xr600 förgasarbekymmer/funderingar

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
CBR 900RR / XR600
Hejsan!

Vad tror ni som kan om min förgasare. Detta är första gången jag har isär den.

Huvudmunstycke: 158
Lågfart: 62
Nål: 2:a hacket nerifrån (Av 5 möjliga) Nu första hacket nerifrån.

Sitter Vampire bolt-on och nått effektavgassystem.

Nytt stift, olja, nyställde ventiler (tickar en aning ändå).

Har testat efter rengöring av förgasaren och höjt nålen max. Pilotskruven går bara skruva ur ett varv innan den börjar gå illa på tomgång!?!
Den axxar mycket bättre nu men orkar inte riktig på 5:an. Toppar precis över 140km/h på 4:an och på 5:an händer ingenting med toppfarten.
Den hoppar värre nu än innan jag gjorde rent förgasaren. Känns som den dör när man ska iväg från stillastående eller när man ger gas efter en kurva tex. Startar lätt o ganska stabil tomgång jämfört med innan.
Nån med nått bra tips??

ingen anning men kan tipsa om min som gick bra men dock anning fett.
öppnat luftburken? jag öppna kanske 30-40% på locket på sidan. nålen normalt sen har jag för mig 168 på högen o 65-68 på lågen. har ingen anning om luft/bränsleskruven då jag gick på känn. :)

Luftburken är original förutom "tratten" som är borttagen.
Men då har jag iaf aningen små munstycken.
Kan jag gå upp så pass mycket som 168/68 direkt?!?

Vart är bäst och öppna luftburken?? Sidan genom kåpan el ovanpå?

Luftburken är original förutom "tratten" som är borttagen.
Men då har jag iaf aningen små munstycken.
Kan jag gå upp så pass mycket som 168/68 direkt?!?

Vart är bäst och öppna luftburken?? Sidan genom kåpan el ovanpå?

jag öppna på sidan.. men ta de varsamt.. ta lite i taget.. lite större hål om du ska ha nät.. nät tar bort myket av inluften.
kanske 70% (alltså ca) av sidokåpan mot luftburken öppna jag fast hade nät där.
165/65 är absolut inga problem om nålen är på orginal nivå..
men vore jag mig då o dig nu så skulle jag ställt nålen ett hack upp o laborera med munstycken därifrån..
tror du nu har för stort lågfarts med den höjningen av nålen.

antar nu att du har öppet blås.
sen ställde jag bränsle luft efter hur den gick.. wiiilibenägenhet :D
på slutet gick de bra o plocka den på 3an o höll på o lära mig på 4an, utan koppling alltså.

Last edited:
Va och köpte nytt huvudmunstycke igår(168). Hinner tyvärr inte greja förän på måndag.
Ska prova o sänka nålen till mitten då o utgå från det iaf.

Hur blir det om man provar helt utan sidokåpan. Blir det alldeles för mycket luft då? Man kan ju tejpa för lite annars kanske!

Jag har lite dum drevning nu tror jag. Har för mig det är 15/42. Men orkar den upp på tvåan utan koppling får man ju vara glad.

Har testat nu med nytt huvudmunstycke 168 och nålen på hack 3.
Tomgången och lågfartskörning är helt ok nu.
Men den vill gärna dö vid hastiga gaspådrag och så hackar den på fullgas ibland. Känns som den inte riktigt orkar.
Pilotskruven går o skruva ur helt utan att tomgången förändras.

Behöver jag gå upp i storlek på lågfarten eller kan de hjälpa o höja nålen ett hack?

Har testat nu med nytt huvudmunstycke 168 och nålen på hack 3.
Tomgången och lågfartskörning är helt ok nu.
Men den vill gärna dö vid hastiga gaspådrag och så hackar den på fullgas ibland. Känns som den inte riktigt orkar.
Pilotskruven går o skruva ur helt utan att tomgången förändras.

Behöver jag gå upp i storlek på lågfarten eller kan de hjälpa o höja nålen ett hack?

kör inte med hela kåpan borta= funka skit.
tror du ska prova öppna kåpan lite.. ta bort hela sidan o dra på lite silvertejp så du minskar hålet. prova dig fram.. annars kanske lite öppet och 162 i munstycke.. hackar den vid höga varv vid fullgas så är de för lite luft el för mycket soppa vid denna bestyckning.

grymt! viktigt att luft/bränsle skruven står som den ska nu..
stå på tomgång o brappa upp den fort. kvävs den då? skjuter väl inga lågor o toksmäller?

Den går jättebra och gasa upp snabbt nu. Inget kvävande eller smällande.
Det har aldrig gått förut.
Men det händer inget när man justerar pilotskruven. Kan skruva ur den helt utan att de händer något alls. Så nu står den 2 varv ut.
Ligga på jämn fart så hostar den fortfarande och fullgas hostar den med nu.
Känns lite som den kväver sig.
Men det är la bäst och börja med lågfarten?!?!

Justerar man bränslet eller luft med pilotskruven?

