Xr650r vevaxel

Krisklo

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Ort
Markaryd
Hoj
Rsv4 rf
Hej allihopa,

Jag håller på med en Honda XR650R-motor och är lite osäker på hur hylsan ska sitta på vevaxeln. Efter att ha pratat med flera specialister/mekaniker får jag olika svar, och jag har inte kunnat hitta tydlig information i Hondas verkstadshandbok.

Hylsan har en diameter på 40mm och vevaxeln mäter 39.971mm. Utan olja känns det som ett litet glapp, men med olja på vevaxeln känner jag inget glapp , nästan med ett lätt motstånd. En del säger att hylsan ska vara pressad, medan andra menar att den ska ha ett lösare pass, så jag undrar vad som faktiskt är rätt?

Frågor jag har:
Var hylsan lös från fabrik?
Vad skulle hända om man limmar locktight 620 View attachment 1000002063.jpg hylsan istället för att ha den pressad om den nu ska vara det
Tack på förhand!
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Hej allihopa,

Jag håller på med en Honda XR650R-motor och är lite osäker på hur hylsan ska sitta på vevaxeln. Efter att ha pratat med flera specialister/mekaniker får jag olika svar, och jag har inte kunnat hitta tydlig information i Hondas verkstadshandbok.

Hylsan har en diameter på 40mm och vevaxeln mäter 39.971mm. Utan olja känns det som ett litet glapp, men med olja på vevaxeln känner jag inget glapp , nästan med ett lätt motstånd. En del säger att hylsan ska vara pressad, medan andra menar att den ska ha ett lösare pass, så jag undrar vad som faktiskt är rätt?

Frågor jag har:
Var hylsan lös från fabrik?
Vad skulle hända om man limmar locktight 620 View attachment 504211 hylsan istället för att ha den pressad om den nu ska vara det
Tack på förhand!
Det hade varit bättre om du fortsatt i din andra tråd https://www.sporthoj.com/forum/threads/xr650r.295078/#post-6735282

Men det du har är ett lager som nedan där innerbanan ska sitta fast mot axeln. Jag har samma lager och samma problem på min 2-t enduro och limmade med Loctite Cylindrisk fastsättning. Jag har inte rivit motorn sedan dess men den går som den ska. Om du är orolig om det håller är det nog bättre att du pratar med en som är expert på Loctite.
1727245497335.png
 

Bifogat

  • 1727245381147.png
    1727245381147.png
    109.7 KB · Visningar: 1
Nyheter
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Top