XT vs TT

Predator

Gasar tills det rasar..
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
XT 600 -86
Hej!

Jag har en liten questíon. Vad skiljer egentligen en XT och en TT? tänkte på årsmodellerna 84-89? Är det i stort sett samma hoj eller är det typ annan ram och liknande på dem? har letat på nätet men inte hittat någon bra information.

TNX! :tomten

TT är en skogshoj med väl tilltagen fjädring, den är lättare än XT och har bara 6v elsystem.

XT är en maskin för på sin höjd lätt terräng, den är tyngre än TT och har klen kort fjädring, den är bekvämare och passar bättre på gatan.

De har samma motor, men jag tror de tar ut nån kuse mer ur TTn.
TT hade trumbroms fram i början av de årtal du snackar om, 90 fick den uppdaterad fjäring.

Personligen tycker jag hojarna är väldigt olika trots likheterna, vad ska du använda hojen för?

Jo det är så att jag har alla prylar till en XT, förutom just ramen. Fick tag i en ram till en TT. Så jag var nyfiken huruvida den skulle passa mina grejer. Såg just på nån sida att TT har större förgasare, därav de lite fler kusarna.

Ja, jag håller tummarna. Idag börjar ihopsättningen......märks om det passar eller inte...... :gnissla

de passar säkert hyggligt. Det är nämligen billigt att bygga nästan två likadana hojar, bara byta plast, lyktor, förgasare o dämpare o sälja det som två olika modeller!

:huvet

Jo, nu är TT ramen lackad, satt dit framgaffel, motor och.....svingen. Men den rackarns svingen är inte likadan på XT. Dessutom passar varken tank, sadel eller plastdetaljer...morr..

oj var det sån skillnad, svingen kan man förstå eftersom TT har dubbla fjädringsvägen ungefär.
Du kan alltså inte få ihop ett skit?
I värsta fall få du jaga en TT gaffel o sving med, då får du en XT med en jäkla fjädringsväg.

Nä visst, det är ju de som är grejen. Men har lyckats få tag i en XT ram som tur är. SYnd att jag hann lacka TT ramen innan bara....

Så är det nån som är i behov av en TT ram så....hör av er

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...