XS400 Låg tomgång samt långsam retur

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Senaste gången jag körde tycker jag hojen gick riktigt piss på låga varv.

Några fakta:

1 Startar lätt med choke men måste ge mer gas vid köer om jag inte varmkört mer än 15 min, annars dör den.

2: tycker den varvar och rasslar som fan på ettan, det är liksom en växel man bara har som start, men misstänker att det är så på en 400cc.

3: När jag varmkört i runt 40min och trycker in kopplingen så är det seg nedgång till tomgång, ofta så ger den gas när jag trycker in koppling men när växel är i så går den bra igen.

4: Den går bra på högre varv. Låter gött när man varvar och inga problem med körningen över ca 50-60km/h. Åker jag 80km/h på femman och stänger gasen bluddrar den lite gött och inget som känns konstigt.

5: Även efter jag kört den i 45-60min så ställer jag den i neutralen för att öppna grinden så dör den.

Jag tror att det första jag måste göra är att höja tomgången. Något mer jag enkelt kan skruva på?

Förgasarn är genomgången rätt nyligen så river den helst i vinter när jag inte kör.

Men är mer ute efter något man enkelt kan testa.
 
Troligen den nya bensinen E10 95 oktan din hoj går mycket magert.

Prova tanka 98 oktan med endast 5% etanol. Går den bättre då behöver du nya större munstycken i förgaseriet.
 
Fan vad bra tips! Det var ju faktiskt första gången jag körde med helt ny full tank med just E10!!!
Tack för tipset!!!

Kört med 95 innan och borde nog redan då gått upp till 98 iom att den kunde dö vid tomgång parkerad även fast den var varmkörd
 
Last edited:
Fan vad bra tips! Det var ju faktiskt första gången jag körde med helt ny full tank med just E10!!!
Tack för tipset!!!

Kört med 95 innan och borde nog redan då gått upp till 98 iom att den kunde dö vid tomgång parkerad även fast den var varmkörd
Tipset om att tanka 98 är i felsökningssyfte, inte en lösning. Förgasaren behöver sannolikt ombestyckas.
 
@andersbrink Utmärkt fråga! Detta är ett stort problem för mig, jag vet ju inte vad som är ”bra”. Kanske går min hoj riktigt bra för en 82:a och jag är van vid min nyare R1 med insprut.
Eller också så går min hoj skit och det finns massor att skruva med. Förgasare/sync etc.

Om någon vill provköra en Xs400 i Varberg så är ni mer ån välkomna att köra och lägga en rapport. :)

Funderade på att lämna in till mek för att få veta om den går bra eller dåligt. Hahaha
 
@andersbrink Utmärkt fråga! Detta är ett stort problem för mig, jag vet ju inte vad som är ”bra”. Kanske går min hoj riktigt bra för en 82:a och jag är van vid min nyare R1 med insprut.
Eller också så går min hoj skit och det finns massor att skruva med. Förgasare/sync etc.

Om någon vill provköra en Xs400 i Varberg så är ni mer ån välkomna att köra och lägga en rapport. :)

Funderade på att lämna in till mek för att få veta om den går bra eller dåligt. Hahaha
så kan det vara men att den dör på tomgång med varm motor är inte normalt. Inte ens 1982
 
Update!!!
Efter 5-6mil med endast 98:an borgarbensin så går hojen som en dröm!

tomgången ligger där den ska plus att det är 5-10% bättre klipp i hojen och kanske överdriver men tycker att ett viss ”rassel” är borta med.

Detta betyder att jag ska göra som @andersbrink och company föreslår. Måste bestycka för E10 för det blev def en wow känsla!

som att få en ny hoj! :)
 

Bifogat

  • D69D4F68-A922-4825-ABF4-4EB125A2B527.jpeg
    D69D4F68-A922-4825-ABF4-4EB125A2B527.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 17
Tänkte ändå rengöra förgasaren i Vinter fast det säkert inte behövs. Samt att 98 börjar försvinna från de flesta bensinmackar. Men annars hade jag nog bara fortsatt tanka 98:an :)
 
Fan vad det luktar bensin i garaget om hojen. Får bli HD Livewire när priset går ner
 
Ny startswitch! Nice!
 

Bifogat

  • 2F71278A-CF65-4DB7-B977-ACBC5664EAD7.jpeg
    2F71278A-CF65-4DB7-B977-ACBC5664EAD7.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 22
Jag kopplade så att den lyser när hojen är på. Har en annan indikator för hellyse. Men fan coolt att ha som helljus ju. Då hade jag kunnat ta bort en indikator. :)
 
Har haft nästan exakt samma problem på en luftkyld 1200cc V4 i sommar: Seg nedgång till tomgång, svårstartad kall, ville hosta och nästan dö vid 20-75% gas om den inte var riktigt genomvarm, rasslade på högvarv. Hade isär förgasaren för rengöring och felsökning ett antal gånger men det slutade med att jag borrade upp huvudmunstycket. Nu går den perfekt.

Edit: Du justerar så klart genom byte av munstycken, jag har gamla sovjetiska prylar och då får man ta till andra metoder ibland.
 
Last edited:
@Josef Yepp, exakt dom problemen hade jag. Var ute nyss igen och jävlar vad bättre den går på 98:an men den kan ändå dö vid tomgång men nu efter mycket längre tid. Så jag tror jag får byta munstycken så går den ännu bättre ändå sen.
 
@Josef Yepp, exakt dom problemen hade jag. Var ute nyss igen och jävlar vad bättre den går på 98:an men den kan ändå dö vid tomgång men nu efter mycket längre tid. Så jag tror jag får byta munstycken så går den ännu bättre ändå sen.
Börja med en förgasarrengöring och naturligtvis en justering av tomgångsvarv och blandning om du ska hålla dig till 98. Rengöring och justering gjorde min betydligt bättre men borrningen var nödvändig för e10.
 
Japp, kan prova med det först och testa bestycka sen och jämföra. Är det dyrt med munstycken? Jag behöver väl bara ändra tomgång och gas. Inte luft väl?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top