Nålen: 2:a hacket nerifrån
Huvud:168
Lågfart: 62

... Dom här gasarna kan man bli tokig på ,det går inte att få till perfekt i hela registret:gnissla .. Men det låter som den strongnar av för mycket soppa. Prova gärna helt borttagen sidokåpa med det munstycken du har i nu 168? då kan det tänkas att den går bra på fullt gärn åtminstonde. Det ska gå utmärkt att kapa våldsammt stora hål i sidokåpan ,,,hellst köra utan luftburk är ju bäst. Går dom skit utan kåpa så har man bara inte fått till bestyckningen. Man får helt enkelt ut mest pullver helt öppet = stora hål!! Slipa gärna bort gallernätet/ gnistskydd som sitter inne i filterkorgen,,Var noga med att få bort alla ståltrådar bara! (om det sitter sådant på just din?) Klart bäst är ju kn filter .En hyffsad start i bestyckning på helt öppen kåpa och slipon är 70 i lågen och nålen näst högst höjd och högfart kan man köra från 165-170. Stupningar från låga varv vid snabba gaspådrag kan man få leva med,,det måste till axpump för att få bort allt sådant skit.
Vanligt fel på dom här gasarna är vandrande tomgång,,det beror offtast på att trotteln vrider sig högr/vänster pga att det inte finns något styrspår:gnissla Trotteln sitter endast fast i lyftarmen och den blir fort glapp ,, Fixas genom att köpa ny arm eller löda ihop hålen och borra om eller snikvers klämma med tång för att minska glappet vridmässigt.

Testade igår och köra utan sidokåpa. Den gick nog lite bättre me missa massor på höga varv. Ska sätta tillbaka 158 Huvudmunstycket och prova igen.

Testade igår och köra utan sidokåpa. Den gick nog lite bättre me missa massor på höga varv. Ska sätta tillbaka 158 Huvudmunstycket och prova igen.

gör så. går den bättre kan du smyghöja lite till :)

Har nu testat original igen. Den går bra på fullgas med el utan kåpa.
Jämn fart är ryckigt ändå.

Kan skruva ur piloten helt utan att det händer nått.
Har beställt nytt lågfartsmunstycke iaf.

vet ju inte hur mycket den rycker för dig. min gjorde de med, dr650 som jag har nu oså.. får lixom aldrig det riktigt bra.

Piloten ska den reagera på i runt 1-2 varv . Man kollar enklast om man ligger i rätt storlek genom att ha motorn på tomg och skruva ut den max typ rammlar lös ,, skruva in den ett kvarts varv åt gången tills motorn reagerar,,,när man hör att motorn går ner i varv så backar man en kvart på skruven, Då är den rätt ställd. Stäng av motorn och räkna varven som är kvar in till stopp ,och ligger det runt 1-2v så är det rätt munstycke, Är det bara 0,5-0,7 varv in så ska större lågfart i och över 2v mindre....

Den rycker i mellanfart? Svårt att säga utan att åka själv! Men gissar att trottelnålen ska sänkas/höjas? Starta med att sänka 2 hack,,blir den sämmre så höj 4hack :D

Tomgången dippar precis innan piloten är helt inskruvad. Så jag har beställde ett större lågfart (126:-:gnissla )

Det är inte mycket den rycker på jämn fart men det är tillräckligt för att man skall störa sig på det. Ska testa lite med nålen så fort jag får munstycket (tidigas fredag).

Tomgången dippar precis innan piloten är helt inskruvad. Så jag har beställde ett större lågfart (126:-:gnissla )

Det är inte mycket den rycker på jämn fart men det är tillräckligt för att man skall störa sig på det. Ska testa lite med nålen så fort jag får munstycket (tidigas fredag).

störande ryck hade jag hur jag än ställde allt på xr,n :rolleyes:

Nu har jag testat med större lågfart och sänkt nålen 2 hack!
Lågfart: 68
Huvud :158
Nål : Läge 4 nerifrån
Pilot :ca 1,5 varv
Utan sidokåpa
Den går nu jämt i låg fart o jämngas.
Pilotskruven höjjer vartalet lite innan den går in o botten. Annars ganska oförändrat.
Ska man ge fan i o pilla mer på den nu kanske när den ändå går ganska bra eller är det någon som har nån bra ide`tro??

Testade även med 168 i huvudmunstycke men tycker det känns lite som den inte riktigt orkar då!

Har vart ute på en lite längre tur nu o hojjen går skit när man axxar o högre vartal.

Last edited:
Nu har jag testat med större lågfart och sänkt nålen 2 hack!
Lågfart: 68
Huvud :158
Nål : Läge 4 nerifrån
Pilot :ca 1,5 varv
Utan sidokåpa
Den går nu jämt i låg fart o jämngas.
Pilotskruven höjjer vartalet lite innan den går in o botten. Annars ganska oförändrat.
Ska man ge fan i o pilla mer på den nu kanske när den ändå går ganska bra eller är det någon som har nån bra ide`tro??

Testade även med 168 i huvudmunstycke men tycker det känns lite som den inte riktigt orkar då!

Har vart ute på en lite längre tur nu o hojjen går skit när man axxar o högre vartal.

skit? dåligt, rycker?
de kan ju bara inte va föör högt huvud tycker jag..
kollat så de inte är nå o-ringar el annat skit som läcker igenom el nån chok el likn

Den går lika illa på höga varvtal oavsett huvudmunstycke (158/168)
Den går bäst utan sidokåpa. Testat o sänka nålen helt nu utan resultat.

Kan de vara så att lågfarten är för stort o påverkar högfarten??

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph