XR650R Bestyckning/Drevning???

Micke-78

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Honda CB500X-19
Vilken bestyckning och drevning kör ni andra xr650-förare här med på gatan?

Kör själv med 18/21 hjul med släta offroaddäck än så länge och 15/48 drevning, Ska nu prova antingen 45 bak eller 14/41 istället för att kunna köra gata bättre.

Tycker min går ryckigt som fan i köer och även gasen mellan på/av i rondeller etc. Hur får jag bort detta? Eller iallafall minimerar det på originalförgasarn

Kör idag:
* Avstrypt insug o utblås, ej upptagen sidokåpa.
* 175 main
* 68 slow (inte S dock men de ska tydligen bara ha med jämnare tomgång vad jag hört)
* Nålen provat både 3 och 4
* Blandskruv =olika men tycker inte det händer så mycket. Kan ha den max inne utan skillnad. LÄste att det tyder på för stor lågfart men mindre än 68 ska man väl inte ha?

Funderar nu på att först ändra drevningen till 15/45. Sen efter det kanske såga,borra hål i kåpan, 185, 68 och 3 på nålen samt även köpa ett nytt filter och sen labba med blandskruven igen.

Andra tips mottages tacksamt????

Vet inte riktigt i vilken ordning man ska testa.

Last edited:
jag körde 195/70s och det fungerade bra, dock hade jag öppnat luftkåpan(rekomenderas starkt om du kör mycket gata, annars prova huvudmunstycke 180-185)
s varianterna har större hål på sidorna och dom fungerar mycket bättre.

om du tycker att det går ryckit när du har konstant gas på låga varv så är det pga skitfuggen som sitter orginal på xr650r, byt ut den så blir det bättre,(men det försvinner inte helt).

15/41 fungerar inte bra med endurodäcken,14/41(alt 15/45) kan fungera bättre. 3kugg bak är ungefär samma som 1fram.
kolla så att du har B53E nålen i fuggen,den är den senaste som honda rek, tror att det skall vara på din,jag hade det på min 03a,
om du har problem med att få dit packningen på ovansidan på förgasaren efter du har labbat med nålen så tvätta av den direkt och låt den ligga i frysen nått dygn så krymper den och passar perfekt,sätt dock på den direkt när du tar ut den ur frysen för den sväller ganska fort.
nålen fungerade bäst för mig på 3e hacket, på 4e hacket så var det en markant sämre skillnad.

jag skulle göra så att jag går och köper nya munstycken, kostar ju ingenting.
sedan så skulle jag köpa ett 45 bakdrev(beroende på din körstil), och ett 14 fram, då kan du enkelt växla mellan 14 och 15 fram om du vill ha lite mer långkörning alt buskörning
:tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back