Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bobby 600 skrev:2213134Carsam var här i lördags och tittade på hojen. Statorn mätte 80 Ohm och han provade med en annan cdi-box också, men det var samma resultat med båda boxarna. Det tänder och hojen hostar till men den går inte igång. Skruva sen ur bottenskruven på förgasaren och de var lite skitigt där, han föreslog att jag skulle plocka isär och rensa den samt sätta på ett bränslefilter
Senare på lördagden och söndagen så skruva jag bort förgasaren den var inte så smutsig, var mest i botten. Men rensa och blåste bort all smuts, satt dit ett bränslefilter. Tvättade luftfiltret också...
Kom hit en annan mc-åkare idag, både han och jag provade att kicka, den hosta till när några ggr när han och jag prova, men inget mer...
skruva ur det nyare tändstiftet(DPR8EA-9) och satt in de gammla(D9EA) han provar... hostar till, händer inget, händer inget, hostar till. Startar![]()
Ja, den har faktiskt gått igång! Låter den stå på tomgång i 5 min kanske, han åker en sväng med den, funkar kanon! låter den stå några minuter sen stänger vi av den... 5 min senare så provar jag att kicka den, inga resultat, hostar inte ens. Han provar, samma sak. Den vill bara inte, även fast den är varm och borde va hur lättstartad som helst. Vi ger upp efter 5min av kickande och lägger ner för dagen...
man skulle köpt elstart![]()
Bobby 600 skrev:2216795Idag tänder den inte alls... skruva ur stiftet och kolla, ingen gnista![]()
Bobby 600 skrev:2217037mm jag hoppas att det inte är statorn, så jag slipper linda om den.
Rev ner tändspolen (den under tanken) och det verkar vara lite glapp i fästet där tändsladden sitter. Annars så ser alla kontakter fina ut.
Ska ta med tändspolen till en verkstad imorrn och se om det är den som är felet.
Bobby 600 skrev:2217069Jag har Clymer's Honda XR600 79-90 bok, min är -91 men det skiljer inte så mycket förutom skivbroms bak. Multimeter har jag dock ingen.
Måste ändå ner dit imorrn och prata med dom + ev köpa en ny sån. Men du har rätt jag borde skaffa en multimeter iaf.
-PLM- skrev:2186450Har du tagit bort autodekompen? Annars ska du inte kicka ner nån cm och släppa upp igen. Att du har gnista förmodar jag?
Såhär startar jag min XR, oftast går den då igång på första kicken:
soppakran på. Rör aldrig gasen. Håll inne dekompen och kicka snabbt ca 5gånger. Släpp dekompen och kicka försiktigt tills du har kicken högst upp med motstånd. Sparka till som faen.
Bobby 600 skrev:2221926Tog bort skyddshöljet på sladden och bakom den så var Isolatorn av där tändsladden fäster i tändspolen... De skulle inte va så bra tydligen![]()
Kan man mäta om tändspolen funkar? så jag inte beställer en ny i onödan (dom kosta lite + tar ett tag o få hem)
Ska ner och mäta generatorspolen ikväll, se om det blir 80 ohm eller inte...
Ljunghusen skrev:2222252Nja du ska förbi kompläget. Finns ingen anledning att kämpa mot kompet!
Bara att slå till
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HOND...35594QQitemZ4646847228QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Bobby 600 skrev:2225095Hmm jo... jag blev rätt konfunderar när jag stod där, kika och mätte. Men jag fick gnista till slut och hojen funkar nu.
Jag tog eltejp och drog åt där det var lite öppet på tändsladden där den fäster i tändspolen, men ingen gnista. Mätte statorn, den landa på 88 Ohm. Så den är OK.
En motorcykelkunnig granne råkade gå förbi och började klura i det. Han sa att de troligtvis var dödaren. Så vi rev den, kolla på stiftet och kicka. Gnista direkt, väldigt tydlig!
Skruva ihop dödaren igen och det funkade fortfarande. Skruva i stiftet och hojen gick igång...kl 23.00 i bostadsområdet![]()
Hade aldrig ens tänkt att det kunde varit nått så lätt som dödaren, men tur det, kosta ju inget att fixa och ingen väntetid![]()
hoppas de går smidigt nu. Se om man kan ta en tur ikväll![]()
Tack alla för hjälpen!!![]()
Bobby 600 skrev:2225631Var ute och körde en sväng nu
Bromspedalen satt ju jäkla mysko, typ under motorn nästan, går knappt att nå![]()
aja ja körde och de gick fin fint tills den helt plötsligt dör![]()
körde på en 70väg släppte gasen, drog in kopplingen växla ner, sen gasar jag med kopplingen fortfarande inne och märkar att inget händer! den är inte igång. kicka hur mycket som helst, men den totalvägrar att gå igång. Så jag fick leda den hem 700m![]()
Kolla soppan och det fanns kvar, inte mycket dock men man såg nivån i bränslefiltret... kan man bli torsk utan att den är helt tom ? verkar ju väldigt mysko
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |