XR650 Stinker!

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag blev med motard för en vecka sen.
Först förvånades jag av att den är så lätt att kicka igång, första eller andra kicken är det som gäller. Okej, någon choke behövs knappt heller. Verkade ju fina firren...

...men när jag kört ett tag inser jag att fan vad jag luktar avgaser.
Jag får hänga hoj-kläderna på balkongen. Jag har iof bara kört 30mil, men den verkar inte dra någon olja. Har inte heller kollat bestyckning, den går väldigt bra. Kommer ca 14mil innan jag får "vrida om" till reserven, (långt/kort).

Lite nostalgiskt tog det mig tillbaka till dt50/tzr125 tiden när man alltid gick runt med en svag tvåtaktsdoft runtomkring sig...

Kan den vara bestyckad för en annan pipa (köpt av en handlare), ryker inte onormalt? Det är uteslutande om ryggen som det osar.

Jag vette fan vad det beror på, någon som har någon ide?

/Fredde

freddexwing skrev:
.

...men när jag kört ett tag inser jag att fan vad jag luktar avgaser.
Jag får hänga hoj-kläderna på balkongen. /Fredde

Du kör för sakta.

har aldrig hört nå likn :lol

ozeo skrev:
har aldrig hört nå likn :lol
Nää fan inte jag heller, haft rätt mycket hojar innan bla en xr400 och även efter en hojtur med den var min hygien helt okej! :D

Sakta... njae, tyckte jag elda på rätt bra, man är ju lite ringrostig... :banana

Sitter det någon dränering till ljuddämparen någonstans? Orkar inte gå ner i garaget och kolla...
/fredde

myspinnen skrev:
kommer du 14 mil innan reserven!?!? så långt kommer aldrig jag...

Jepps, eller ja, 13, sen vid 14 tankade jag, 70spänn :tummenupp
Det känns ju inte som att den är fet med tanke på den generösa actionsradien! :)

Persby skrev:
som sagt så långt har jag nog häller alldrig kommit på en tank...

Mvh Persby

Okej, då kan vi kostatera att:
1. Den går inte för fett :)
(2. Min mätare visar fel, men det verkar stämma med faktisk vägsträcka).

Men varför stinker min rygga avgaser?

/fredde :)

tror du gick för nära avgassystemet o fick upp lite i näsan o nu siter de kvar där :rofl :hihi

ozeo skrev:
tror du gick för nära avgassystemet o fick upp lite i näsan o nu siter de kvar där :rofl :hihi

Nixpix, det gjorde jag inte. Det är skillnad på att ha ett newbie problem och ett "ajdå, detta är nog inte som detta ska vara", typ: det verkar som att det är hål i ljuddämparen för att det ofta blir det, avgasklegget droppar ner på drevet vilket det gör då och eftersom det inte är något kedjeskydd skvätter det upp på min rygga, därför luktar jag skit!

Kan inte haja hur det går till bara... :)

Jag kan intyga att freddexwing vanligen luktar som rosor. Nåt är uppenbarligen galet nu.

Herregud?!

Vad är det med folk??? Läste nyss en tråd där man oroade sig över att man fick valkar i händerna då man åkte hoj, och nu detta :hihi

Inget illa menat...men du kanske inte ska åka motorcykel?

Fighterized skrev:
Herregud?!

Vad är det med folk??? Läste nyss en tråd där man oroade sig över att man fick valkar i händerna då man åkte hoj, och nu detta :hihi

Inget illa menat...men du kanske inte ska åka motorcykel?

Herregud!
Jag gillar att åka hoj men jag avskyr att lukta avgaser. Rök trivs jag med men avgaser går bort.

Jag gissar på att det blir undertryck bakom din rygg så avgaserna "sugs" upp där när du kör motorväg. Så går det till i kombibilar som man kör med öppen lucka iallafall. Då måste man sitta och kedjeröka i bilen för att få bort stanken. Skitjobbigt.

Last edited:
Hehe men va e detta? :D

Klart du luktar avgaser... Du sitter ju i princip på röret..

Iofs har jag nog aldrig varit med om det men så har man ju två blås som sprutar skiten bakåt... Men är det nya XR650 du snackar om? Ta ur insatsen ur burken så får du ett jävla flås i burken. http://www.izi.finkel.se/sol.jpg

Är det en sån?

freddexwing skrev:
Nixpix, det gjorde jag inte. Det är skillnad på att ha ett newbie problem och ett "ajdå, detta är nog inte som detta ska vara", typ: det verkar som att det är hål i ljuddämparen för att det ofta blir det, avgasklegget droppar ner på drevet vilket det gör då och eftersom det inte är något kedjeskydd skvätter det upp på min rygga, därför luktar jag skit!

Kan inte haja hur det går till bara... :)
kröken/dämparen sitter på höger sida!! kedjan vänster!! Detta fenomen har jag nog råkat ut för nån gång, om man har en skoteroverall eller annan stor fladdrande jacka :va Botemedel 1 montera böjt slutrör. 2 byt till skinnställ :D 3 kör altid med ryggsäck :D

Reagerade på samma sak för ett par veckor sen när jag var o luftade hojjen..... Det har inget att göra med att det är kallt ute...kanske?? :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT