XR650R grus bus problem

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Nu när det börjar bli närmare minusgrader ute så slängde jag på endurodäcken som följde med hojjen. och åkte ut och busade lite i grustag,skog och mark. :banana

Jag tycker det fungerar bra i sandtag,skogsstigar,grusspår etc.
men när man kommer in i trånga skogsspår och det börjar bli lite trixit så får jag konstant hjulspin.

Är det stor skillnad på "riktiga" crossdäck och dom som följer med hojjen?

någon som har lite erfarenheter av att åka i skogsspår med en xr650r,måste man ha en mindre hoj eller går det med bättre däck? :gnissla

bild på mönstret på nuvarande däck

Bifogat

• däcken1.jpg
    däcken1.jpg
    137.9 KB · Visningar: 149
Jag kör med Michelin T63 och tycker det funkar ok men det finns ju bättre däck för skogen men då lär dom inte hålla många mil på landsvägen som man ju kanske måste transportera sig på ibland. Pirelli MT21 är det många som gillar eller kanske Michelin S12 fast dom är nog ganska mjuka. Original (IRC) ska hur som helst inte vara något vidare i terrängen vad jag har läst och hört.

Ska du ut i skogen är det nog riktiga crossdäck som gäller,på med Michelin M12 fram och S12 bak.Pirelli MT21 är helt kass i lera och sten.Funkar kanon på grusväg däremot.

Jag kör med mt21 bak och det funkar väldigt bra för det mesta. T63 bak är inte att rekommendera (slits mycket fort). t63 fram funkar bra på grus. För skoggstigar är det väl egentligen cross eller endurodäck som gäller.

xr650 är väl ingen maskin som är idealisk för skogspår direkt. Försök lägg mer vikt på bakhjulet då du kör och peta i en högre växel.

Jag använde M12 och S12 på min XR650 när jag var ute i skog och mark. Tyckte det funkade skapligt men hojen är stor, stark och klumpig och beter sig därefter oavsett däck.

igentligen skulle man vilja ha en till mindre hoj när man skall ut i skogen.men XR:en är så kungligt bra överallt förutom när det blir trixigare partier

en polare rekomenderade Mitas bak(runt 600kr), var tydligen 20 mm mönster och fungerade väldigt bra överallt. någon som har erfarenheter av det däcket?.
men fram skall jag alltså köra M12?
framdäcket nöts ju inte lika mycket så där kan man ju ta mjukare.

Vad kostar crossdäck, normalpris utan rabbat etc??

PutteLiten skrev:
Vad kostar crossdäck, normalpris utan rabbat etc??
Finns det någon alls i det här landet som handlar däck till listpris :confused: Jag har gett 1100:- för fram och bak,Michelin M12 och S12.Starcross är lite dyrare.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back