XS400 - Göra nyckellös

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Var ute en sväng med mope… motorcykeln och skulle tanka lite bensin innan jag drog iväg. Stoppade i nyckeln i tanklocket och vred. Gick inte att öppna och når jag tog i så gick det till slut men nyckeln böjdes.

Summa: Jag hatar nycklar! Förlegat skit!

Så nu har jag skruvat bort låsmeckanismen från tanklocket samt gummiringen och ”inre locket”. Tänkte bara fästa en liten magnet och ha det så. Men till min fråga:

Är det ok för tanken att vara öppet? Då jag har en vakumstyrd soppakran tex. Andra risker som att bensin spiller ut vid gupp etc kanske man kan lösa med någon sorts gummilock?

Jag tänker också ta bort tändningslåset och ersätta med en vanlig ”Toggle switch”.
Denna cykel ska strippas från allt onödigt som inte behövs för att starta och köra. Gillar minimalistiska hojar. :)

Bifogat

• 5D6187B0-AC84-45E2-AED9-EAABF6C80394.jpeg
    5D6187B0-AC84-45E2-AED9-EAABF6C80394.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 32
  • ED4E0ED4-2220-4E28-A0AA-9E32B9E4B3D3.jpeg
    ED4E0ED4-2220-4E28-A0AA-9E32B9E4B3D3.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 32
Får du inte till nån form av låsning mot det du har runt själva tankstosen, tror varken du eller nåt annan vill vurpa och bada i bensin i närheten av värme och varm motor för en magnet känns inte stabilt på ett sånt ställe

Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Ska se om jag får tag på ett skruvbart lock som täpper till och sen kan jag ha det tomma locket över.

Har kollat lite till och det här blir lurigt med tanke på lockets design.

jag skulle vilja ha ett plastlock som man kan skruva alternativt ett helt nytt lock som jag också kan skruva fast.

vad är det jag söker efter? Tanklock? Insats? Tankkoppling?

Last edited:
På nån hoj hemma sitter ett liknande lock. På den har nån PO (previous owner) fixat så att locket går att öppna med en skruvmejsel. Tyvärr varken tjuv eller låssmed så jag vet inte hur det är gjort.

Mitt lås är utsllitet, en metallpigg som blivit nedslipad efter många års användande så mitt lås måste ändå bytas tyvärr.

Jag hade en R75/5 för många år sedan och det tanklocket har låsning men med en tryckknapp, inte med nyckel.

Kanske kan hitta något sånt här:

Blir väl litet ombyggnad förstås...

Har ditt tanklock ventilation till tanken? Om du byter så behöver du i så fall kolla att det nya locket också har det.

Mvh,
Ingvar

Exakt Ett sånt hade jag velat ha till min XS. Vill bara bli av med låset.

Temporär lösning.

buntband!

Fördel: Slipper låset.
Nackdel: Måste byta buntband varje gång jag tankar! :)

Bifogat

• 6573809D-CD20-4EFF-88CB-052E2FC4E75D.jpeg
    6573809D-CD20-4EFF-88CB-052E2FC4E75D.jpeg
    2.1 MB · Visningar: 39
  • 8E2AE3B0-4522-41E2-99CE-5FE56227D92B.jpeg
    8E2AE3B0-4522-41E2-99CE-5FE56227D92B.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 38
Bara ett tipps en fin xs400 betingar ett mycket högt värde såpas nere i Tyskland att du kan byta gämt med en betydligt nyare hoj.

Din hoj du gör som du vill men du tappar stora pengar på att gå från original.,

Bara ett tipps en fin xs400 betingar ett mycket högt värde såpas nere i Tyskland att du kan byta gämt med en betydligt nyare hoj.

Din hoj du gör som du vill men du tappar stora pengar på att gå från original.,
Det finns inget orginal kvar på min. Förra ägaren byggde om allt. Har ingen sadel, bakram etc. Orginal är förbi. Vilket är skönt för då kan jag modda med bra samvete. Annars tycker jag med att Orginal har sin charm.

Borde man inte kunna göra ett fjäderbelastat stift som låser locket på pinnen på tvären på tanken? Borde gå att borra ett hål från baksidan och ha ett stift genon hålet och sen fixa fjädermekanismen mot det gamla låset i tanklocket.

Dock är det ju en fördel att då äga en svarv vilket jag inte förstår hur man kunna leva typ ett halvt liv utan att äga en svarv?

Borde man inte kunna göra ett fjäderbelastat stift som låser locket på pinnen på tvären på tanken? Borde gå att borra ett hål från baksidan och ha ett stift genon hålet och sen fixa fjädermekanismen mot det gamla låset i tanklocket.

Dock är det ju en fördel att då äga en svarv vilket jag inte förstår hur man kunna leva typ ett halvt liv utan att äga en svarv?
Jävlar! Det var nästan exakt så jag löste det innan idag! Blev Sviiiiiiiinbra!!!!!
Tog en tjock ståltråd och gjorde en krok på samt en yttre del som agerar tryckpinne. Då själva locket har en fet fjäder så lossar kroken enkelt när jag trycker ner fjädern.

ska försöka fixa en liten film på detta geniala drag. :)

Återstår att testa men en vibrerande hoj men kroken är typ 3-4mm tjock så det borde inte vara något problem samt ej under tryck då den tjocka fjädern är helt ”releasad” vid normalt läge.

Så himla gött att slippa hämta nyckeln när jag också fixar toggle switch på tändningslåset.

Last edited:
Tack vare min badass Fluke är min nyckeltändning ett minne blott!

Bifogat

• 99AD68BD-8BFF-4C30-A191-76741AC5884A.jpeg
    99AD68BD-8BFF-4C30-A191-76741AC5884A.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 24
Hejdå!

Bifogat

• EE8FB525-1CF0-42FC-9115-9B0CB1DD742B.jpeg
    EE8FB525-1CF0-42FC-9115-9B0CB1DD742B.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 21
Vad sätter du för switch för tändningen? Jag har själv en brytare på min vinterhoj efter ett stöldförsök men det är riktigt fult gjort.
har bara buntat fast den och isolerat med eltejp. Hade varit nice med en diskret switch på styret av god kvalité.

Jag har bara en vanlig billig brytare nu, enpolig. Men ska köpa en pushbutton on/off med lyse vid on. Kikar på Biltemas. Men får se hur anslutningarna är. Måste vara lite kvalite så inte hojen stängs av i körning = farligt.

Min vill jag installera på en ”dashpanel” framför styret.

Denna ska jag kik närmare på. Hade velat ha en svart dock.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti