xr650 ktm625 eller husky610 ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
vilken av dessa är roligast på grus ?tänkte byta grusleksak o fundera först på husa 650n ,men med husans serviceintervall faller den nog bort har ingen lust o riva motorn varje år. xr 650ns motor är ju nästan skottsäker ,men hur är ktm:en o huskyn? 625an är den som verkar mest intressant

Kan tänka mig att 625an är grym på grusväg.. Du har inte tittat på 640 adventure? är nog mer för längre grus partier....
-------625--------
-Billig plast
-Hyfsat billiga reservdelar
-Mkt begganat delar/hojjar

välj rätt årsmodell på 625an bara...
-Alu ram (Vet ej vilka årtal)
-enkel ljuddämpare (tror den hade det fram till 05)
-03 motorn (highflow topp)
-48mm WP gafflarna (tror dessa kom 03)

Övrigt
-Startmotor (03- frammåt

Visst 625 är vass men en XR650 är nog nästan lika vass, har mer bottenvrid än 625 men det är bara sätta i Rallykam på 625 så blir den ännu roligare!

Kan tänka mig att 625an är grym på grusväg.. Du har inte tittat på 640 adventure? är nog mer för längre grus partier....
-------625--------
-Billig plast
-Hyfsat billiga reservdelar
-Mkt begganat delar/hojjar

välj rätt årsmodell på 625an bara...
-Alu ram (Vet ej vilka årtal)
-enkel ljuddämpare (tror den hade det fram till 05)
-03 motorn (highflow topp)
-48mm WP gafflarna (tror dessa kom 03)

Övrigt
-Startmotor (03- frammåt

adventuren är inte ointressant men jag antar att den gör ett djupt hål i pluskan efter en marksyning ,fastnade lite för 625an eftersom plasten var billig ,men blir det 625an får de nog bli en större tank till den

Visst 625 är vass men en XR650 är nog nästan lika vass, har mer bottenvrid än 625 men det är bara sätta i Rallykam på 625 så blir den ännu roligare!

Tror en vurpa är mkt dyrare med XR650... Väger väll några pannor mer också..
om du ska köra grus och behöver större tank så kanske tom. en vanligt 640 är intresant, Bytt förgasare, Rallykam, öppnare blås så är den faktiskt ganska trevlig, kört enduro spår med min det går liksom men väger lite mkt där... grusväg är prima...
12L Tank på 640n....

Tror det finns kraschbur till adventuren som skyddar Kåpor o tankar hyfsat vid omkullkörning..

Krasch skydd för adventuren ser ut såhär
http://195.149.144.149/images/12/1274997845.jpg

Last edited:
XR650 är ju en dröm att piska grusvägar med, samtidigt som dom är lättskruvade och bombsäkra. Finns ju massa roliga tillbehör till dom också. Både orginal och eftermarknadsgrejer. T ex för dig som ska köra mycket grusväg så är paris dakar tanken skönt att ha. Vet inte hur stor den till 650n är men, till 600an är den på 20L iaf.

Motardhjul, crossdäck & isdäck så har du en maskin som går att använda till allt året runt. :tummenupp

Om det inte hade varit för att jag gillade KTM så mkt så hade jag garanterat haft en XR650. Väldigt rubust konstruktion även om plasten är något dyr.

är de nån som har koll på hur mycket tyngre xr 650n är än ktms 625a ser betydligt tyngre ut .verkar bli av m xtn imorrn så de går o leta upp en ny knarr iallafall.hur är serviceintervallen på 625an?

är de nån som har koll på hur mycket tyngre xr 650n är än ktms 625a ser betydligt tyngre ut .verkar bli av m xtn imorrn så de går o leta upp en ny knarr iallafall.hur är serviceintervallen på 625an?

Tankad o klar har jag hört att båda väger ungefär 140kg..

Enligt KTM's hemsida så väger 625an ca 146 torr, och det är mer än en XR väger tankad och klar...
XR'n ser ut att vara tyngre än KTM'n pga äldre design.

KTM 625.
http://www.ktm.se/625-SMC.41.15.html?&detailview=2&cHash=da62385a81

Ang plasten till en XR så är den dyrare än till KTM. Det finns UFO plast att köpa (om man hittar en återförsäljare...) och dessa är mindre än halva priset jämfört med orginal.
Jag köpte en helt ny bak plastskärm för ca 700kr, men tänker inte montera den förrän den andra bryts av eller något.
Efter 4 vurpor var min bakskärm rejält till tuffsad, men en borrmasking + pollersnurra, autosol och avslutande infettning av plasten så ser den (nästan) ut som ny igen :tummenupp

Det finns ett par olika storlekar på extra tankarna till en XR. Orginal är på drygt 10 liter eller så, men jag har sett åtminståne 3 olika större storleker.

