XR600 låg hård och förhoppningsvis körbar

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
.. innan jag pensionerar mig.

Har planerat och pillat med det här projektet till och från i flera år.
Visionen är klar, men kunskapen och framförallt tiden räcker inte till.
Nu ska jag flytta ifrån min nuvarande mekplats inom några månader så
det är dags att få lite eld i röven.

Har en taskigt uppdaterad byggtråd på SOE med bilder.

Vänder mig därför hit och hoppas att era erfarenheter kan hjälpa mig framåt.

Det första på to-do listan är;

Få ordning på bakdämpningen. Jag bytte till en xr250 bakdämpare
som är 2,5 cm kortare än xr600 samt sänkte den maximalt.
Men den är mjuk som en 50 år gammal soffa i dämpningen,
känns jävligt skumt med tanke på att sporthojsgaffeln är stenhård.

Behöver åsikter om hur jag ska lösa detta. Antingen hitta en
sporthojsdämpare med liknande cc-mått.
Eller lämna in standarddämpare för modifiering? Men det känns jävligt
dyrt? Vad tror ni.. Bifogar en bild (som jag stulit här och modiferat lite;)
på måtten på dämparen som jag vill ha.

Efter det, får inte till det riktigt med centreringen av framhjulet,
vilket är det bästa för att sättet att mäta upp storleken på distanserna?

Åsikter mottages mycket tacksamt!
 

Bifogat

  • Stötdämpare1.JPG
    Stötdämpare1.JPG
    21.5 KB · Visningar: 202
  • 038.JPG
    038.JPG
    164.2 KB · Visningar: 716
Hej!

Kan bli hur bra som helst det där! Du glömde ange den önskade längden på dämparen...
 
Är det du som har ritat på tavlan? :tungan

Hojen ser fräck ut! :tummenupp Vad är målet med den? Nakenhoj med stånka?
 
Inte jag som ritat, tur att armen cencurerar ... ;)

Skulle tippa runt 350mm längd. Var i kontakt med en kille som sålde
en scramblerkittad xr600, han hade fått dit en modern triumph-dämpare
utan större modifieringar, har sökt överallt på nätet men de triumphdämpare jag hittat (inte många) verkar inte ha samma infästningar.

Two stroke man, allright, räcker det? Vart får man tag i styvare fjädrar isf?

Målet är att bygga en tuff bruksstånka med så lite onödigt krafs på som möjligt.
Bygger på en enduro-reg xr men får jag allt att funka så plockar jag över kitet till min xr650l med massa motorgodis.
 
tja, 350 mm.. bara börja mejla på beggade dämpare o fråga cc då.
använd en som haft länkage då du har de orginal.
350mm lär ju många ha men tips är typ wp öhlins o likn från nån sportis som man kan hitta billigt, vissa har justerbar längd. jag köpte min för 1500 spänn på blocket i bra skick. :tummenupp, blir den ändå för kort går de o svarva en ny nedre del som jag fick göra och nu går den o ställa mellan typ 32-37 cm..

edit hitta en bild.

attachment.php
 
Last edited:
Two stroke man, allright, räcker det? Vart får man tag i styvare fjädrar isf?

Du hittar diverse fjäderkonstanter här
http://www.racetech.com/

Vet inte din årsmodell men -90 XR600 har o.42 bakfjäder, en -90 XR250 har 0.36 så det är kanske inte så konstigt att det är mjukt. Testa att flytta över 600-fjädern på 250-dämparen om det går.

Fjäder säljer annars nästan vilken crosshandlare som helst. Räkna med en dryg tusing för en fjäder. Om du är händig och svarvar lite så kan du nog montera nästan vilken crossfjäder som helst. Beggade fjädrar finns ofta på www.enduromx.com för ca 500kr.
 
Tack för alla svar! Justerbar dämpare hade ju varit grymt.
Kollar blocket nästan dagligen men har inte hittat nåt..

Jag tror jag tar 600 dämparen och ett skjutmått och
åker ner till R&N service när jag får tid. Inbillar mig att en beggad
dämpare blir billigare än att bygga om den befintliga. Samt att jag
har en tendens att göra sönder saker.. jobbar efter "2 steg framåt
ett steg bakåt" principen.

Angående centrering av framhjulet, några tips på hur man mäter
med störst noggrannhet?
 
Jävligt ballt bygge!
Min första tanke är om det inte redan är nämnt att försöka få dit en bakstöt från en cross?
Tex från crf, borde inte va omöjligt, vad kom svingen ifrån ?
Då är det lätt meckat, och hård redan från original och finns uppsjö med hårdare fjädrar att byta till.
 
Jag tror att hojen blir för hög i röven med en crossdämpare?
Framgaffeln är från en cbr så den är låg och hård fram.
Svingen är orginal xr.
2002 Triumph daytona 955i dämpare

Den här ser ju ut att ha samma typ av fästen,
har mailat och frågat om måtten, får se om han orkar..
 
Har en ZX6R dämpare som kan passa.
c/c: 350mm, nedre "gaffel" 32mm bred 10mm hål, 30mm bred övre 10mm hål.
Piggyback

400.-

Dock sticker jag utomlands typ nu och återkommer sent i mellandagarna.
 

Bifogat

  • zx6rdämp.jpg
    zx6rdämp.jpg
    220.3 KB · Visningar: 153
  • zx6rdämp2.jpg
    zx6rdämp2.jpg
    192.5 KB · Visningar: 127
Tack Fredda, hade varit grymt men då måste jag modifiera ramen, det vill jag helst slippa!

Nytt problem, spenderade förra söndagskvällen med att mäta och klia
mig i huvudet när jag monterade framhjulet. Då hjulet inte är centrerat
i gaffeln trodde jag mätt galet, men navet ÄR helt centrerat och distanserna har rätt mått.

Enda förklaringen är ju att fälgbanan är ekrad på nåt jävla hokuspokussätt?
Killen som hade hjulen innan har ju kört såhär på sin xr, i min värld
känns det helt galet med en fälgbana o nav som inte är "i bana".

Nån som har något klokt att säga om det?
 

Bifogat

  • IMG_0187.jpg
    IMG_0187.jpg
    237.4 KB · Visningar: 234
Ah!!

Då behöver jag centrera fälgbanan mellan gaffelbenen då.

Tack, inte alltid lätt när en kock försöker leka hojbyggare..
 
Tack Fredda, hade varit grymt men då måste jag modifiera ramen, det vill jag helst slippa!

Nytt problem, spenderade förra söndagskvällen med att mäta och klia
mig i huvudet när jag monterade framhjulet. Då hjulet inte är centrerat
i gaffeln trodde jag mätt galet, men navet ÄR helt centrerat och distanserna har rätt mått.

Enda förklaringen är ju att fälgbanan är ekrad på nåt jävla hokuspokussätt?
Killen som hade hjulen innan har ju kört såhär på sin xr, i min värld
känns det helt galet med en fälgbana o nav som inte är "i bana".

Nån som har något klokt att säga om det?

Du kan ju modifiera dämparen, fräsa bort så det blir 15mm brett. Är ju ett gäng mindre kilon den ska tåla och lägre hastighet så borde funka.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top