XT 500 stånka racer

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Huuuh jag är såld!!

Är det någon som vet nåt om denna hoj! Vore mycket tacksam om någon hade några som helst upplysningar om hojen.

Bilden har jag hittat på detta forum i DR cafefighter tråden.

Det kanske går att utläsa något ur bilden, olika detaljer, fäljar gaffel etc.

/Nicke Lilltroll

Bifogat

• XT5001.JPG
    XT5001.JPG
    21.8 KB · Visningar: 323
Last edited:
Nicke Lilltroll skrev:
2537087 Huuuh jag är såld!!

Är det någon som vet nåt om denna hoj! Vore mycket tacksam om någon hade några som helst upplysningar om hojen.

Bilden har jag hittat på detta forum i DR cafefighter tråden.

Det kanske går att utläsa något ur bilden, olika detaljer, fäljar gaffel etc.

/Nicke Lilltroll

va vill du veta?
förmodligen cbr600 bakfälg. äldre..
framfälg från vad som helst.förmodligen nåt som komma från gaffeln. inte svårt o modda gafflar så dom passar..
de är en yamaha xt500. tank, tja ingen anning o de vet nog ingen annan heller, nån från nå caferäser likn..
bakändan kan man gjuta själv..
ser ut som bakramen kan va lite moddad.
baksving..kanske en gsxr.
är ombbyggd i bakändan ser jag nu då den har monodämpare istället för 2st orginal..

säkert en flatside förgasare då den bör ha öppet filter.
toppkåpan från nån gammal race hoj. finns massvis..även en sån kan man ju gjuta.

säger bara en sak...bygg!! :tummenupp
vill se mer coola cafräser med stånker :D

Last edited:
gaffel, fälg, lilla kåpan och bromsar ser alltihop ut att komma från firestorm..

ganska liten bild och sent dock så :öga då får man ha fel...

sven666 skrev:
2538359 gaffel, fälg, lilla kåpan och bromsar ser alltihop ut att komma från firestorm..

ganska liten bild och sent dock så :öga då får man ha fel...
har den usd gaffel?

Större bild

XT500.jpg

Vad är det som sitter under motorn? Hasplåt känns väldigt onödigt...

FreddaAbborre skrev:
2539289 Vad är det som sitter under motorn? Hasplåt känns väldigt onödigt...

Det är ju en torrsumpare det där, precis som Harley. Så jag tror att det är oljetanken. Man får ju ned tyngdpunkten genom att sätta den där. Man hade ju dock kunnat göra oljetanken lite linjeskönare. Den där tanken är nog ett provisoriom för att testa funktion (sughöjd mm) och lämplig volym.
/J

Last edited:
SoX skrev:
2539315 Kan det inte vara en oljeuppsamlare?
F.ö. skitfrän cykel.
tro jag oså..
den ser iaf öppen ut på ovansidan..:)

nicke: jo jag vet att den har usd men en som trodde på firestorm delar men den har väl inte usd.

ozeo skrev:
2539441 tro jag oså..
den ser iaf öppen ut på ovansidan..:)

nicke: jo jag vet att den har usd men en som trodde på firestorm delar men den har väl inte usd.
Det sitter annars en catchcan på ramröret akter om motorn ser det ut som.
Det ser dussutom ut att sitta en avtappningsplugg undertill på det som jag tror är oljetanken. Men det kan ju vara ett fäste.
Men men, jag bara gissar. Original på gamla tvåventils xt och sr satt ju oljetanken i övre ramröret. Det kanske är ett spilltråg trots allt. Lite för platt för att vara en bra oljetank

Intressant det där!

/J

Last edited:
ozeo : klart du vet att det är en uSD du har ju en själv. O precis det är väl ingen Firestorm med USD ingen av de äldre iaf.

/Nicke Lilltroll.

Bör ju vara ett hyfsat nytt bygge, har väl inte funnits USD så länge!?

/Nicke Lilltroll

Last edited:
Nicke Lilltroll skrev:
2539461 ozeo : klart du vet att det är en uSD du har ju en själv. O precis det är väl ingen Firestorm med USD ingen av de äldre iaf.

/Nicke Lilltroll.

Bör ju vara ett hyfsat nytt bygge, har väl inte funnits USD så länge!?

/Nicke Lilltroll

tja..sen 91 minst :D

Jörgen Karlsson skrev:
2539451 Det sitter annars en catchcan på ramröret akter om motorn ser det ut som.
Det ser dussutom ut att sitta en avtappningsplugg undertill på det som jag tror är oljetanken. Men det kan ju vara ett fäste.
Men men, jag bara gissar. Original på gamla tvåventils xt och sr satt ju oljetanken i övre ramröret. Det kanske är ett spilltråg trots allt. Lite för platt för att vara en bra oljetank

Intressant det där!

/J

nu fastna det där i huvve..
kanske bara för ev spill från motorn :va

Last edited:
Oljeuppsamling.
Kan dock tänkas att den dubblar som tank. Inte så ovanligt att vi som tävlade med nakna hojar var tvungna att montera badkar undertill.
Sitter på de flesta classic hojar nu med (om dom tävlas med).
Annars brukar det ju vara inplastat i undre kåpan på de hojar som har kåpa och vad tycker vi för övrigt om hojar med kåpa....... :arsele

Snyggt bygge är det i alla fall!
Ska se om jag hittar ngn bild på min dåvarande sos räääser att skicka in! :yoparty

gaffel-framfälg-frambroms tror jag kommer från en ducce 600 eller 750. stänkan från en superlight.

Är det verkligen en yamahamotor?
Det ser ut som en cagiva tycker jag.

Tanken påminner om en Norton Dominator, dvs från fetherbed-ramen.

Håller med Fist Woman tror också på nåt nortonraceraktigt.

Ja tror också på uppsamlingstråg för olja, hmm spännande annars med oljespill på bakan!

Har USDn funnits så dj..la länge, WTF har jag missat nåt, hmm menade bara att vi vanliga arbetare oftast får vänta ett tag innan vi får tillgång/råd med godbitarna.

Man kan nog konstatera att det blir grymt svårt att identifiera diverse delar, men f.n vilken inspiration hojen väcker för stordåd i verkstan, man får nog ta och panta lite burkar för att frigöra lite kapital! Delar och bra objekt är det ju ingen brist på.

/Nicke Lilltroll

Fist Woman skrev:
2539609 gaffel-framfälg-frambroms tror jag kommer från en ducce 600 eller 750. stänkan från en superlight.

Är det verkligen en yamahamotor?
Det ser ut som en cagiva tycker jag.

Tanken påminner om en Norton Dominator, dvs från fetherbed-ramen.

blir oså undrande över motorn..
storlek på blocket ser ganska snarlik de man kan se men cylindern blir jag inte klok på..
ser så stor ut. + att yamas xt 500 cylinder är mer fyrkantig o smalnar av mer i botten :va

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda