xt motor

chevy-68

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
yamaha
Kan någon hjälpa mig jag har en gammal xt400/550 problemet är att den fyller motorn med olja så när man startar den eller om den står på tomgång så trycker den upp all olja genom vevhusvent och in i luftburken så med andra ord oljetanken tömms och allt hamnar i luftburken när man startar har hjärnsläpp själv så kom med svar någon snälla :confused:

Hur mycket olja ska det finnas i motorn enligt manualen och hur mycket olja fyller du motorn med och hur vet du att din motor har rätt oljenivå?

Blåser den olja på tomgången finns det bara en anledning, _för_ mycket olja i motorn.

Finns ju en viss chans att returpumpen inte funkar. Troligast nåt slangfel isf.
Alltså att returen till oljetanken lossat inuti motorn. Ev. finns det nån returventil på yttre slangen.

Om det nu inte är så enkelt som för mycket olja. Tappa isf ur allt och fyll ungefär rek. mängd.
Finns en procedur för att kolla oljan på en torrsumpare, i princip ska den köras lite (1-5 min)
så att all olja finns i tanken. (Returpumpen har större kapacitet.)
Sen stannar man, låter den stå lite (för att ev luft i oljan ska försvinna) och kollar nivån i tanken sen.
Ungefär.
/u

visst är det en torrsump ska nu gå ut och följa proseduren som jag fått och manual har jag ingen och inte lätt att få tag på då den börjar att bli lite udda men tack för svaren så långt :)

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret