xr600 vs xt600

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
ja som rubriken lyder vilken är bäst..??

Funderar på o skaffa mig en motard som man kan leka lite med i vinter och fortsätta leka även till våren om jag gillar den här typen av hojar = jag har noll koll ...

Hade tänkt mig inte en sån dyr hoj gärna runt 20loppor... så vilken ska man välja ?? kanske finns det nåt bättre alternativ än xr/xt ?? Vad ska man kolla efter ?? Serviceintervaller... mm bomba mig med INFO !!!

Enda jag hört är att XR inte gillar långa bakhjulsåkningar pga smörjning, XT verkar gilla bakhjulsåkning!

Men om du ska hålla båda hjulen i backen så skulle jag köra på XR.

XT är sjukt slö, jämför hellre TTR och XR.
Tycker XR håller rätt bra på slangen så länge man inte tokvarvar. Bägge är hållbara maskiner.

Nä, den heter TT600R och är en mer "renodlad" offroad / jättetung enduro än XT:n.
TTR:en har finfina chassikomponenter med Showagaffel och Öhlinsdämpare bak och Brembobromsar som standard, men är tyvärr ganska trött den med...

Har precis kommit hem efter att ha varit o provat en TTR ...
Blev jäkligt besviken.. kändes ostabil o fruktansvärt slö... är alla så jäkla slöa..... hade iallafall förväntat mig lite vrid ...

Har precis kommit hem efter att ha varit o provat en TTR ...
Blev jäkligt besviken.. kändes ostabil o fruktansvärt slö... är alla så jäkla slöa..... hade iallafall förväntat mig lite vrid ...

med lite fix går dom najs om du tror man blir willli kung på en minut med dessa så är de fel..
el tja.. xr,n utan våld går upp på 2an, 3an med ryck o 4an med tokaryck o slit :) rakt fram är ingen snabb o de e inte tänkt så heller..

men de kan va en djäkla skillnad mot en rätt injusterad storstånka orginal.. som natt o dag så om du provar en likadan kan den gå bättre :tummenupp

XR är betydligt piggare, iallafall till känslan än TTR.

med lite fix går dom najs om du tror man blir willli kung på en minut med dessa så är de fel..
el tja.. xr,n utan våld går upp på 2an, 3an med ryck o 4an med tokaryck o slit :) rakt fram är ingen snabb o de e inte tänkt så heller..

men de kan va en djäkla skillnad mot en rätt injusterad storstånka orginal.. som natt o dag så om du provar en likadan kan den gå bättre :tummenupp

På den jag provade idag fanns det inte en tendens till att den ville lyfta på framhjulet på nån växel

Nä, den heter TT600R och är en mer "renodlad" offroad / jättetung enduro än XT:n.
TTR:en har finfina chassikomponenter med Showagaffel och Öhlinsdämpare bak och Brembobromsar som standard, men är tyvärr ganska trött den med...
Ap ap, inte överdriva nu, den har Paioli-gaffel. :mattias

XR är betydligt piggare, iallafall till känslan än TTR.
Jag upplever inte TTR:n så jätteslö. Har du provat en som inte är avstrypt kanske? Min moppe får jag iaf upp på slangen i 80. :) Toppfart 160 på mätaren med hemlängtan, medvind och allt det där. :tungan

Ap ap, inte överdriva nu, den har Paioli-gaffel. :mattias

Är det inte Showa??? Fan, jag har blivit lurad :huvet
Öhlinare bak är det iallafall, det står på den vackra guldfärgade behållaren och Brembo står det på bromsarna.:yoparty

Min TTR reser sig utan att tveka på ettan och med lite mer på/av/på utan problem på tvåan. Sen börjar det däremot gå tungt..

Jag tycker XR:en är sjukt lätt på bakhjulet, plockar upp den 1,2,3 på gas och ryck. 4an går med koppling. 5an har jag fått upp den på någon enstaka gång, men då var det inga små ryck jag gjorde heller.

Ska det åkas mycket bakhjul långt och högt måste man ha ordentlig koll på oljan hela tiden. Brukar fylla lite extra varje gång, så det är max på stickan hela tiden. Rasade kammen i våras pga att jag inte visste något om detta. Så nu kollar jag alltid oljan efter varje åk, och fyller på om det inte är max.

Annars är det en robust hållbar hoj, sköna serviceintervaller iaf. Byter olja och oljefilter var 15-20:e timme. Ventilspel kollar jag vartannat oljebyte.

Är det inte Showa??? Fan, jag har blivit lurad :huvet
Öhlinare bak är det iallafall, det står på den vackra guldfärgade behållaren och Brembo står det på bromsarna.:yoparty

Tror det är Honda som använder Showa flitigt, he he är du verkligen säker på att det är en Öhlinare? :D "skojare bara såklart det är"

Dock vet jag inte hur pass sunkig fjädringen blev när TTR fick Elstart samt lägre sitthöjd?

På den jag provade idag fanns det inte en tendens till att den ville lyfta på framhjulet på nån växel

Oftast är det ett rätt smalt register när man kan slänga upp en stånga på slangen.
Men vid rätt fart (rätt varv & växel) så går de upp på gas( o lite ryck ibland).

:hej

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back