XT660X rycking gång i låg hastighet

kreu

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
2009 Honda CB1000 R
Hej
Jag håller på att bli vansinnig på min nyinköpta motard, en Yamaha 07:a det är nämligen så att det inte går att köra i runt 50km/t på tvåan eller treans växel utan att den rycker hela tiden..ser ut som om man hade analklåda :arsele när man juckar fram och tillbaka på sadeln(okej överdriver lite)men irriterande är det och det låter inte som om den går riktigt rent, lite lätt misständning. Är det fel på styrboxen för insprutningen eller är det Xt:ns karaktär. OBS har hämtat den ifrån Yamaha center som demohoj så det borde inte vara fel på den, fast den inte är sprojtans.

Kolla i XT660-tråden (modellspecifika diskussioner) så hittar du en hel del om detta "fenomen". Min 06a var likadan - ryckig vid jämn gas runt 50 km/h samt vid påslag ex. i en kurva (fick möta med kopplingen för att det skulle funka)...Men som sagt, kolla xt-tråden.

Tack skall kolla igen..det var så mycket info så det var svårt att hitta, är ny på sidan..

Har varit fel på euc:n på dom tidiga modellerna, kolla så att du inte har ett ramnummer under DM014-006257 för xtx modellen och DM011-007858 för xtr modellen.

Kolla i XT660-tråden (modellspecifika diskussioner) så hittar du en hel del om detta "fenomen". Min 06a var likadan - ryckig vid jämn gas runt 50 km/h samt vid påslag ex. i en kurva (fick möta med kopplingen för att det skulle funka)...Men som sagt, kolla xt-tråden.

XT660 tråden ligger här i teknikforumet:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59942

Du har 5 års garanti, pilla inte själv, låt Yamaha fixa det.

Last edited:
Min uppfattning efter att ha läst i xt-tråden och på xt660.com (samt kört två exemplar) är att ryckigheten tyvärr verkar vara ett "karaktärsdrag". Samtidigt så köpte jag ju själv en xt så fördelarna övervägde nackdelarna så att säga. Som det skrevs ovan så hade tidiga årsmodeller ecu-problem och en del har fått tps-modulen utbytt (vet ej om detta påverkar ryckigheten, dock). Däremot så kan man tycka att en -07a borde vara bättre än tidigare årsmodeller så ett besök hos handlaren kanske är på sin plats.

//Mattias

Tack..jag var där igår. Den hade tydligen fel inställd trottel + någon felkod som han ställde om..den vart klart bättre men skall nog dit igen.. :gnissla nu rycker den istället lite efter 50km/t fan vad irriterande :huvet

Som sagt var... En känd karaktär på XT;n, vi har två st, och de är precis samma med dem, försvinner till en viss del när man drevar "den rätt", går mycket bättre med ett 14 taggat drev fram, för då hamnar hastigheten till viss del mellan våra hastighetskrav, samt att du ökar varvet till en viss del vilket gör att hojen får en helt annan karaktär, sedan är det bara att du "sollar" dig med oss andra och börjar "modda" CO:t osv...
Ställer om min för olika "stunder"...
Du vänjer dig samt att du kommer finna rätt växel/varvtal/hastighet...

Hoppa in i XT tråden som de hänvisar till... där finns det mesta, vet själv att jag skrev om detta i början... samt resultatet efter omdrevningen.

Grattis till ett bra hojköp och välkommen :-)

Har fått en ny box=) nu går den finemang...och tydligen bytte dom några lager som hade med ryckighet att göra..

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN