Xr600

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Halloj! Skulle behöva lite info om XR600..Vill veta vad som hände med åren, vad som blev bättre på olika årsmodeller och vad man ska passa sig för :)

Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Halloj! Skulle behöva lite info om XR600..Vill veta vad som hände med åren, vad som blev bättre på olika årsmodeller och vad man ska passa sig för :)

Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton


tja satsa på en 91 eller senare så har du en enkelförgasare oså va de nå annat som jag glömt. va nåt med framgaffeln tro jag :va
sen på dom äldsta så satt de trumbroms bak.

ahh dåliga svar.. kommer snart bättre svar säkert :tummenupp
 
Sista "stora" ändringen var nog -92 tror jag med grövre hjulaxel(axlar).
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Kanske tom nån som 25kw-reggat en sån och kan säga vad det gick på, samt om det var enkelt eller bökigt?

Tacksam för svar /Anton


Tyvärr räcker inte 25kw på en sådan för att köra på mellankort. Måste ner i ca 20kw. Skulle kosta 2000.- för pappret och strypningar monterat o klart (sålde inte omonterat, endast papper 1500.-) Sen ytterliga 300-600.- på begränsadregbesiktning. Besiktningsmannen avgör själv hur pass begränsad den är/blir. Skulle gissa att det går och komma undan billligare med papprena o det. Bara ringa runt till de närmsta godkända (observera att de måste vara godkända av SPB, de har lista) bänkkörarna.
Går kanske och öka vikten men då måste du väga om hojen på deras våg, gissningsvis dyrare än o sänka effekten lite till. Det får du sedan avgöra hur du ska köra (ostryp/strypt)
 
FreddaAbborre skrev:
Tyvärr räcker inte 25kw på en sådan för att köra på mellankort. Måste ner i ca 20kw. Skulle kosta 2000.- för pappret och strypningar monterat o klart (sålde inte omonterat, endast papper 1500.-) Sen ytterliga 300-600.- på begränsadregbesiktning. Besiktningsmannen avgör själv hur pass begränsad den är/blir. Skulle gissa att det går och komma undan billligare med papprena o det. Bara ringa runt till de närmsta godkända (observera att de måste vara godkända av SPB, de har lista) bänkkörarna.
Går kanske och öka vikten men då måste du väga om hojen på deras våg, gissningsvis dyrare än o sänka effekten lite till. Det får du sedan avgöra hur du ska köra (ostryp/strypt)

Hallojsan! Så du menar att man kan tillverka en strypning själv, och sen bänka hos en firma som är godkänd hos SPB, sen visa upp det vid besiktningen?


PLM; Är det nåt som brukar gå sönder på dom som inte har det?

Ozeo; Låter klart smidigare med enkelfugge, men vet du hur motorkaraktären/prestandan ändrades?

Tack för svaren, ska kolla in hemsidorna
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Ozeo; Låter klart smidigare med enkelfugge, men vet du hur motorkaraktären/prestandan ändrades?

japp den vart lite ryckigare på lågvarven men den vart mer lättstartad..min 92 är grymt lättstartad rätt inställd
:tummenupp
 
Aldrig hört nåt, men det fanns säkert en bra orsak till att de bytte, grövre axlar ger ju mer ofjädrad vikt, inget man slänger på i onödan.
Möjligt att de bytte dämpare samtidigt till en bättre, eller om det kom -91? minns inte.
Kanonkul moppe för de pengarna, och 100gånger roligare än nån gammal cbr från samma tid och prisklass.
 
Alright, verkar som om det är en 91a eller nyare man ska satsa på :)
Ska försöka ta reda på om dämparen/dämparna byttes 91 eller 92

Ja verkar vara mkt skoj för pengarna.. :banana

edit: Nya gaffeln (och bakdämpare om jag förstått det rätt) fick den iaf 91
 
Last edited:
Långa farbron skrev:
-98 kom det annat material i ventiler/säten.

Sant, men förstår inte varför. Kompisen har en -98. Båda går hårt och länge, men ingen skillnad som vi märkt mellan våra i tex rapphet och ventiljusteringsintervaller.
 
Hur ofta är det olje- och filterbyte, samt vent.justering?

Hur långt kan man köra utan att "dö i stjärten"? ;)
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur ofta är det olje- och filterbyte, samt vent.justering?

Hur långt kan man köra utan att "dö i stjärten"? ;)

Jag byter olja&filter var 50.e mil. Men jag misshandlar min så pass att jag vill att det garanterat smörjer som det ska. Tror nog du kan köra 500mil utan oljebyte om du kör mkt gata.
Jag har aldrig fått ont nånstans när jag kör, men det kommer nog om man tourar.
 
-PLM- skrev:
Jag byter olja&filter var 50.e mil. Men jag misshandlar min så pass att jag vill att det garanterat smörjer som det ska. Tror nog du kan köra 500mil utan oljebyte om du kör mkt gata.
Jag har aldrig fått ont nånstans när jag kör, men det kommer nog om man tourar.

Alright, verkar vara helt ok intervaller iaf

Jag får ont i röven av min efter ett par mil så vi får väl se hur det blir om jag köper en sån där, heheh
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Hur mkt soppa drar dom förresten?

Inget jag kollat. Bensinförbrukning kollar man på bruksbilar ju, inte leksaker.:) Men runt litern tror jag = snål.
 
Det bilprovningen vill ha är ett papper på att allt är i satt ordentligt samt att den har rätt effekt. Men iom att du kan köpa strypbrickor som du slänger i själv så låter det logiskt att man kan göra egna strypningar och fixa en bänkning som är godkänd. Ring en firma som sysslar med bänkningarn o kolla. Ringde o fråga besiktningen och där lät det osäkert (antar att de vill har "riktiga" grejer).

Kollat min en gång. Gick runt 0.7 milen. Mycket stadskörning och mycket toura då. Leka blir mer antagligen.
 
ozeo skrev:
tja satsa på en 91 eller senare så har du en enkelförgasare oså va de nå annat som jag glömt. va nåt med framgaffeln tro jag :va
sen på dom äldsta så satt de trumbroms bak.

Enkelförgasaren kom väl ändå 90 och skivbroms bak 91?! (vad man nu ska med en bakbroms till överhuvudtaget :) )
 
3mut skrev:
(vad man nu ska med en bakbroms till överhuvudtaget :) )

Bakbroms används vid höga slangningar, stoppsladdar, i skogen, branta nerförsbackar/trappor osv. Alltså oumbärlig!
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top