XR650R Bänkad (äntligen)

Freppa skrev:
Oljekyld hälsar: DIN?

Ja? Vi bor ju trots allt i ett land där man använder metriska systemet. :hej

Vill oljekyld ha SAE hästar så..

54.4 *0.98629 = 53.7
62.2 *0.98629 = 61.3

Last edited:
Eftersom SAE brukar anses vara den mest rättvisa normen så är det den jag brukar kika efter. Jag har svårt att jämföra mot andra cyklars mätningar annars :) Jag gillar att jämföra :) Korrigeringstalet kände jag inte till, tackar för informationen! :tummenupp

Monobike skrev:
Nu är jag helt borta, vad jag snappade upp på "bänktråden" och tomK's diagram var att lägre värde på blandningskurvan är fetare... :confused: :confused:

Ena kurvan satt ett 27.5 lågfart i, andra kurvan satt det 30 lågfart och den senare blandningskurvan låg under den 1:a alltså måste det vara så att lägre värde = fetare ?

Ja, ett lägre värde är fetare och ett högre är tunnare. Om du tittar på din egen blandningskurva mellan 3.000 och 5.500 rpm ligger kurvan över 13 och bitvis över 14. Den går alltså tunt/magert i detta område. Inte mycket, men tillräckligt för att du ska kunna förlora lite vrid och effekt (och att motorn går varmare). Nålen kan påverka en del i detta område, men framförallt är det blandskruven och vilket lågfartsmunstycke du har. Det lär även finnas olika trottlar att laborera med, men det tror jag inte ska behövas.

Förgasaren bör ställas in så att du hamnar ner mot 12 även i det lägre registret. När man sedan kopplar in acc.pumpen kommer den förstås att ge en ännu fetare blandning, men det är så det ska vara. Pumpens funktion är bara att kompensera vid snabbt öppnande av trotteln. Vid jämn gas eller med pumpen bortkopplad, ska förgasarens blandning ligga runt 12 hela tiden.

Kurvan heter air/fuel ratio. Den visar som namnet antyder förhållandet mellan luft och bensin. Ett högt värde innebär mer luft i förhållande till bensin (dvs. magert) än ett lågt värde. Allt räknat i vikt, inte volym.

Air/fuel ratio 12.7 (tror jag) är en kemiskt sett perfekt blandning och betecknas som lambda = 1. Lambda lägre än 1 betyder fett o högre än 1 magert. Lambda = .85 betyder air/fuel ratio .85 * 12.7 dvs 10.8, lämpligt värde f en turbo på fullgas t.ex. För bästa verkningsgrad ska värdet ligga åt det magra hållet, runt 14, men för max.effekt åt det feta. Effekten minskar snabbt (o temperaturen ökar) med mager blandning men inte lika snabbt med fetare.

Lambdavärdet är äldre än sonden så det är blandningsbegreppet som namnat sonden o inte tvärtom. Ibland blandar (?) man ihop spänningen från vanlig lambdasond med lambdavärdet, men det är helt olika saker fast båda råkar ligga runt siffran 1.

Då o då, främst i facklitteratur, används 1/lambda som blandningsmått, men det är sällsynt i 'vanliga' böcker o tidningar.
Färdigblandat ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
För bästa verkningsgrad ska värdet ligga åt det magra hållet, runt 14, men för max.effekt åt det feta. Effekten minskar snabbt (o temperaturen ökar) med mager blandning men inte lika snabbt med fetare.

Det förklarar ju också varför originalbestyckade och nerstrypta hojar ligger magert och ganska ofta runt 14 i blandningsvärde. Optimal verkningsgrad ger den lägsta bensinförbrukningen och minst utsläpp via avgaserna och klarar därmed avgaskraven.

