xr650 förgasare och avgas

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
hej

har sökt lita här på forumet ang, mikuni eller edelbrock förgasare samt avgas till honda xr650.

jag är nyfiken på era erfarenheter när det gäller dessa modifieringar. Ska man bara byta ljuddämparen eller är ett helsystem att föredra, effekten ? högre upp i registret eller mera vrid. Är det lättare att justera en mikuni eller edelbrock eller kanske en FCR förgasare ? vad hände med bränsle förbrukningen bra eller anus ? Ja ni förstår säkert, ös på nu med ert kunnande så jag kan handla på mej lite godsaker till vintersäsongen i garaget.

/M

jamen... någon måste ju ha pillat på sin xr..

Angående förgasare så ring ebos, dom är grymma på detdär.

Ska du byta avgaset är det nog bäst o sätta på ett helsystem, har hört att slipon inte ska göra nån speciellt större effekt skillnad på hojen (om du har öppna insatsen i) mer än ljudet.

jo jag ska väl kolla med några firmor också, men det är ju roligast och höra från folk som faktiskt kör med grejorna i första hand.

/M

TM40 ger en finare gasrespons men mycket mer ger den inte. Satsa på big bore kit från bergos(700cc +12:1 kolv). Kostar ca 5500 har jag för mig.

TM40 ger en finare gasrespons men mycket mer ger den inte. Satsa på big bore kit från bergos(700cc +12:1 kolv). Kostar ca 5500 har jag för mig.

Ehh...jaså, då har någon nog misslyckats. På min XR jag hade för två år sedan gjorde det avsevärd skillnad. Då satt där redan ett Big Gun helsystem. Svarade mycket bättre och effektregistret blev bra mycket längre. Klart värt de 2500 det kostade.

Med det helsystemet tappar man dock lite av traktorvridet direkt från tomgång, men man vinner bra mycket mera på högre varv. Det har groova headerkrökar jämfört orginal, dragna den kortaste vägen. Designmässigt gjort för mycket toppeffekt således.

hej

har sökt lita här på forumet ang, mikuni eller edelbrock förgasare samt avgas till honda xr650.

jag är nyfiken på era erfarenheter när det gäller dessa modifieringar. Ska man bara byta ljuddämparen eller är ett helsystem att föredra, effekten ? högre upp i registret eller mera vrid. Är det lättare att justera en mikuni eller edelbrock eller kanske en FCR förgasare ? vad hände med bränsle förbrukningen bra eller anus ? Ja ni förstår säkert, ös på nu med ert kunnande så jag kan handla på mej lite godsaker till vintersäsongen i garaget.

/M

TM40 är väll den vanligaste i Sverige.
Edelbrock är den vanligaste på ThumperTalk. Vet itne hur den står sig jämfört med FCR på en XR, vet ingen som jämfört dem, men på t.ex DRZ450 så testade en kille på TLZone en Edelbrock och en FCR och FCR var markant bättre. Men den var rätt mkt större fysiskt har jag för mig och kan vara lite trixig att få plats med.

Många på ThumperTalk talar sig varma för Edelbrocken, men jag har inte sett den i Sverige, där all tycks köra med TM40.

Ett slipon till XR'n ger inte så mycket jämfört med orginalburken med HRC pluggen (den där förbannar ljudliga saken du troligen har på nu). Men orginalet är blytungt och dånar lite för mkt (imho). Nästan alla slipon är tystare! Big Gun undantaget... hehe fast det är ju ett helsystem.
Någon häst ger nog sliponet i alla fall, pluss att du tappar 1.5 - 2 kg i vikt.

Helsystem är att föredra, och så tappar du ännu mer i vikt av att bara käka nudlar i två månader :hihi
Big Gun är det enda helsystemet jag hört som tappar ordentligt med vrid i de lägre regionerna, men å andra sidan ger det rätt mkt extra på topp. Så, smaksak om man gillar det eller inte. Billigt är det i alla fall, och förbannat högljutt!

:hej

Har mailat mikuni-topham.de ang pris på mikuni fugge ink. frakt, ska se om dom har vettiga priser. Annat förslag på bra inhandlingsställe är alltid kul :tummenupp

mikuni topham var ju lite dyra förstås 4100:- ink. frakt ville dom ha, bergos var lite bättre men det framgår ej om det är några gas veirar med.
fler förslag ?

Hade turen att få tag på ett akra helsystem till överkommligt pris, mycket fin passform och vettig ljudnivå bättre vrid och toppeffekt tycker jag också att det blev.....sen är det ju alltid kul med lite bling bling också :tummenupp

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D