XR650R vs. KTM 640 LC4 års 00 till ?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Eftersom jag är köpatankar på en XR650 efterlyste jag för några månader sedan lite filmer och fick några stycken. Mycket har hänt i vinter och jag är steget närmare att göra slag i saken. Dock har en liten konkurrent dykt opp nämnligen KTM 640 LC4. Kom igen nu. Hjälp mig att välja...behöver era erfarenheter samt alla för respektive nackdelar ni kan komma på. :fakta

Mitt hojbehov är något man inte tröttnar på i första taget och har ett gott vrid som inte bangar för bakhjulsåkning. Viktigt är att det blir mera körtid än mek-tid. Hög driftsäkerhet och tillförlitlighet. Prisvärd!

Så kom igen nu...ge mig allt!!! :tummenupp

/KaliZ

Blip skrev:

Vet i fasen hur jag sökte förrut?? Jag fick bara skräp-resultat. :va Men detta var bra läsning. Tackar för det. Blev dock besviken att man inte kunde skjutsa, inte ens kortare sträckor, på XR:en...men men.

Någon som vill PM:a sitt reg.nr till mig på en XR650 00-02 där nånstans. Skulle vilja kolla upp hur mkt försäkringen skulle ligga på för mig. :Bugar

/KaliZ

KaliZ skrev:
Vet i fasen hur jag sökte förrut?? Jag fick bara skräp-resultat. :va Men detta var bra läsning. Tackar för det. Blev dock besviken att man inte kunde skjutsa, inte ens kortare sträckor, på XR:en...men men.

Någon som vill PM:a sitt reg.nr till mig på en XR650 00-02 där nånstans. Skulle vilja kolla upp hur mkt försäkringen skulle ligga på för mig. :Bugar

/KaliZ

Min gammla: RPA390

//Matthew

KaliZ skrev:
Tjenna!

Mitt hojbehov är något man inte tröttnar på i första taget och har ett gott vrid som inte bangar för bakhjulsåkning. Viktigt är att det blir mera körtid än mek-tid. Hög driftsäkerhet och tillförlitlighet. Prisvärd!

/KaliZ

Även om mitt hjärta bultar för KTM så skulle jag nog rekommendera XR650 om du nu är efter vrid, men kom ihåg att XR har ingen el-start vilket är skönt vissa gånger. KTM640 har enligt mig bättre fjädring än XR som är mer gjord för grusbus mm. Båda har god driftsäkerhet även om en del talar illa om KTM vilket jag inte kan förstå, även XR har sina brister. Plastdetaljer till XR är INTE prisvärda vilket KTM,s är. Båda hojarna går med rätt billiga medel att få dem lite piggare. KTM640 kan enligt vissa vibrera lite mer än XR vilket jag tyckte var minimalt om jag skulle jämföra med 625 & 660 jag hade också. 5 Års garantin tycker inte jag ska ligga till grund för att ta XR då det blir dyrt i längden att verkligen lämna in den varje 100 mil. Fördel KTM640 är som sagt 1 pass som får sitta bakom dig medan 0 pass hos XR. Men som sagt i slutändan är det DU som bestämmer NÄR du har provat båda hojarna.

KaliZ skrev:
Tjenna!

Eftersom jag är köpatankar på en XR650 efterlyste jag för några månader sedan lite filmer och fick några stycken. Mycket har hänt i vinter och jag är steget närmare att göra slag i saken. Dock har en liten konkurrent dykt opp nämnligen KTM 640 LC4. Kom igen nu. Hjälp mig att välja...behöver era erfarenheter samt alla för respektive nackdelar ni kan komma på. :fakta

/KaliZ

Hade samma dilemma när JAG skulle välja moppe...
Efter ha provkört de båda så föll sig valet tämligen enkelt - XR650 7 dagar i veckan!!
Helt enkelt en roligare moppe, allra helst på grus!
Kan du leva utan elstart så behöver du INTE fundera längre.

:tummenupp

edit: stvafle

Last edited:
...okaj, får börja med att tacka för era synpunkter. Sedan får jag ta och sätta mig ner och ta en rejäl funderar på vad jag eg. vill ha. Hade räknat med att man fick skjutsa på XR:n...men det visade sig inte vara så. Detta gör att KTM:en stiger lite i kurs. Måste se över mitt skjutsbehov så att säga. Prismässigt är det ju marginella skillnader vad jag kan förstå!

/KaliZ

KaliZ skrev:
...okaj, får börja med att tacka för era synpunkter. Sedan får jag ta och sätta mig ner och ta en rejäl funderar på vad jag eg. vill ha. Hade räknat med att man fick skjutsa på XR:n...men det visade sig inte vara så. Detta gör att KTM:en stiger lite i kurs. Måste se över mitt skjutsbehov så att säga. Prismässigt är det ju marginella skillnader vad jag kan förstå!

/KaliZ

XR650 SM - 05 är registreard för passagerare numera. :tummenupp
Men jag tror du måste köpa den som SM ("fabriks moddad" av de däringa italienarna) och inte som Endurå.
Pris, ca 87.000.

(Tror jag läste det i senaste MC nytt- lite osäker dock)

04 och äldre är 0 passagerare...

:hej

KaliZ skrev:

/KaliZ

Ta en titt över till 625 när du väljer. 660 är ett än bättre val om du har pengarna till det. Välj 04--> isåfall, mer olja och kylfläkt!

//jaG

XR650 helt klart!! Jag har provat båda...

Ktm 640. hållbar men kan gå sönder! fördel ktm (gäller med orginalfugge) följer gasen bättre, mindre stup o poff o pang = lättare att wheeela med! nackdelar vibrationer o vakumfugge. Satsa hellre på 660ien går bättre o flatslidegasare!!
xr650 Oförstörbar om man nu inte mekar sönder den eller kör med för lite olja, enda nackdel skitförgasare o för smala krökar. En xr kan man åka jorden runt på utan att få pungbrock o vita fingrar :D

...åkaj, vad ska man säga! Hade bestämt mig för en XR650. Fick ett ryck o kollade opp försäkringen för en motard! Det skulle jag inte gjort. Var mycket dyrare än vad jag först trodde. :mad: Så nu måste jag ligga sömnlös tills jag hittat något alternativ.

Tack iaf!

/KaliZ

Lånar din tråd lite kaliZ.

Jag var å provkörde en KTM LC4 640 ´02 idag och jag gillade den.

Men det var 2 saker som oroade mig lite. 1: Den tjuvstannade 1 gång när den gick på tomgång (den var varm då) och sen 1 gång när jag skulle vända, jag växlade ner från 2:an till 1:an och rullade några meter med kopplingen inne då stannade den igen(varm). Det är kanske förgasaren som är dåligt inställd eller vad tror ni?

2: När jag skulle starta den efter att den hade tjuvstannat sådär så kom det ett rispande ljud. Det är väldigt svårt att förklara ett ljud, men rispande är den bästa förklaringen. Är det elstarten som håller på att rasa, eller låter det sådär när man startar en KTM?

MVH Bobbo

kowal skrev:
hur mkt böter är det om man skjutsar med en XR?

Böterna är väl inget att bry sig om. Hänger väl på dagshumöret hos polismannen. Men tänk OM bakramen mot all förmodan skulle vika sig. Vore inte så kul för passageraren. :död

/KaliZ

KaliZ skrev:
Böterna är väl inget att bry sig om. Hänger väl på dagshumöret hos polismannen. Men tänk OM bakramen mot all förmodan skulle vika sig. Vore inte så kul för passageraren. :död

/KaliZ

05an är reggad for passagerare och det är exakt samma hoj som 00-04...
(men jag skulle hållt mig till en attans så lätt flicka att skjutsa runt på... :lol )

:hej

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...