Xtz 750 med superduke 990 motor

Highland-motorn upplevde jag som jävligt tråkig, traktorvrid som övergick i ....ja just ingenting, kanske går att åtgärda men de 2 som jag provat var bara tunga och trötta!

Intressant värre, där ser man.

Ja, motorers karaktärer är nog viktigare än siffrorna. Min bandit 1200N från 1997 tyckte jag hade klart grymmare motor än min 929:a från 2001. Nu var iofs banditen 2" moddad o trivdes optimalt men ändå lite konstigt tycker jag.

Jag får nog ta o lugna ner kroppen lite o testa både 950 o 990 ordentligt när vädret tillåter. Dessa motorer lovordas av nästan alla. Jag har kört 950 SM o tyckte den kändes väldigt charmig o tillfredställande. Provat Dorsoduron åxå, riktigt kul hoj som känns kompakt i allt på ett positivt sätt men bara 12 L tank är ett minus.

Stämmer det som man kan läsa i vissa specar att SM har mer tryck i motorn än Adventure? Trodde det var identiska kraftuttag mellan dessa modeller.:va

Highland motorn orginal är lite udda i karaktären. Den är precis sjukt vridstark runt 4000varv men sen längre upp mot 6000 så går den nästan i väggen likt en modern dieselmotor. Orsaken är troligen insuget som inte är byggt för nån effekt. Om man nu skulle komma över en sådan motor och stoppa den i en annan ram har den GRYM potential. (Givetvis har den det även i orginalramen, men den kräver lite arbete för att få till bättre insug).
Har gjort om några Highlandinstallationer och när den varvar glatt hela vägen till varvstopp är den riktigt riktigt konkurrenskraftig...
Med 936cc, sex växlar och endast 45kg i vikt är den klart intressant.. Den behöver bara finputsas lite så hoppar det glatt ur 120 häst.

Det är definitivt ingen driftsäker motor. Det var mest det jag tänkte på.

Nah, alltså det är just min erfarenhet med (med tanke på antalet man reparerat...) Men jag har aldrig ägt en så jag väljer att låta folk skaffa sig en egen uppfattning...

Det är definitivt ingen driftsäker motor. Det var mest det jag tänkte på.

Just motorn är där väl inget fel på om man inte missköter den...

Sen är väl ECU och lite annan kringutrustning bla svingen (som spricker när man hoppar långt) inte av samma klass, finns en anledning att KTM i Dakar fortfarande åker med Keihin FCR förgasare....

Har åkt SD 990 2 ggr i Norge o 1 gång i Europa på totalt drygt 1100 mil utan några komplikationer. Till sommaren blir det 500 mil i Europa(läs Alperna).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT