Xr500 1984 Retromotard bygge.

Undrar om inte Roffes sålde alutankar till XR500 för typ 1250:- för några år sen. Kan varit till XL-serien också.
Kan va värt att kolla upp kanske, mer som backup ifall plasttanken säger upp sig.

Nja håller mig till plast tanken tycker det passar bättre med hojjen. lite nya delar klara för montage. Renoverar orginalgaffeln till besiktningen och till rätt donator hoj dykt upp ingen här som har en cr125/250 90/2000 tal med trasig motor för en vettig slant?bild (2).jpg

Nu har det hänt lite, tyvärr så kom en monkeybike i mellan men nu är den nästan klar fire orange metalflake lackad med massa godis och ja det spårade ur , Ack så kul :tungan
Fick tag i en -96 honda cr och den har fått donera en all fjädring och infästningar o bromsar med mer.
På bilderna har jag lånat kompisens motardfälgar för att ställa höjden på stötdämpar fästet under sadeln.bild (2).jpgbild (3).jpg

Så nu blir det massa finnish jobb och ekra upp nya fälgbanor till cr naven. Är faktikst inne på blåeloxerat fortfarande känns som det skulle bli lite annorlunda o skoj.

Ser riktigt fett ut :tummenupp

Ser fint ut! Men jag gillade faktiskt den gamla gaffel med bälgar bättre. Fattar att USD:n är avsevärt mycket bättre dock. Framskärmen måste bli mindre.:hihi

Ja jag kan faktiskt instämma med att den gammla gaffeln var läcker med sina blåa damasker. Håller med om att framskärmen är gigantisk men den får sitta , tanken är ju att det ska vara en retro motard hoj o då vill jag behålla orginalplasten för orginalutseendet.Blir nog bättre när grenrören kommer på plats så ser det inte så tomt ut :)

Kolla på framskärmar till cr80 runt 2000. De liknar den du har fast är mindre och ska finnas i rött.
Hade en svart sådan på min MT5:a när det begav sig, snygg skärm.

Nja xr ´n är orange. men tack för tipset : )

Ja jag kan faktiskt instämma med att den gammla gaffeln var läcker med sina blåa damasker. Håller med om att framskärmen är gigantisk men den får sitta , tanken är ju att det ska vara en retro motard hoj o då vill jag behålla orginalplasten för orginalutseendet.Blir nog bättre när grenrören kommer på plats så ser det inte så tomt ut :)

Men den går ju att korta lite. :tummenupp

röstar för orginalskärm.. ser stor ut men den ska bara va där.

Kunde inte sagt det bättre : )

Alternativt så köper du en framskärm från en Honda CR 80 av samma årsmodell. Då får du ju samma kulör och samma tidsenliga stuk, men ändå mer proportionerligt till motardhjulet.

Lite bilder på kompisens bygge(Runeboj) som byggs parallellt med min Xt400 1982:yopartybild (1).jpgbild (4).jpg

Last edited:
Den ser riktigt fin ut! Har dock aldrig kommit överens med tanken på dem.:va
Vad är det för hjul-sving-gaffel?

Den ser riktigt fin ut! Har dock aldrig kommit överens med tanken på dem.:va
Vad är det för hjul-sving-gaffel?
Det är från en yz250 1989 och han hade en hel del jobb med att få stötdämparen bak på plats. Men nu fungerar det perfekt :)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back