XT 600: motor stannar så fort jag lägger i växel

David Skrap

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
2000 XT660
...som titeln lyder, så går motorn igång fint, men så fort jag lägger i en växel så dör den direkt. Och nej, stödet är inte nedfällt :rolleyes:

Tacksam för tips angående vad som kan vara fel :gråta:gråta

har du kollat så inte givaren till stödet har hängt sig ? det låter som det troligaste

hade likande problem på min gamla kawa å det enda som krävdes var lite 5-56 på den lilla pinnen som trycks in när stödet är nerfällt, fäll ner stödet och kolla var det "tar emot" någonstans till sensorn, kolla sen om den lilla biten fortfarande är intryckt när du har fällt upp stödet, lycka till

Tack för tips! Ska kolla noga nästa gång :). Rädd att det kan vara något allvarligare dock......

Kärvar stödgivaren kan du klippa bort den och bygla/isolera kablarna beroende på om den jordar när stödet är uppe eller nere.

trodde jag med, folk snackade om komptest, fuckade förgasare, havererad växelåda m.m. Ibland är det nått som är så enkelt att man nästan skäms över att man inte tänkte på det från början (dvs. 8 av 10 problem jag stöter på i vardagen) höjdpunkten måste ändå ha varit när jag var på en restaurang å frågade efter stora tallrikar som var 20 cm ifrån mig:huvet:huvet

...som titeln lyder, så går motorn igång fint, men så fort jag lägger i en växel så dör den direkt. Och nej, stödet är inte nedfällt :rolleyes:

Tacksam för tips angående vad som kan vara fel :gråta:gråta

"Hugger" den när du lägger i växel? Isf är det väl bara lamellerna som satt sig lite (?), brukar släppa efter någon gång eller kan man rulla å fippla lite med växlar/koppling.

Min 660 stannade när ja la i växel i 5 minus. Oljan va visst lite trög, då den tuffade fram tre tuff och stanna...

Men kolla först stödbrytarn.

Sen kan du lägga i en växel och försöka rycka lite i moppen med kopplingen inne och kolla så att kopplingen kopplar ut :)

Ah just det, Lason, du påminner mig om att jag inte kan rulla "moppen" med växel och kopping i. Har försökt spänna kopplingen utan skillnad....

Hänger problemen ihop...? Vad gör jag :)? Tur att Sporthoj finns :D

Och ja...... den "hugger" när jag lägger i växeln, och motorstopp direkt........

Ja då e de som jag sa antagligen, lägg den i friläge, rulla upp lite fart och peta den i tvåan så att den hugger till och så släpper det mest troligt. Min brukar släppa andra eller tredjegången jag lägger den i växel på stillastående, och fenomenet har bara uppkommit när mina cyklar stått en tid.

Häng upp bakänden med ett snöre i "fegisräcket" baktill alternativt under bakskärmen på något kreativt sätt.

Stöd uppfällt och kopplingshandtag inne så borde du kunna starta med växel i, om brytaren ligger uppe på handtaget och i stödet. Kolla haynes manualen om inget annat, klurar du ut hur det är kopplat så kan säkert vi hjälpa dig att koppla förbi det om där är någon form av "idiotsäker på gränsen till idioti" säkerhetsbrytare.

Iofs, jag hade ju först testat att varva upp den ordentligt med koppling inne och dumpa i ettan då den ligger runt 3000 till 4000 varv med bra tryck på framhjulet för att se om den kan lossna på det sättet.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...