xs 400 motor problem!

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
har en xs 400 - 83 som jag fick i 25 års present, problemet är att den inte fungerade men efter att jag kollat att allt verkar fungera. gnista och startmotor och att kolvarna går runt så försökte jag få igång den men det gick inte för startmotorn pallade inte...
skaffade nytt batteri så var det problemet löst och det startade men den går bara på en cylinder......
ska väll tillägga att startmotorn var lite fucko men den "lossnade" med lite övertalning...
frågan är vad jag ska göra nu?
tänkte om man skulle kolla kompressionen i cylindrarna men hur gör man det? kan det vara förgasarna? Tacksam för hjälp!

Rock On / Per

Last edited:
Pelle81 skrev:
2256043 har en xs 400 - 83 som jag fick i 25 års present, problemet är att den inte fungerade men efter att jag kollat att allt verkar fungera. gnista och startmotor och att kolvarna går runt så försökte jag få igång den men det gick inte för startmotorn pallade inte...
skaffade nytt batteri så var det problemet löst och det startade men den går bara på en cylinder......
ska väll tillägga att startmotorn var lite fucko men den "lossnade" med lite övertalning...
frågan är vad jag ska göra nu?
tänkte om man skulle kolla kompressionen i cylindrarna men hur gör man det? kan det vara förgasarna? Tacksam för hjälp!

Rock On / Per

Om den stått ett tag blir bränslet i förgasarna dåligt. Det finns troligen en dränerskruv på koppen. Skruva upp den så att gammalt bränsle kan rinna ur. Prova starta och se om det funkar bättre.

I med ny bensin som sagt. Kan va värt att plocka av förgasarna och gå igenom dem.

bensinen är från förra året så den är nog inte för gammal... ska köpa en kompressions kollare på biltema kostar 179:- på söndag när det öppnar efter helgen. men jag tar till mig erat tips och gör rent förknasarna. kan det vara skit i bensinkranen tror ni??? är det lönt att demontera den och ge den en översyn eller kostar det mer än det smakar som man säger?
tack för hjälpen!!

Rock On / Per

Pelle81 skrev:
2256894 bensinen är från förra året så den är nog inte för gammal... ska köpa en kompressions kollare på biltema kostar 179:- på söndag när det öppnar efter helgen. men jag tar till mig erat tips och gör rent förknasarna. kan det vara skit i bensinkranen tror ni??? är det lönt att demontera den och ge den en översyn eller kostar det mer än det smakar som man säger?
tack för hjälpen!!

Rock On / Per

Töm koppen först! Där förstörs bensinen snabbt eftersom den är bra ventilerad.

Two stroke man skrev:
2256917 Töm koppen först! Där förstörs bensinen snabbt eftersom den är bra ventilerad.

ok jag provar med det först. sen kompressionen och till sist blir det rengöring av förknasarna... söndagen är räddad!!! :yoparty

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg