XR650 inställningar m.m.

Brochs

hungrig
Gick med
30 Nov 2003
Hoj
.......
Hej jag har nyligen köpt en XR650r -00. men är inte riktigt nöjd med dens uppförande.
Felet är att när jag står still och varvar upp den och sen släpper gasen så dör den. Den dör även ibland när jag släpper gasen hastigt för att växla ner, vilket är lite jobbigt.
De sitter ett yoshimura slip-on på, 180 i huvudmunstycke och ostrypt.
Min första tanke var att den fick för mycket bränsle så jag testade att skruva ut luftskruven till 2 och 3/4 varv istället för 1 och 3/4 varv som är original. Det blev lite bättre, men hur mycket vågar man skruva ut luftskruven? hur långt har ni skruvat ut den?

En fråga till. Hur mycket olja får ni i när ni byter olja och filter? Jag fick i 1,5liter men är orolig ifall det blev för mycket?
Och nej jag har ingen instruktionsbok till den.

Tack på för hand! - Christoffer

Last edited:
Tack så mycket för länkarna!
Tomgången är stabil, när den är varm.
Har inte tänkt på det, men har inte lagt märke till att den tvekar vid gas pådrag. Ska testa det imorgon.
Några fler förslag?

Brochs skrev:
Tack så mycket för länkarna!
Tomgången är stabil, när den är varm.
Har inte tänkt på det, men har inte lagt märke till att den tvekar vid gas pådrag. Ska testa det imorgon.
Några fler förslag?

Slå en liten sökning så kanske du hittar något,annars så posta i offroad/motard forumet,där finns det en och annan XR ägare.

:)

Jag har en xr650 med biggun helsystem och hål i sidopanelen över luftburken. Med orginalförgasaren dog/tvekade den ordentligt vid fullt påslag direkt ifrån tomgång. Var tvungen att "dubbelgasa" för att få nån snurr på grejerna.
Tyvärr minns jag inte på rak arm vad det satt för lågfartsmunstycke i, huvudmunstycket körde jag 185.
Testade att ändra nålhöjden från 3:e spåret till 4:e uppifrån räknat, resultatet blev något bättre mellanregister, responsen från tomgång kanske något bättre, men inte mycket. Detta med stdnål. Fipplade lite med luftskruv och sånt men insåg att orginalförgasaren inte är nåt vidare.

Botet blev Mikuni TM40, en i alla avseenden bättre förgasare som även har accpump. Mer effekt, bättre vrid och finare gång!

Jag kan rekommendera THUMPERTALK Där finns t.o.m. en egen forumdel för Hondas XR modeller! Också en forumdel som bara handlar om bestyckning.

Lycka till!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...