XT:n läcker olja...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jupp, hojen läcker olja efter 750 ganska lugna mil. Det rinner inte olja från den utan låter man den stå över natten så har det droppat litegrann.

Var inne en snabbis på verkstaden och meken kom fram till att det var för mycket olja i och tömde ut lite.

Dock läcker den fortfarande och det är fortfarande mycket olja i, men inte FÖR mycket. Är XT:n känslig för överfyllnad av olja och spottar ut det, eller kan det vara något annat??

XT:n är odödlig!!! om du inte planterar den i fasta föremål...
den är inte känslig för överfyllnad.
fetta av motorn och kolla vart det läcker ifrån! vanligast är att det är en skruv sm sitter längst in vid startmotorn som läcker..
men hur somhelst så är det väll en garatigrej för din del??

Gustav1 skrev:
Jupp, hojen läcker olja efter 750 ganska lugna mil. Det rinner inte olja från den utan låter man den stå över natten så har det droppat litegrann.

Var inne en snabbis på verkstaden och meken kom fram till att det var för mycket olja i och tömde ut lite.

Dock läcker den fortfarande och det är fortfarande mycket olja i, men inte FÖR mycket. Är XT:n känslig för överfyllnad av olja och spottar ut det, eller kan det vara något annat??

Jag har samma problem med min XT (450 mil), men lackan som jag har kommer fran vaxelaxeln, den gar ju iof genom en packning och den kan ju ha tagit stryk (blev pakord pa vanster sida). :crash

Gustav1 skrev:

Re: Re: XT:n läcker olja...

är det inte bara lilla inspetionsskruven till svänghjulet som läcker?? ocha ett av vanligare ställena där det brukar läcka!

Dweezil skrev:
Jag har samma problem med min XT (450 mil), men lackan som jag har kommer fran vaxelaxeln, den gar ju iof genom en packning och den kan ju ha tagit stryk (blev pakord pa vanster sida). :crash

Jag tvattade av hojen bara for att vara 100%..och det ar vaxelaxeln som det lacker ut fran......

Nu har jag kollat exakt var det kommer ifrån.....

Hmmm, hur ska man förklara det utan en bild....
Uppe på motorn bakom cylindern, där sitter en oljeledning som verkar gå ner till vevhuset. Där läcker det....

Hmm, någon som fattar var jag menar?? :confused:

Men jo, det är ju garanti så det ska ju inte vara något problem.

Är troligen oljeledningen som förser toppen m olja. Sitter väl
m en banjobult där uppe. Kolla att den sitter åtdragen lite lagom.
(Inte så hårt som storleken antyder; den är ihålig). Ska säkert sitta
2 tätningsbrickor i koppar eller alu på bulten.
/u

Är det en fiberkabel? Vet att många av dessa inte alltid håller tätt. Ett annat hett tips är att kolla och byta ut brickorna till banjobulten om det sitter med en sådan anslutning.

Problemet är löst. Garantiåtagande.

TACK för alla svar! :tummenupp

De har bytt en packning vid oljeledningen till toppen. Precis det du trodde för övrigt. Det verkade vara ett fel från fabriken.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul