xr650 helsystem bestyckning problem

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Tjo!
nu har jag införskaffat mig ett helsystem (Big gun race) till xren.. Jag får ej bestyckningen att fungera, kör lågfart 70s. och har testat högfart 190, 200, 210 just nu sitter 210 i.

problemet:
idag åkte jag till min bror, en sväng på ca 1,5 mil och hojjen funkade kanon. på vägen hem fungerade cykeln finfint nästan ända hem då den helt plötsligt vägrade varva ur. den gick fint på tomgång och så men så fort man vill ge på den upp i registret så dog den, inte la av men så fort man släppte gasen gick den bra igen osv.

åkte till garaget plockade ur stiftet och det var askgrått inte bra... men med ett 210 munstycke i högfart kan den fan inte gå snålt. folk som haft precis samma konfiguration på hojjen (monobike, dwd t.ex) har enl inlägg haft mindre huvudmunstycke.

vad kan vara orsaken till stoppet? nåt dååligt som hänt? vad kan man göra åt fortsättningen.. borde kanske lämna in den på bänkning...vart är närmaste bänk från falun sett?

tacksam för hjälp /Tomas

210 :skrämd de lät högt nog de :)

jag har funderat lite... kan det vara så att stiftet är grått pga att den går magert på lågfartsmunstycket. och att den la av och grejjade för att den gick aldeles för fett på högfart med 210munstycket. jag tycker det låter ganska rimligt förrutom att jag kunde åka utan problem över 3mil innan 210munstycket började spöka?
hjälp mig, har har inte en aning och sköna dagar med åkning går förlorade.. vill ej köra förrens jag fått en fin chokladbrun färg på mitt stift :)
borde jag prova att gå upp i lågfartsmunstycket eller alternativt höja nålen eller nåt?

finns det nån bra taktik att justera luftskruven, har hört att det kan vara lite farligt att skruva fel på den

/T

Last edited:
myspinnen skrev:
jag har funderat lite... kan det vara så att stiftet är grått pga att den går magert på lågfartsmunstycket. och att den la av och grejjade för att den gick aldeles för fett på högfart med 210munstycket. jag tycker det låter ganska rimligt förrutom att jag kunde åka utan problem över 3mil innan 210munstycket började spöka?
hjälp mig, har har inte en aning och sköna dagar med åkning går förlorade.. vill ej köra förrens jag fått en fin chokladbrun färg på mitt stift :)
borde jag prova att gå upp i lågfartsmunstycket eller alternativt höja nålen eller nåt?

finns det nån bra taktik att justera luftskruven, har hört att det kan vara lite farligt att skruva fel på den

/T
Med ett helsystem ska det ej vara större munstycke än 165-175!! (Orginalfugge) o öppnad luftburk med kn filter gäller även orginalfilter! i lågfart räcker det med 68" men 70 går hyffsat det med lite onödigt stort bara. ang luftskruven så skruva ut den så mycket att den nästan rammlar bort låt cyckeln gå på så låg tomgång som möjligt, o skruva in skruven sakta tills motorn börjar reagera, när du hittat det läget öppna då ett kvarts varv där har du det! Denna förgasare är förövrgt bara skit går inte att ställa in perfeckt! byt till mikuni flatslide 42mm!

Boost 2 skrev:
Med ett helsystem ska det ej vara större munstycke än 165-175!! (Orginalfugge) o öppnad luftburk med kn filter gäller även orginalfilter! i lågfart räcker det med 68" men 70 går hyffsat det med lite onödigt stort bara. ang luftskruven så skruva ut den så mycket att den nästan rammlar bort låt cyckeln gå på så låg tomgång som möjligt, o skruva in skruven sakta tills motorn börjar reagera, när du hittat det läget öppna då ett kvarts varv där har du det! Denna förgasare är förövrgt bara skit går inte att ställa in perfeckt! byt till mikuni flatslide 42mm!

ok, isåfall är jag lite fundersam. hur kan jag någonsin få ett askgrått stift? satte dit ett 200 munstycke idag och höjde nålen till 4ehacket uppifrån. 210munstycket hade satt igen sig så det var därför hojjen lagt av.
men stiftet blev fortfarande grått.
såg däremot att jag inte ena kröken var speciellt tät, det läckte en hel del där. kanske det har nåt med saken att göra.
men du kan ju en del om den här cykeln som jag förstått det från tidigare trådar, kanske inte är nån fara att gå ner till 190 munstycket heller då eller? ang luftskruven så ska jag testa det du sa.. men det gråa stiftet gör mig lite orolig, vill inte ha ett ras i onödan

nån som har en sån där 42mm flatside tillsalu?

Last edited:
du behöver knappast över 190 iaf..då e de nå extremt eller fel :3freak

Hallå, lyfter tråden lite med ny info...

Har varit ner i garaget och donat lite med helsystemet, tätat å så.
När jag provkörde hojjen efteråt så hade avgassmällarna nästan försvunnit! det är ju inte dumt med lite framsteg.
När jag åkt ca 5minuter så hände dock samma fenomen, hojjen ville inte alls svara på fullgas. lite som att den blöddrade, men innan så fungerade den perfekt tyckte jag.
Kan bränsletåligheten ändras så att en mc går magrare då den e lite kall än när den är varm? isåfall är det ju läge att som alla verkar tycka gå ner till åtminstone 190 i huvudmunstycke och testa vidare.
Då jag kom till garaget tog jag ur stiftet och givetvis... det var grått igen, inte vitt men mer som mörkare aska.Ungefär som denna text.... dock hade jag åkt ganska hårt innan den började blöddra och sen var det bara va 100m till garaget kvar... Antar att man inte kan stirra sig blind på stiften, men jag vill vänta på bänkning tills mperformance får sin bänk, inte kul att bara gå på timhyra hos lundgrens motor i avesta, man vill ju ha ett fast pris!

tillsvidare tänkte jag höra med alla som läser detta, om ni hade en XR650 med avstrypt och med ett Biggun race helsystem samt öppnad luftburk. hur hade ni eran bestyckad?

vet att monobike körde med
hm :190
lm : 70
skruv 2 1/4 ut.

fyll på please :)

/Tomas

Att den går sämre varm än kall tyder på för mycket soppa. Choken ger mer soppa, eller hur ?

För litet huvudmunstycke känns rätt tydligt som att den tappar kraft (utan att gå orent)
på fullgas men tar fart när man backar av lite på gasen.

Vill du känna hur för fett känns, så plocka bort munstycket o prova.
(Inget skämt. Om t.ex. munstycksbyte inte gör nån skillnad kan man prova den varianten
för att kolla att det inte är nålen som begränsar på fullgas.)
/u

myspinnen skrev:
Hallå, lyfter tråden lite med ny info...

Har varit ner i garaget och donat lite med helsystemet, tätat å så.
När jag provkörde hojjen efteråt så hade avgassmällarna nästan försvunnit! det är ju inte dumt med lite framsteg.
När jag åkt ca 5minuter så hände dock samma fenomen, hojjen ville inte alls svara på fullgas. lite som att den blöddrade, men innan så fungerade den perfekt tyckte jag.
Kan bränsletåligheten ändras så att en mc går magrare då den e lite kall än när den är varm? isåfall är det ju läge att som alla verkar tycka gå ner till åtminstone 190 i huvudmunstycke och testa vidare.
Då jag kom till garaget tog jag ur stiftet och givetvis... det var grått igen, inte vitt men mer som mörkare aska.Ungefär som denna text.... dock hade jag åkt ganska hårt innan den började blöddra och sen var det bara va 100m till garaget kvar... Antar att man inte kan stirra sig blind på stiften, men jag vill vänta på bänkning tills mperformance får sin bänk, inte kul att bara gå på timhyra hos lundgrens motor i avesta, man vill ju ha ett fast pris!

tillsvidare tänkte jag höra med alla som läser detta, om ni hade en XR650 med avstrypt och med ett Biggun race helsystem samt öppnad luftburk. hur hade ni eran bestyckad?

vet att monobike körde med
hm :190
lm : 70
skruv 2 1/4 ut.

fyll på please :)

/Tomas
Bänkning är bortkastat! sopa i ett 170" o kör minst 700meter med full gas!! stäng sedan av motorn direckt från full gas utan att släppa gasen, gasen kan man släppa sedan motorn stannat helt, dvs stoppknapp,koppling in,ej släppa gasen samtidigt! lite trixigt men det går! Seda kollar du färgen på stiftet, det är säker grått ändå! skitsvårt att få till den fuggen! På detta sättet kollar man huvdmunst, Nålen kan du ha rätt högt hissad för att minimera stupning vid gaspåslag, men då får man stupning vid avslag istället :mad: o det är sämmre vid slangning! så ta hellre lite sänkt nål, bättre körbarhet om du tänker slanga, Vid en bänkning så hamnar du slutligen på ett 165" ex jag har över 120hk på bakhjulet på min xr o ja har inte större munstycke än 165!!

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D