TomK skrev:
Det förklarar ju också varför originalbestyckade och nerstrypta hojar ligger magert och ganska ofta runt 14 i blandningsvärde. Optimal verkningsgrad ger den lägsta bensinförbrukningen och minst utsläpp via avgaserna och klarar därmed avgaskraven.
Inte riktigt ändå tror jag. Borde vara fullt möjligt lägga den ekonomiskt på delgas för miljöns o ev. avgasnormers skull och fortfarande ha den fet o stark på fullgas. Åtminstone m sprut. Många (alla ?) bilar och t.ex. min 940 turbo o r1100gs funkar så. Har kört dom med lambdadisplay och man ser mkt tydligt var o när dom övergår från att justera snålt efter lambdan och till att lägga på lite mer soppa för effektens skull. Fast m vanlig (icke-bredbands-) lambda är det svårt skilja på lite fett o mkt fett.
Iofs lättare att finlira m sprut eftersom dom är duktiga på att kompensera för temp, höjd etc. (Däremot inte så bra att klara ändrad motor)
Körcyklerna f avgastest tror jag är rätt snälla, inte nåra fullgasningar där inte.
/u

Ok. Nu blev man lite klokare. :)

Skulle vilja ha något riktigt bra tips om hur ni tror jag kan landa på fetare sidan.. (runt 12).

Vad säger blandningskurvan egentligen, är det nästan bara fullgas blandning eller säger den mer än så? för jag vill ju ha en bra blandning även när man kör omkring med lite gas. Vad ska jag ändra för att flytta ner hela kurvan?

1. öppna blandskruv?
2. större lågmunstycke?
3. höja nålen?
4. öppna blandskruv + större lågmunstycke?
5. öppna blandskruv + större lågmunstycke + höja nålen?

Det är sådant som man vill ha en bromsbänk till, för att veta att de justeringar man gör, blir rätt. Men om jag nu gissar på några förändringar som bör fungera åt rätt håll (men som kan bli _för_ mycket av det goda), så är det:

1. Höj nålen ett halvt hack. Det gör du genom att flytta den vita plastbrickan till ovanför låsbrickan på nålen, samtidigt som låsbrickan flyttats ner ett hack på nålen. Resultatet blir ett halvt lyft :)

2. Gå upp ett snäpp i lågfartsmunstycke. Om du nu har t.ex. 25, så ska det vara 27,5 eller från 27,5 till 30 osv.

3. Blandskruven ska man börja med vid två varv ut, men här får du gå på känn och lyssna på motorn hur den går efter de andra förändringarna, när den är riktigt varm. Det ska vara så att man nätt och jämnt kan få igång hojen utan choke, när den är kall. Men när den är varm ska den gå så rappt som möjligt (vrider man skruven åt ena eller andra hållet, ska varvtalet minska).

Så fort man petar på bara en av dessa parametrar bör man ha en mätning gjord för att se var man landar och vid nästa steg vet åt vilket håll man ska gå. Acc.pumpen urkopplad när mätningarna görs och gasen ska gås på långsamt och fullgas först vid ca 5 tusen varv.

EDIT: ett s.k. race fenomen: TomK o jag skrev samtidigt.

Blandningskurvan säger 'bara' hur blandningen var vid just den körningen. O tyvärr finns ju inget om gaspådraget loggat. Om man antar att dom inte tväröppnade gasen o din beskrivning av hur hojen känns så skulle jag höja nålen ett steg och feta upp den lite m lågfartsjusteringen. Men bara en ändring åt gången och ut o känna på den vid ax på mellanreg o runt 1/2 - 3/4 gas. Fullgas o varv ser ju vettigt ut, men orkar du så prova m ett snäpp (2.5 el 5 enh) större huvudmunstycke. Men notera hur den står nu så du lätt kan gå tillbaka.
/u

Last edited:
Tack för hjälpen!

Jag bytte till orginal fuggen tills jag kan få ordning på grejerna.
Märkte direkt att bottenvridet hade kommit tillbax :bow

Passade på o titta vad dom hade stoppat i tm-40, 32.5 lågfart samt 145 högfart.
35 lågfart + höja nålen ett halvt hack + justera soppaskruven... kan det va nåt?

Last edited:
Monobike skrev:

Passade på o titta vad dom hade stoppat i tm-40, 32.5 lågfart samt 145 högfart.
35 lågfart + höja nålen ett halvt hack + justera soppaskruven... kan det va nåt?

Bara att testa. I mina två hojar med TM40 har jag 30 i lågfart, nålen i position 4 och huvudmunstycke 147,5 respektive 150. Men så är det helt andra cyklar och annan design på avgassystem och insug m.m. Så det är inget man ska gå efter om man kikar på en XR.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!