XR:en går på ny diet och blir...

Watoosh

Medlem
Gick med
9 Feb 2008
Ort
Visby
Hoj
2x Kawasaki Z1000 -77 samt XR650R
Fetare! Det hela började med att jag för ungefär ett år sedan köpte mig en XR600R av 1993-års modell. Den var då trimmad av föregående ägare. Borrad till 628cc, maximalt portad, utrustad med bättre kam och högkompressionskolv och ett bättre avgassystem, så det fanns mycket pulver i den för att vara, just det, en slö gammal XR :) Nu, mer än ett år senare, och betydligt kapitalstarkare bestämde jag mig för att det var dags att uppgradera den 15 år gamla maskinen med lite fräschare prylar. Mycket av originaldelarna var slut. Fälgarna var skeva, med lösa ekrar och bubblor överallt, bromsarna var URUSLA! Skivan fram såg praktiskt taget ut som ett fågelbad, med andra ord riktigt skålformad. Länkaget såg ut att ha genomlevt sju svåra år och var glappigt och dant. Framgaffeln var helt utriden, svampig och konstig, stötig ibland och mjuk som en soffa ibland. Jag började med att jaga en ny gaffel, och målet var en modern USD-gaffel som kunde ge 2 uppgraderingar i ett: Funktionellt och visuellt. Jag behövde också nya fälgar. Först hade jag faktiskt tänkt köra på nya crossfälgar, med lite bredare bana än original för att få den fetare, men det visade sig att ödet ville annorlunda.

Jag hittade en annons på Blocket där en kille sålde ett komplett motardkit, med gaffel, kronor, fälgar, bromspump, ok och skiva, det vill säga, allt jag behövde. Så, jag körde på motardfälgar tillslut. Sen att det visade sig att bakhjulet var för brett är en annan sak... Nåväl, jag har nu hållt på och byggt i ungefär två månader, och under den tiden har jag hunnit inrätta ett garage i ett föredetta förråd, och nästan hunnit slutföra hojen, och då har jag haft i genomsnitt 1.5 dagar i veckan som jag varit i garaget och skruvat :)

Jag har inte haft tillgång till någon kamera under hela byggtiden, utan bara under "senare" halvan, så ni får hålla till godo och föreställa er nedplockningen.

Såhär såg hon ut när jag köpte henne (bilden har legat på bike, därav stämpeln)
66.jpg


Jag började plocka bort blinkers
380.jpg


Sen började slakten! Nya gaffeln sitter på, precis nymonterad, man kan känna doften av kullagerfett i luften!
rh6900.jpg


Inpassning pågår. Notera moppefjunen :rolleyes:
2lylwn.jpg


Kastar på hjulet
24o3yhy.jpg


Just det ja! Det nya oket, ett sexkolvs Behringer, som ursprungligen suttit på en Husa var utrustad med en äcklig gummislang á la original, så jag skaffade stålomspunna både bak och fram :tummenupp
Här håller jag på och fulmeckar med oket i största allmänhet
1zpo614.jpg


Och som jag sa tidigare, bakhjulet var alldeles för brett, och det skulle krävas en hel del fräsning och svarvning för att passa dit det. Jag ägde varken svarv eller fräs, och kände ingen som gjorde det heller, så jag började leta efter någon duktig micklargubbe, och hittade en kille som gjorde rubbet för 2 loppor. Värt vartenda öre:näsblod Såhär blev det
2i75k4x.jpg

Ganska fräsigt va? :)

Det jag först fattade tycke för hos XR:en var dess råhet, grovhuggna stil, industriellt på något sätt, och det ville jag ta vara på, samtidigt som det skall vara cleant och rejsigt. Jag minns att min far körde på samma koncept på sin Kawa 900 i början på 90-talet, och glasblästrade i princip varje del av hojen och bara dränkte de o olja för att bevara finishen. Det var ett givet val, och jag gick åstad och blästrade svinen, bromsoken, bromsskivenavet och bromspumpen bak, och dränkte i olja.

En bild på svingen efter blästringen
2lxxrtx.jpg


Pumpen och svingen
sghoxe.jpg


Och på oket och skivan
b4vtrl.jpg


Oket i närbild (skitigt på bilden, rent nu :tungan )
6f0ety.jpg


Det blev ganska jävla najs faktiskt, det är svårt att förmedla känslan med skitkameran jag fotat med, men det är en härligt sidenmatt yta.

En bild på den radiella porrpumpen
347i6oy.jpg


Somsagt, hinner inte skruva så mycket, men idag var jag ute och gjorde lite nytta, och fick dit lyktan, vilket krävde en svets och lite tålamod
4sbmtl.jpg


Jag har planerat att köpa ett Aloop-kit (http://www.aloop.com/Seat-Tank-Kits-600.htm) för att snajda till det lite, främst för att det är jävligt mycket snyggare än original, och dels för att org. tanken och sadeln är slut :gnissla
En helhetsbild
vsosv8.jpg


Det kommer mer bilder och text såfort jag hinner skruva :tuttar Så håll till godo sålänge, och för böveln, lämna synpunkter!
 
Me like! :tummenupp

Angående bakdäcket kan det ibland räcka med att ta en sjysst kniv och skära bort lite gummi på sidan för att det ska få plats i svingen.

Tack för all respons :) Ja det fick jag också göra, dessutom var navet för brett, men med en bra fräs slår man världen med häpnad :näsblod
 
Ser bra ut! Har alltid gillat XR:en, som sagt, riktigt rå!
 
Har varit ute och gjort några handtag idag. Bland annat så började jag fundera på krökarna, dom ser rätt risiga ut, så dom måste behandlas på något sätt, och jag kom och tänka på en grym kawa 900 min far ägde (nej, inte den med sandblästrade delar, han hade fler kawor ;)) som hade vita krökar, det var snyggt som fan! Lite matt sådär, som krita typ. Tror det kan funka rätt bra. Kommer iaf börja med att blästra krökarna innan jag gör något mer. Dessutom har jag beställt en renoveringssats till länkaget, så nu kan jag fimpa dom gamla lagrena och blästra länkaget också :) Även ett nytt (ostrypt :gnissel) trottellock beställdes, så nu kan jag köra ostrypt på bana och vid andra speciella tillfällen :) Men, vad tror ni om vita krökar? Bra eller anus?
 
Ser finfint ut!
En fråga, menar du att du oljar in de blästrade aludelarna? Blir inte det kladdigt och jävligt skitigt så fort du ska använda det? Eller har jag fattat helt fel? Snyggt blir det alla fall, är det dyrt att lämna in för blästring?
 
Ser finfint ut!
En fråga, menar du att du oljar in de blästrade aludelarna? Blir inte det kladdigt och jävligt skitigt så fort du ska använda det? Eller har jag fattat helt fel? Snyggt blir det alla fall, är det dyrt att lämna in för blästring?

Jag kör med en olja som heter Sonax MoS2, den kryper längst in i porerna som bildas vid blästringen, och stannar där. WD40 och 5-56 fungerar inte alls lika bra, utan tenderar avdunsta. Sonaxoljan påminner lite om smält smör faktiskt, ganska skummig och mycket kletigare än "standardoljor" :pannkyss

Ang. Priset så har jag faktiskt ingen aning om vad det kostar, jag har turen att vara personligt bekant med killen som köpte pappas gamla blästerskåp så jag lånar det vid behov helt enkelt. Dock måste jag nog lämna iväg ramen när det är dags att blästra den, men det blir till nästa overhaul :)
 
Dags för update? Ja det kanske! Det har hänt en hel del, dock är det mest små pilliga jävla detaljer som inte går att dokumentera utan att skriva en doktorsavhandling i ämnet, så jag bjussar på några helhetsbilder. Kom gärna med respons, det uppskattas alltid :)

photo.php


Utstallad i vintersolen. Ingen snö på Gotland, nänä!

photo.php


Blästrade och lackade krökarna och polerade upp skyddet. Dessutom har jag fixat nya kåpor, jag råkade ut för en garageolycka som bland annat involverade en skitgaragelyft som pallade med jobbet att lyfta 120 kilo droska så den gick i golvet och ena kåpan sprack. 765+moms för en original. Bidde inget. CRF450-kåpor, båda sidor = 400 pix :) Lite skärande och snidande senare:
photo.php
 
Ska bli spännade att se hur den ser ut när den är färdig :hoppa
Renoverade min förra vintern och den är fortfarande inte klar, :huvet det är lite knapert om tid med 2 kids och en fästmö, :gnissla men jag hoppas att kunna få klart den till mitten av säsongen :)
Håll oss uppdaterade med massa bilder nu :tummenupp
 
Ska bli spännade att se hur den ser ut när den är färdig :hoppa
Renoverade min förra vintern och den är fortfarande inte klar, :huvet det är lite knapert om tid med 2 kids och en fästmö, :gnissla men jag hoppas att kunna få klart den till mitten av säsongen :)
Håll oss uppdaterade med massa bilder nu :tummenupp

Aj aj aj, jag känner igen mig, dock har jag varken fästmö eller barn, men tiden är lika knapp ändå :gnissla
Jajemän, det skall jag försöka göra :)
 
faen va coolt! Jag har en förkärlek för lågkompsstånkor! Kul att någon satsar på en sådan. Ska själv lägga ner lite energi på min gamla TT600. Var kan man hitta bra motardhjult till den tro?
 
faen va coolt! Jag har en förkärlek för lågkompsstånkor! Kul att någon satsar på en sådan. Ska själv lägga ner lite energi på min gamla TT600. Var kan man hitta bra motardhjult till den tro?

Lågkomp vet jag inte, hon har fått sig en del trim :rolleyes:
Mina motardhjul kommer från en KTM 525 som gått SM och lite av varje tydligen, men det var som sagt inte bolt-on.
 
Lågkomp vet jag inte, hon har fått sig en del trim :rolleyes:
Mina motardhjul kommer från en KTM 525 som gått SM och lite av varje tydligen, men det var som sagt inte bolt-on.

Då är det en trimmad lågkopmsstånka men likförbaskat en lågkompsstånka :)
Ska bli kul att följa tråden. jag tänkte byta fugge, system och luftfilter sen får det räcka.
 
Då är det en trimmad lågkopmsstånka men likförbaskat en lågkompsstånka :)
Ska bli kul att följa tråden. jag tänkte byta fugge, system och luftfilter sen får det räcka.

Grymt :tummenupp
Fy vad avundsjuk jag är på er som lägger tid, pengar o energi på era gamla hojar. Själv är jag så lag (läs okunnig) att bytestankarna kommer så fort bromsbeläggen börjar ta slut :rolleyes: (nåja, nästan i alla fall).

För ca 25 år sedan körde jag o en kompis ihjäl en xr500, men det var fan vad den var seglivad. Bl a började luftfiltret brinna en gång och lågorna slog runt ramen och värmde "paketet" en aning innan jag fick stopp på maskinen. Lätt avhjälpt med brandsläckare. En bit skumplast dög gottt som luftfilter resten av xr,ens liv.

EDIT: Hmm... det var nog en xl500 vi körde ihjäl.
 
Last edited:
se till att köpa det där sadel/tank-kittet, det var bra mycket snyggare än original:D mer bilder och mer jobb nu tack!:yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top