XR600 svår att starta när den är varm

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZ 600
Tjena! Undrar om någon har haft samma problem?

Det är nämligen såhär att när jag kört en lång runda och motorn blivit varm och fin så är allt i sin ordning som vilken hoj som helst, men om jag nu stänger av motorn så är han fantamej omöjlig att kicka igång, detta har hänt nu på senaste när det blivit lite varmare ute. Låter jag han stå 1h typ så går han igång igen, men hur kul är detta på en skala 1-10 :mad:
Vet inte om det beror på att:
1#: oringspackningen till insuget är hemmameckat av silikon, som kanske läcker när den blir varm? :confused:
2#: nåt med att den blir sur? får för mkt bränsle? kanske byta munstycke? :confused:
När han är kall och jag ska kicka igång han, går han ALLTID igång på första elr andra kicken.
*Suck* jag och brorsan ska mecka sen i helgen men om nån har varit med om nåt liknande så är alla tips välkommna / Tack Stefan Hoj: XR600R -90

har du ställt ventilerna nyligen?

Det är inte så att förra ägaren installerat turbotimern fel, så att när du stänger av hojjen, så sätter timern igång och tvingar turbon att vila i 1h, sen kan du sätta på den igen? :fyllisar

cbr_micke skrev:
Det är inte så att förra ägaren installerat turbotimern fel, så att när du stänger av hojjen, så sätter timern igång och tvingar turbon att vila i 1h, sen kan du sätta på den igen? :fyllisar

:rofl :rofl :rofl

För övrigt så tycker jag att det bör tilläggas att hojen är i perfekt skick maskinelt. :hihi

För fet bränsleblandning på lågfart/tomgång är en vanlig orsak. Prova annars att ställa upp tomgången rejält om du inte har en varmstartknapp (trottellyftare) - det brukar hjälpa. Du får förstås ställa ner den igen när maskinen hostat igång.

cbr_micke skrev:
hahaha, motormässigt ja.. :rofl

flip o micke sluta göra narr av vithajen, vi vet att den är i topskick när den startar :) alla har problem me nåt tyvärr råkar de vara jag denna gång, så knip igen och leta tips istället

kowal skrev:
flip o micke sluta göra narr av vithajen, vi vet att den är i topskick när den startar :) alla har problem me nåt tyvärr råkar de vara jag denna gång, så knip igen och leta tips istället
Kolla om du har gnista när den inte startar! ta även en titt på lågfartsmunstycket bör ligga på 65" 68" ställ även in luftskruven.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Back