugnt... Tror rekordet var över 50k mil men det kan McBudet svara på. Mc-proffsen kan även få fart på en sådan maskin men Jag prioriterar stryktålighet framför effekt. Man får helt enkelt lära sig köra fort med flafflafflafflaf... :)

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D