Xt 250 går inte som den ska

glsmk

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
97, Honda, Fireblade
Hej!

Köpte en xt 250 (1980) för någon vecka sedan för att ha en båge som tar mig fram vintertid. Problemet är att den funkar när jag har choken i med lever lite rövare när jag lägger ur den, då misständer den och beter sig allmänt lynnigt.

Tycker nog också att den går lite slöare än vad jag hade väntat mig, det är ju knappast något kraftpaket man åker omkring på men den gör ju typ 80 knyck max...

Har skruvat isär förgasaren och gjort rent, såg ok ut. Luftburken verkar ok också, visserligen hemmagjort filter men det borde väl inte påverka så mycket..? Tändstiftet är sotigt.

Luftskruv, tändning, skräp i förgasare?
Någon hjälpsam person som kan komma med förslag på åtgärd?

Är munstyckena rena och nålventilen tätar?

Test: Montera nålventil och flottör.
Sätt på en slangstump där bränsleslangen ansluts och blås i slangen med förgasaren uppochner.
Tät: OK.
Läcker: Kontrollera nålsätet, köp en ny nål och gör om testet!

Skruva ihop förgasaren, kolla i rep-handboken hur många varv luft/blandskruven ska vara utskruvad.

Byt luftfilter och köp ett original eller passande pirat och sätt dit.

Sätt i nytt tändstift efter vad rep-handboken rekommenderar.

Starta och provkör för att se om "felet" kvarstår!

Vintertid kan de vara lite "nysiga" p.g.a kylan, men om allt annat är korrekt kan det räcka med att skruva ut/in luft/blandskruven 0,5 - 1 varv!
(Luftskruv skruvas in och blandskruv skruvas ut för fetare bränsleblandning.)
Prova dej fram.

Last edited:
Är munstyckena rena och nålventilen tätar?

Test: Montera nålventil och flottör.
Sätt på en slangstump där bränsleslangen ansluts och blås i slangen med förgasaren uppochner.
Tät: OK.
Läcker: Kontrollera nålsätet, köp en ny nål och gör om testet!

Skruva ihop förgasaren, kolla i rep-handboken hur många varv luft/blandskruven ska vara utskruvad.

Byt luftfilter och köp ett original eller passande pirat och sätt dit.

Sätt i nytt tändstift efter vad rep-handboken rekommenderar.

Starta och provkör för att se om "felet" kvarstår!

Vintertid kan de vara lite "nysiga" p.g.a kylan, men om allt annat är korrekt kan det räcka med att skruva ut/in luft/blandskruven 0,5 - 1 varv!
(Luftskruv skruvas in och blandskruv skruvas ut för fetare bränsleblandning.)
Prova dej fram.

Tack Nicco för mycket värdefulla tips! Skall pröva snarast!

Hittar inga luftfilter till xt:n, finns det några klippdetsjälv-material som funkar eller är det bara riktiga filter som gäller?

Kolla även tändhatt, överslag där kan ge misständningar mm

Tack Nicco för mycket värdefulla tips! Skall pröva snarast!

Hittar inga luftfilter till xt:n, finns det några klippdetsjälv-material som funkar eller är det bara riktiga filter som gäller?

Är det original luftburk på den, eller har någon plockat bort den och bytt till lösa "sportfilter"? :squid

Är det original luftburk på den, eller har någon plockat bort den och bytt till lösa "sportfilter"? :squid

Jo, det är orginalburk med ett plant filter som man skjuter in men nuvarande filter känns mindre sportigt, mera åt trasigt diskunderläggs-hållet...

Jo, det är orginalburk med ett plant filter som man skjuter in men nuvarande filter känns mindre sportigt, mera åt trasigt diskunderläggs-hållet...

Hej!

Men då borde väl ett original eller pirat passa? :va

Har varit ute på nätet och kollat runt, men de verkar inte växa på träd! :confused:

Om du vill så kan jag höra med min reservdelsleverantör om han har några andra kanaler! men om du köper via mej så tillkommer frakt härifrån, men det kanske det blir ändå, och det kanske värt det!!

Finns luftfiltret, så skulle det förmodligen vara värt att ta "hela paketet" så slipper du jaga runt hela stan!

Luftfilter, oljefilter, tändstift i samma leverans!

Hör av dej om det intressant!
--
Niclas...

Hej!

Men då borde väl ett original eller pirat passa? :va

Har varit ute på nätet och kollat runt, men de verkar inte växa på träd! :confused:

Om du vill så kan jag höra med min reservdelsleverantör om han har några andra kanaler! men om du köper via mej så tillkommer frakt härifrån, men det kanske det blir ändå, och det kanske värt det!!

Finns luftfiltret, så skulle det förmodligen vara värt att ta "hela paketet" så slipper du jaga runt hela stan!

Luftfilter, oljefilter, tändstift i samma leverans!

Hör av dej om det intressant!
--
Niclas...

Hej Niclas!

Tack för din hjälp, skulle definitivt uppskatta om du kunde kolla med din levernatör!

Mvh, Samuel

Det är en XT 250! Gör bojsten till båten av den så kan den bli ett korallrev till fiskarna på samma gång.

Oki, fixar prisuppgifter och PM'ar de till dej.

Ha det.
--
Niclas...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...