XT:n läcker olja...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jupp, hojen läcker olja efter 750 ganska lugna mil. Det rinner inte olja från den utan låter man den stå över natten så har det droppat litegrann.

Var inne en snabbis på verkstaden och meken kom fram till att det var för mycket olja i och tömde ut lite.

Dock läcker den fortfarande och det är fortfarande mycket olja i, men inte FÖR mycket. Är XT:n känslig för överfyllnad av olja och spottar ut det, eller kan det vara något annat??
 
XT:n är odödlig!!! om du inte planterar den i fasta föremål...
den är inte känslig för överfyllnad.
fetta av motorn och kolla vart det läcker ifrån! vanligast är att det är en skruv sm sitter längst in vid startmotorn som läcker..
men hur somhelst så är det väll en garatigrej för din del??

Gustav1 skrev:
Jupp, hojen läcker olja efter 750 ganska lugna mil. Det rinner inte olja från den utan låter man den stå över natten så har det droppat litegrann.

Var inne en snabbis på verkstaden och meken kom fram till att det var för mycket olja i och tömde ut lite.

Dock läcker den fortfarande och det är fortfarande mycket olja i, men inte FÖR mycket. Är XT:n känslig för överfyllnad av olja och spottar ut det, eller kan det vara något annat??
 
Jag har samma problem med min XT (450 mil), men lackan som jag har kommer fran vaxelaxeln, den gar ju iof genom en packning och den kan ju ha tagit stryk (blev pakord pa vanster sida). :crash


Gustav1 skrev:
Jupp, hojen läcker olja efter 750 ganska lugna mil. Det rinner inte olja från den utan låter man den stå över natten så har det droppat litegrann.

Var inne en snabbis på verkstaden och meken kom fram till att det var för mycket olja i och tömde ut lite.

Dock läcker den fortfarande och det är fortfarande mycket olja i, men inte FÖR mycket. Är XT:n känslig för överfyllnad av olja och spottar ut det, eller kan det vara något annat??
 
Re: Re: XT:n läcker olja...

är det inte bara lilla inspetionsskruven till svänghjulet som läcker?? ocha ett av vanligare ställena där det brukar läcka!

Dweezil skrev:
Jag har samma problem med min XT (450 mil), men lackan som jag har kommer fran vaxelaxeln, den gar ju iof genom en packning och den kan ju ha tagit stryk (blev pakord pa vanster sida). :crash
 
Jag tvattade av hojen bara for att vara 100%..och det ar vaxelaxeln som det lacker ut fran......
 
Nu har jag kollat exakt var det kommer ifrån.....

Hmmm, hur ska man förklara det utan en bild....
Uppe på motorn bakom cylindern, där sitter en oljeledning som verkar gå ner till vevhuset. Där läcker det....

Hmm, någon som fattar var jag menar?? :confused:

Men jo, det är ju garanti så det ska ju inte vara något problem.
 
Är troligen oljeledningen som förser toppen m olja. Sitter väl
m en banjobult där uppe. Kolla att den sitter åtdragen lite lagom.
(Inte så hårt som storleken antyder; den är ihålig). Ska säkert sitta
2 tätningsbrickor i koppar eller alu på bulten.
/u
 
Är det en fiberkabel? Vet att många av dessa inte alltid håller tätt. Ett annat hett tips är att kolla och byta ut brickorna till banjobulten om det sitter med en sådan anslutning.
 
Problemet är löst. Garantiåtagande.

TACK för alla svar! :tummenupp
 
De har bytt en packning vid oljeledningen till toppen. Precis det du trodde för övrigt. Det verkade vara ett fel från fabriken.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top