Enligt KTM's hemsida så väger 625an ca 146 torr, och det är mer än en XR väger tankad och klar...
Skilde väl 1kg i vikt fulltankad mellan 625 SXC och XR 650 i någon test i Bajk eller MC-nytt.Men då är det bara vevstart på Hondan förståss.

Har haft två XR 650 och bytte till KTM 625 SXC i vintras, vet inte om jag gjorde rätt men jag ville prova något nytt.

Plast är billigare till KTM, övriga slitdelar är väl lika tror jag.

Fjädringsmässigt så känns KTM'en bättre och den känns även "argare" på något sätt. Även fast jag hade TM40 på XR'en.

KTM'en vibrerar mer, skramlar mer, Hondan känns som mer kvalitet.

Det är nog mest en smaksak vad man väljer.

Jag hade en ktm 660 jag körde grusväg med och den var skitkul på grus.

Jag snackade med en husqvarna återförsäljare och han sa att 610 inte var mycket att ha för den är slö!! Han sa att 510 är ett klart bättre val i så fall.

Skilde väl 1kg i vikt fulltankad mellan 625 SXC och XR 650 i någon test i Bajk eller MC-nytt.Men då är det bara vevstart på Hondan förståss.

:nicka

Vevstart och branchens tyngsta orginaldämpare, med en stålställning som bonus till blinkersarna... :hihi

Jag kan inte så mkt om KTM'n, men att lätta en XR några kilo är varken dyrt eller svårt.
Ska man lätta mer än "några" kilo blir det ju dyrare förståss, men det gäller väll alla hojar. Lätta lite = billigt, lätta mycket = svindyrt.

625'an kan man väll oxå lätta genom att slänga bort den fjolliga elstarten och batteriet, fast... då kunde man ju köpt en 660a till att börja med.
Fast, man kanske får enduro hjul till 625an? :va

Nog allt för att plasten känns gammelmodig på XRn men tittar man under skalet så ser den riktigt cool ut :yoparty (förrutom framgaffeln kanske).

Bifogat

• XR650_naken (Medium).jpg
    XR650_naken (Medium).jpg
    113.4 KB · Visningar: 130
  • XR650_naken_2 (Medium).jpg
    XR650_naken_2 (Medium).jpg
    107.3 KB · Visningar: 123

KTM 625.

Det där är siffrorna för motardmodellen, SMC. Enduromodellen, SXC har utgått men jag tror den låg på 132 kg otankad men med övriga vätskor.

Jag kör själv en 625SXC och har testat polarnas XR650:or och jag tycker inte det är någon jätteskillnad. Lite bättre bottenvrid på XR men oj vad jag njuter när de får motorstopp i nåt surhål och måste börja kicka...:D Fjädringen är också bättre på min KTM.

KTM 625.

Ang plasten till en XR så är den dyrare än till KTM. Det finns UFO plast att köpa (om man hittar en återförsäljare...) och dessa är mindre än halva priset jämfört med orginal.
Jag köpte en helt ny bak plastskärm för ca 700kr, men tänker inte montera den förrän den andra bryts av eller något.
Efter 4 vurpor var min bakskärm rejält till tuffsad, men en borrmasking + pollersnurra, autosol och avslutande infettning av plasten så ser den (nästan) ut som ny igen :tummenupp

Det finns ett par olika storlekar på extra tankarna till en XR. Orginal är på drygt 10 liter eller så, men jag har sett åtminståne 3 olika större storleker.

Det är skillnad i vikt på 625smc och 625sxc har jag för mig. Har för mig att sxcn väger 139 med oljor men utan bensin. Men är inte säker för den finns ju inte längre kvar på KTM:s hemsida.

Kort ovetenskaplig jämförelse, jag kör sxc.
Effekt och vikt ganska lika.
SXC
Modernare
Bättre fjädring
Rejäl generator 190w går att koppla in det mesta
Vibrerar en hel del
Rå motor
Kraftfull elstart som funkar ned till -25
Lättmekad
Hållbar
Svag på låga varv, lite ryckig i stadstrafik
Går att montera org. sjkutspinnar
XR
Lite oldschool, framdämpare lyse mätare mm
Fin motorgång
Rejält byggd
Dyra delar
Saknar nästan generator
Låter bra
Går bra
Hållbar
Bättre bottendrag
Vevstart

Hej

SXC finns fortfarande jag köpte en -07 för två månader sen. Den har den gamla stilen med fula bakskärmen o enkel ljuddämpare, bygg om orginalburken till raka rör, har själv ett rör med 42 mm innerdiameter, såga upp luftburken, bestycka till 48 i lågfart o 168 högfart, o dreva ner till tex 15-42 eller 45 så går den fint på grus. Ingen raket som 525 eller Aprilia RXV 550 men en vettig brukshoj som klarar det mesta. Xr650 är en snarlik men med design som en 80-tals maskin så faller den bort för min del. 625sxc:n har ju åtminstone 90-tals design i plast o 80 -tal i chassiekonstruktion.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT