XR600 Startproblem av rang

hahaha vadå fist woman ?!... va ska de betyda :7peta :rofl

Skämt åt sidan, har försökt kicka på alla möjliga sätt utan resulatat...en gång gick den igång men dog lika fort det var en vecka sen och den har inte visat några livstecken sen dess.
 
:hihi

Jag tror bara hon menar att allt sitter i tekniken, medans många tror att det sitter i vikten på kickaren.
Visst kan stor vikt hälpa vid kass teknik, men med rätt teknik kan vilken lättviktare som helt kicka igång en frisk XR.
Frågan är väll dock om din XR är frisk...

:hej
 
Frisk kan den ju knappast va...

Kan de vara statorn som är problemet även fast man får avgassmällar ibland ?
Ska ringa imorrn och kolla vad ny lindning eller ny stator kostar
 
Bobby 600 skrev:
2195080 Frisk kan den ju knappast va...

Kan de vara statorn som är problemet även fast man får avgassmällar ibland ?
Ska ringa imorrn och kolla vad ny lindning eller ny stator kostar

Ja det kan det vara. Tror den kostar ungefär 2000kr ny, så det är inte lönt att kolla.
-plm- har endel grejer till xr över.. fråga om han har en stator

sett stator oerhört billigt på ebay.com och ebay.de också, men linda om kanske är billigast ändå, och då blir den ju som ny
 
Ska ta o försöka mig på det här, läst lite nu. Ska åka till biltema imorrn och inköpa super epoxi & lackisolerad koppartråd, frågan är bara vilken tjocklek jag ska ta på tråden :va ... 1.0 kanske
 
Bobby 600 skrev:
2196083 Ska ta o försöka mig på det här, läst lite nu. Ska åka till biltema imorrn och inköpa super epoxi & lackisolerad koppartråd, frågan är bara vilken tjocklek jag ska ta på tråden :va ... 1.0 kanske


Mät den gamla tråden
 
Tänkte handla imorrn så jag hinner inte de. Ska inte lite tjockare tråd va bättre ?

Tar man 0.25 så blir de en jevla många varv...
 
Har skaffat koppartråden nu, blev 0.25 ...tänkte att resistansen kanske blir för låg om man tar tjockare + superretard på SOE hade använt 0.25 med bra resultat. Har biltema Superepoxy, står inte någon temp på den men får hoppas de håller.

Ska pilla med det på lördag. Enda frågan är ju hur man gör med sladden som går från statorn till baklyse osv... vill gärna ta loss statorn och linda och löda här uppe istället för i garaget...
 
Alright. Det bör ge resultat. Svårtartad ska den absolut inte vara.. Startar min utan hjälp av stödet på första kicken varje gång, och då väger jag 60 kg
 
Bobby 600 skrev:
2189865 De hjälper ej, provade med 2 olika stift idag och det var blött när ja skruva ur de ena efter några försök. Den vill inte alls, måste ju va nått fel...känns som man gått tillbaks till moppestadiet när man står och kickar som en idiot utan att nått händer, blir tokig :4skrika

Nån som vill köpa en XR? :rofl
Tråkigt att du har problem. Mitt förslag kanske är lite långsökt. Men det kanske är värt att prova. Skruva ut tomgångsskruven helt, vrid och släpp på gasen. Då hör du hur trotteln slår i botten på förgasaren. Fortsätt vrida och släppa gasen samtidigt som du skruvar in tomgångsskruven. När du hör ett mera metalliskt ljud, sluta skruva. Då har du en bra grundinställning på tomgången. Ställ choken på halvchok. Håll tummarna och kicka.( rör INTE gasen) Om den inte tändet på 3 kick, lufta ur (Håll in dekompen och vrid på full gas samtidigt som du kickar ca 15 ggr) Vrid in tomgångsskruven ca ett kvarts varv. Gör ett nytt försök att starta. Upprepa denna procedur några gånger. Det lyckades för mig när jag hade vridit in tomgångsskruven en och ett kvarts varv. Lycka till!!
 
Bobby 600 skrev:
2207179 Har skaffat koppartråden nu, blev 0.25 ...tänkte att resistansen kanske blir för låg om man tar tjockare + superretard på SOE hade använt 0.25 med bra resultat. Har biltema Superepoxy, står inte någon temp på den men får hoppas de håller.

Ska pilla med det på lördag. Enda frågan är ju hur man gör med sladden som går från statorn till baklyse osv... vill gärna ta loss statorn och linda och löda här uppe istället för i garaget...

Har du mätt resistansen/spänningen innan du börjar linda om? Det är ett rätt tråkigt jobb. Jag fick avgassmällar o grejer på min xr när cdi:n strulade, men det är tyvärr rätt svårt att mäta upp.
 
Har tyvärr ingen mulitmeter, men statorn ska va så dålig original så jag hoppas att de är det, kosta mindre än en hundring för delarna. Så jag provar att linda om och håller tummarna

Var du tvungen att köpa ny CDI ? eller hur löste det sig och va kosta det?
 
Sen ska man inte bortse från risken för taskig kontakt o dyl.
Leta tändningsfel (eller andra elfel) utan multimeter är som att meka med hammare som enda verktyg.
Även med mulimeter finns det iofs en del grejor man inte kan kolla. Men iaf bättre med än utan.
/u
 
Carsam var här i lördags och tittade på hojen. Statorn mätte 80 Ohm och han provade med en annan cdi-box också, men det var samma resultat med båda boxarna. Det tänder och hojen hostar till men den går inte igång. Skruva sen ur bottenskruven på förgasaren och de var lite skitigt där, han föreslog att jag skulle plocka isär och rensa den samt sätta på ett bränslefilter

Senare på lördagden och söndagen så skruva jag bort förgasaren den var inte så smutsig, var mest i botten. Men rensa och blåste bort all smuts, satt dit ett bränslefilter. Tvättade luftfiltret också...

Kom hit en annan mc-åkare idag, både han och jag provade att kicka, den hosta till när några ggr när han och jag prova, men inget mer...
skruva ur det nyare tändstiftet(DPR8EA-9) och satt in de gammla(D9EA) han provar... hostar till, händer inget, händer inget, hostar till. Startar :banana
Ja, den har faktiskt gått igång! Låter den stå på tomgång i 5 min kanske, han åker en sväng med den, funkar kanon! låter den stå några minuter sen stänger vi av den... 5 min senare så provar jag att kicka den, inga resultat, hostar inte ens. Han provar, samma sak. Den vill bara inte, även fast den är varm och borde va hur lättstartad som helst. Vi ger upp efter 5min av kickande och lägger ner för dagen...

man skulle köpt elstart :hihi
 
äh, du för göra som jag gjorde när jag inte hade någon kick.
Moppe starta den - dvs. hanka på någon annan mc till ca 50kmh och starta i tvåan (eller var det trean :va ). Funka fin fint... :hihi
Tipps, R1an 03-04 (eller vilka år det nu är) med passagerar sadel är skitbra att hanka på. Sadeln är som gjord för att greppa tag i och stödjer armen suuuper bra :yoparty


:hej
 
Last edited:
Back
Top