XR600 låg hård och förhoppningsvis körbar

Varit och pillat och mätt lite idag.
Fixade en stötdämpardummy på ca 350mm, den blir för låg med den längden, får en skum gaffelvinkel och ser allmänt jävla muppig ut!
Konstaterar också att det inte funkar med piggyback som på zxr6 dämparen dessvärre.. Tar i tank/bakram.

Ozeos tips på justerbar dämpare tycker jag låter vettigt. Letar på ebay och blocket dagligen.

Fått plats i garage 5min hemifrån fr.o.m februari så förhoppningsvis blir det lite mer fart.
 

Bifogat

  • IMG_0232.JPG
    IMG_0232.JPG
    148.8 KB · Visningar: 111
  • IMG_0234.jpg
    IMG_0234.jpg
    162.6 KB · Visningar: 162
Fränt bygge, slänger in en bild för mera inspiration! Den här fascinerade mig när jag hade en XR650 i garaget. Delarna kommer från CBR600 om jag minns rätt.
 

Bifogat

  • XR650R_SMG.jpg
    XR650R_SMG.jpg
    73.5 KB · Visningar: 226
Tuff hoj! Hehe jag och min kompis diskuterade idag hur mycket huvudvärk
vi hade besparat oss om vi använt cbr-hjul rakt av.. råkar vara en sucker för ekerfälgar bara.

Fränt bygge, slänger in en bild för mera inspiration! Den här fascinerade mig när jag hade en XR650 i garaget. Delarna kommer från CBR600 om jag minns rätt.
 
Varit och pillat och mätt lite idag.
Fixade en stötdämpardummy på ca 350mm, den blir för låg med den längden, får en skum gaffelvinkel och ser allmänt jävla muppig ut!
Konstaterar också att det inte funkar med piggyback som på zxr6 dämparen dessvärre.. Tar i tank/bakram.

Ozeos tips på justerbar dämpare tycker jag låter vettigt. Letar på ebay och blocket dagligen.

Fått plats i garage 5min hemifrån fr.o.m februari så förhoppningsvis blir det lite mer fart.

tja.. ett tips.. ska den va längre så köp vilken dämpare som helst som ser ut som bilden, är den lite äldre är gaffeln av stål.
svetsa ihop en adapter som du skruvar i gaffeln o förlänger den,, 2 nya "plattjärn"/gaffel som går ut.. sen svetsa ihop den med dämparn :tummenupp

om du fattar vad jag menar? :tungan
 
Bygget har legat på is ett tag, varit ute på semester en sväng.

Det som har hänt är att en bakdämpare har införskaffats,
från en zx10r om jag inte minns fel. Lämnade in den på mekanisk
verkstad och fick övre fästet nedfräst så den passade i ramen.
Tyvärr blev den lite väl låg, saknas 1-2cm för att få det stuk jag vill ha.
Det får bli en förlängning a la ozeo..

Sedan har jag skaffat en frambroms, en brembo/magura historia från
någon ktm.

Skulle behöva lite hjälp. För att få fram rätt mått på distanserna
behöver jag centrera navet mellan gaffelbenen, hur ska jag mäta
för mest precision?

Och fråga två.. Som synes på bifogade bilder så hamnar bromsoket
ca 20mm ifrån okfästena på gaffeln. Behöver en distans, men
det känns spontant som en sådan bred distans inte är optimalt för
hållbarhet/viktmässig balans.. bör jag ha distanser mellan nav och
bromsskiva för att få den mer i linje? Några tankar där?

Att man inte bara kan modda hojen i photoshop och trycka på "build"...
 

Bifogat

  • IMG_0320.jpg
    IMG_0320.jpg
    156.7 KB · Visningar: 91
  • IMG_0319.JPG
    IMG_0319.JPG
    129.5 KB · Visningar: 83
  • IMG_0389.jpg
    IMG_0389.jpg
    117.1 KB · Visningar: 120
  • IMG_0372.JPG
    IMG_0372.JPG
    143 KB · Visningar: 80
  • IMG_0375.JPG
    IMG_0375.JPG
    151.9 KB · Visningar: 85
Jag kanske är en total klåpare men jag hade nog helt sonika tagit en lämplig bit aluminium av rätt tjocklek och skurit till, borrat, gängat och smällt dit.
Jag kanske är helt ute och seglar men jag tror inte det påverkar så mycket med en tjockare distans med tanke på hur det ser ut när man konverterar offroadare till supermotard.
 
Schysst bygge!!

Förstår att det är jobbigt och uppdatera byggtrådar hela tiden men skriv gärna ner om du möter nå motgångar och ös på med bilder!

Är inne på bygga nå liknande själv och blev riktigt imponerad av ditt bygge.
/Sven
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top