Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Freppa skrev:Oljekyld hälsar: DIN?

Monobike skrev:Nu är jag helt borta, vad jag snappade upp på "bänktråden" och tomK's diagram var att lägre värde på blandningskurvan är fetare...![]()
Ena kurvan satt ett 27.5 lågfart i, andra kurvan satt det 30 lågfart och den senare blandningskurvan låg under den 1:a alltså måste det vara så att lägre värde = fetare ?
ulf_lundin skrev:För bästa verkningsgrad ska värdet ligga åt det magra hållet, runt 14, men för max.effekt åt det feta. Effekten minskar snabbt (o temperaturen ökar) med mager blandning men inte lika snabbt med fetare.
Inte riktigt ändå tror jag. Borde vara fullt möjligt lägga den ekonomiskt på delgas för miljöns o ev. avgasnormers skull och fortfarande ha den fet o stark på fullgas. Åtminstone m sprut. Många (alla ?) bilar och t.ex. min 940 turbo o r1100gs funkar så. Har kört dom med lambdadisplay och man ser mkt tydligt var o när dom övergår från att justera snålt efter lambdan och till att lägga på lite mer soppa för effektens skull. Fast m vanlig (icke-bredbands-) lambda är det svårt skilja på lite fett o mkt fett.TomK skrev:Det förklarar ju också varför originalbestyckade och nerstrypta hojar ligger magert och ganska ofta runt 14 i blandningsvärde. Optimal verkningsgrad ger den lägsta bensinförbrukningen och minst utsläpp via avgaserna och klarar därmed avgaskraven.
Monobike skrev:
Passade på o titta vad dom hade stoppat i tm-40, 32.5 lågfart samt 145 högfart.
35 lågfart + höja nålen ett halvt hack + justera soppaskruven... kan det va nåt?
|
|
Stabilt läge på Gotland Ring!
Den trista dispyten om ägan... |
|
|
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX
Ducati lanserar serviceinte... |
|
|
Oro för batteriet
Batteriet oroar mest – men ... |