XR650R Bänkad (äntligen)

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Här kommer kurvor från bänken på MB racing i västerås.

Jag är nöjd med siffrorna men jag tyckte hojen hade mycket bättre gasrespons samt krut på låg/mellan register med orginal fuggen. Tomgången känns oxå lite tveksam då hojen gärna vill eftervarva litegrann jämfört med orginal.
Går och funderar på om man ska byta fugge igen... :(

Jaja, här är vad som e gjort på hojen.

Mikuni TM-40 fugge.
Luftburken öppnad med K&N filter.
Big-Gun race helsystem.
Annars är motorn helt orginal...

54,4 Bhp/ 62.2 Nm

Bifogat

• xr650r.jpg
    xr650r.jpg
    73.3 KB · Visningar: 641
Last edited:
schyst vrid kurva!!!

Är det nån som vill ha sin epostdress på @xr650.net?
50:- i fem år.

Bara forwarde förståss, ingen ytterligare reklam...

Maila seriösa förfrågningar till info@xl500.net

Ser ut att gå lite magert i stort sett, främst i lägre registret. Visserligen är mätningen på fullgas (i princip), men även din beskrivning talar för i snålaste laget.

Har du betalt för injustering oxå ?
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Ser ut att gå lite magert i stort sett, främst i lägre registret. Visserligen är mätningen på fullgas (i princip), men även din beskrivning talar för i snålaste laget.

Har du betalt för injustering oxå ?
/u

Ja jag betalade för justering.. Jag tycker motorn knackar lite ibland på tomgång samt att den tar länger tid på sig att varva ner, det måste väl vara snålt? Måste fråga killen om accpumpen var inkopplad vid injusteringen..

Är ju amatör, men max effekt lär ofta ligga vid blandning runt 11.8 - 12.5. Och hellre för fett än för snålt på fullgas. Du kan ju kolla stiftfärgen.
Om dom justerat så kanske dom har kurvor för försöken på väg till slutresultatet. Fråga.
Har absolut inget fog för att påstå att det är ett dåligt jobb, men det är frågor jag skulle ställa om det var min hoj. Vill du ha a second opinion så kanske du kan ringa nån annan bänkverkstad o fråga om blandningen.
/u

Jag är tydligen inte den enda som är blind, för jag fick det till runt 63-64 hk för jag varken läste det du skrev eller det som stod :rodnar Fast det där är också imponerande, även om det jag såg det som hade varit mycket imponerande... Hur mycket skiljer gamla xr600 mellan xr650 tro?

Min XR600 (då 3 år gammal) (orginal fast m öppnare dämp) lämnade ca 39 hk o 48 Nm. Så visst är det skillnad. Men så har det gått minst 15 år mellan konstruktionerna......

Ska jag vara lite filosofisk så är jag förvånad över att så många lägger så mycket pengar på yttre trim när en måttlig komphöjning o dito ventil/portningsjobb är billigare o sundare o borde komma i 1a hand.
imho
/u

Idealet är att ha blandningskurvan ligga någonstans kring 12. Mellan 12 och 13 är helt OK (bl.a. på en del crosshojar vill man ibland ha den gå aningen magert för att få upp temperaturen ordentligt). När det däremot börjar ligga över 13, som det här gör under 5.000 rpm, då är det dags att se över nålinställningen och blandskruv/lågfartsmunstycke.

Jag tror inte acc.pumpen var igång när bänkningen gjordes - då skulle kurvan varit bra mycket fetare. Kolla när fullgas började ges - det gör man inte från början, utan smyger på gasen gradvis och ger fullgas från kanske 5.000 rpm.

Jag själv skulle ha valt att ställa förgasaren lite fetare i de lägre registren.

TomK har lagt upp en motsvarande kurva under hojkackel/Vill se lite bänkkörningsdiagram p 4. Kolla den.
/u

Ni menar alltså att den går för fett? Tycker det verkar konstigt för att motorn blir bra mycket varmare än den blev med orginal fuggen, då kunde man lägga handen på kopplingskåpan hur länge man ville, men nu är det hett. Eller kan det va så att det blir varmare när det går fett? Eftervarvar det när man ligger på feta sidan?

Tycker också att registret börjar påminna mer om en rad4a, inte alls samma klipp som jag trodde man skulle få med accpump. Blir bara en massa konstiga efterryck o avgassmällar när man kör mycket på/av.

Fett, går den inte tunt på mellanregistret....... sådär ser min kurva ut oxå (blandkurvan) utan accpump

Nu är jag helt borta, vad jag snappade upp på "bänktråden" och tomK's diagram var att lägre värde på blandningskurvan är fetare... :confused: :confused:

Ena kurvan satt ett 27.5 lågfart i, andra kurvan satt det 30 lågfart och den senare blandningskurvan låg under den 1:a alltså måste det vara så att lägre värde = fetare ?

Monobike skrev:
Nu är jag helt borta, vad jag snappade upp på "bänktråden" och tomK's diagram var att lägre värde på blandningskurvan är fetare... :confused: :confused:

Ena kurvan satt ett 27.5 lågfart i, andra kurvan satt det 30 lågfart och den senare blandningskurvan låg under den 1:a alltså måste det vara så att lägre värde = fetare ?
Tom bara luras, han försöker få fördel på alla inför sommaren! Om du bestyckar som han säger kommer du få skruva när vi andra åker hoj ;)

//Anders :hej

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...