XR600 luftfilter dilemma

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Bolt
På min XR600 så finns det ett hemmabygd ful luftfilter (egentligen bara en bit skumplast som filtrerar) dittsatt med några spännen. Jag tänkte skaffa original luftfilter men läste någonstans att det kan vara strypningar i den (att hojen skulle gå sämre???) KAN DET VERKLIGEN STÄMMA??? Ska jag byta till original filter eller låta den där fula saken vara där?? för jag tror att en del av start eländet beror just på den. Tacksam för alla svar :)

Vill minnas att orginalhållaren har nån sorts nät el. 'plåt m massa hål i' som stöd för själva skumplasten. Det bör man ta bort.
/u

ulf_lundin skrev:
Vill minnas att orginalhållaren har nån sorts nät el. 'plåt m massa hål i' som stöd för själva skumplasten. Det bör man ta bort.
/u

hmm... så det är det som "stryper" luftillförseln, då är det ingen menning att skaffa den (original filtret)?

Orginal ser ut så här:

Det nät som sitter kallas flamskydd och är precis vad det låter som. Skyddar mot flammor. Dessa kan slå bakåt från förgasaren och skräckhistorier går om nissar som plockat bort nätet och att luftfiltret blivit antänt och att hela hojen har brunnit. Hurvida det stämmer eller ej vet jag inte, men låter logiskt.

Och har du allt annat orginal på hojen så tror jag inte det skiljer sig så mycket i effekt.

Bifogat

• filterhållare.JPG
    filterhållare.JPG
    27.7 KB · Visningar: 70
Jag har originalfilter på min och jag tar upp min på femman med org. drev. Känns inte slö alls.

jo den kan slå lågor bak i förgasaren, lita på mig och därför sitter nätet där.
Orginaldrevad går de på bakhjulet på 5an, men jag har drevat upp min lite eftersom de blir väldigt jobbiga att köra längs landsvägen annars.

Har dock enorma startproblem med min som har försämrats med tiden, den vägarra starta när den är varm, jag har rivit fuggarna men inte hittat nåt fel, funderar lite på om gnistan är svag när hojen är varm eller något.
Jag kan mao inte ens åka och tanka då får jag stå en halvtima tills den kallnat innan jag kan åka hem igen.

Silwer skrev:
Har dock enorma startproblem med min som har försämrats med tiden, den vägarra starta när den är varm, jag har rivit fuggarna men inte hittat nåt fel, funderar lite på om gnistan är svag när hojen är varm eller något.
Jag kan mao inte ens åka och tanka då får jag stå en halvtima tills den kallnat innan jag kan åka hem igen.

Det där känner jag igen från min förra XR jag hittade dock aldrig någon lösning på problemet. Men det verkar ju inte vara ett helt ovanligt problem så någon annan kanske vet?

Silwer skrev:
jo den kan slå lågor bak i förgasaren, lita på mig och därför sitter nätet där.
Orginaldrevad går de på bakhjulet på 5an, men jag har drevat upp min lite eftersom de blir väldigt jobbiga att köra längs landsvägen annars.

När ställde du ventilerna sist?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...