XR eller WR

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Hij, sitter och tittar lite på olika motarder. Ja har varit inne och frågat lite om husaberg, men inser att det kommer att bli för mycket meck för mig.
Jag har kollat på Honda XR 600r, Honda XR 400 och Yamaha WR 426.

Vad tycker ni om dessa hojjar, för och nackdelar, hållbarhet, pulver i dom, Wheelie-barhet:tungan. Är det stor skillnad i effekt på dom, med mera...

Tackar för svar

XR 400 och Wr426 är Endurohojar. Medans XR600 är mer en grusmaskin. Stor och klumpig, men är otroligt fin på grsvägar, stigar och att köra på bakhjulet med. Alla 3 hojarna är tydligen oförstörbara ;-) XR400 är riktigt slö, medans 426an och 600 ligger ganska lika. Mer vrid i 600 förståss. Skruvningen ligger ganska lika på dessa maskiner. 100 mil för olja på XR. Lite tightare på 426an men den har chimsade ventiler och behöver inte ställas lika ofta om alls.

XR 400 och Wr426 är Endurohojar. Medans XR600 är mer en grusmaskin. Stor och klumpig, men är otroligt fin på grsvägar, stigar och att köra på bakhjulet med. Alla 3 hojarna är tydligen oförstörbara ;-) XR400 är riktigt slö, medans 426an och 600 ligger ganska lika. Mer vrid i 600 förståss. Skruvningen ligger ganska lika på dessa maskiner. 100 mil för olja på XR. Lite tightare på 426an men den har chimsade ventiler och behöver inte ställas lika ofta om alls.

Ok, då kanske man ska kolla XR 600 R coh WR:en, men va e det för skillnad på WR 426 och WR 450. Jag ahde tänkt att köra hojjen te jobbet, smiska grusväg och köra bakhjul, då kanske XR 600R är bäst för mig??
Eller vad tror ni:)

Ok, då kanske man ska kolla XR 600 R coh WR:en, men va e det för skillnad på WR 426 och WR 450. Jag ahde tänkt att köra hojjen te jobbet, smiska grusväg och köra bakhjul, då kanske XR 600R är bäst för mig??
Eller vad tror ni:)

Ska du köra någorlunda lagligt:D så finns det inte särskilt många lv-reggade 426:or om än någon alls. 450:n kom -02 lr -03 & de ska vara lv-reggade:tummenupp Yaman är naturligtvis lättare oxå.

Har själv en Wr426 och hade tidigare en Husa 650...
Har provat både XR och TT, och de är mer anpassade för vardagsbruk.
Wr och husabergarna är tävlingshojar... Dvs de passar inte riktigt för vardagsbruk. Personligen anser jag det vara slöseri med pengar att köra en race-stånka till och från jobb/skola. Kolla på xr och tt istället. Du har förmodligen minst lika roligt på en sån.
Wr 450 kom -03, hållbarheten ska enligt uppgift vara lika bra som 426, dvs jäkligt bra för att vara race-stånka.
-03:orna hade tydligen problem med elstarten, men det fixade de tydligen till -04...
450 finns både som lv-reg och e-reg, 426 finns väl mest e-reggade men vissa är lv-reggade.
Kolla in Yamaha TT, fina hojar! Glöms ofta bort tyvärr, personligen gillar jag TT mer än XR.
Om du vill ha mer info så använd sökfunktionen, här på SH och även på SOE samt Thumpertalk...

Ta oxå en titt på XR650R, ett snäpp bättre på allt jämfört med 600an. :)

har faktiskt kollat på en DRZ 400, men jag har svårt att hitta nån som e LV-reggad.

Sen, hur stor skillnad är det på en 600 och 400 i pulver, om man nu kör mycket grusväg och gata??

Last edited:
Ta oxå en titt på XR650R, ett snäpp bättre på allt jämfört med 600an. :)

Japp, har kollat på den med, men hade tänkt mig lägga ca 30 max 35 schalakan, om dom vore lite billigare bara. Men hur är det om man kör gata. Är en 600 okey och inte för klumpig. Har bara kört 400 innan... Ja e nybörjare:tungan

har faktiskt kollat på en sån, men jag har svårt att hitta nån som e LV-reggad.
Sen, hur stor skillnad är det på en 600 och 400 i pulver, om man nu kör mycket grusväg och gata??

Drz400"s" och "sm" är lv-reggade. Hojen är väldigt smidig och har bra kraft i motorn. En xr600 har nog inte särskilt många fler hästar, möjligtvis en bättre botten.

Här är några lv-reggade:
http://www.blocket.se/vi/10603375.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/10536280.htm?ca=20_s
http://www.blocket.se/vi/9640048.htm?ca=20_s

Last edited:
sant, bara det att dom e lite dyra, men hade jag fått välja hade jag köpt en
WR 450 eller 400 DRZ, hade tänkt lägga ca 30 papp, men ska se om plånboken tillåter annat :tungan

jag tycker du absolut inte ska välja bort xr600. helt ok hoj.. lite service, stark botten o grymt lekvänlig. kan få den o resa på 3ans växel med litte jobb även 4an men då får man kämpa. perfekt för bus o grusvägsåkning

XRn fungerar kalas att busa runt med men man får bryta rätt ordentlig för att få ner den i kurvorna. Provade gokartbana en gång men gav upp eftersom den helt enkelt ville gå rakt fram även fast man tog i. Hade iof. blivit lite bättre om jag sänkt den framtill. Hur långt har du till jobbet? Kommer du köra nått annat än gata? Väljer du WRn (eller nån annan race-hoj) så blir det helt plötsligt mycket större användningsområde... gokartbana, is, enduro mm. samt roligare i stan. Åker du landsväg/småvägar/grus mm. så välj XRn. :tummenupp

Edit: Har aldrig kört den men DRZ400 kan ju vara ett bra mellanting och ska inte glömmas. ;)

Last edited:
det blir mest grusväg och åka te jobbet. Jag har 1.3 mil te jobbet, så det kanske e bäst med en Xr för det ändamålet. Men en WR450 eller 400DRZ är som sagt kanske lite roligare i skogen och på bana, men dom e dyrare också:gnissla

Men som jag kan se så finns det inte så väldigt många grusmaskiner som är LV.reggade, ska hålla ögonen öppna, elller om NI har nåt så PM:a mig. Det mesta är intressant...:D

det blir mest grusväg och åka te jobbet. Jag har 1.3 mil te jobbet, så det kanske e bäst med en Xr för det ändamålet. Men en WR450 eller 400DRZ är som sagt kanske lite roligare i skogen och på bana, men dom e dyrare också:gnissla

Men som jag kan se så finns det inte så väldigt många grusmaskiner som är LV.reggade, ska hålla ögonen öppna, elller om NI har nåt så PM:a mig. Det mesta är intressant...:D

Jag hade nog försökt hitta en lite äldre KTM 640, för den har klart bättre chassie än en XR. Fast pengarna kanske springer iväg lite då.

ahh, det e ju det. Sen har jag också hört att det eganska mycket meck med KTM, såsom Husaberg... Vet inte om det stämmer men men... XR:en verkar ju vara väligt bra just kvalitetsmässigt.

Last edited:
jag tycker du absolut inte ska välja bort xr600. helt ok hoj.. lite service, stark botten o grymt lekvänlig. kan få den o resa på 3ans växel med litte jobb även 4an men då får man kämpa. perfekt för bus o grusvägsåkning

Vad har du för drevning på 600an för att dra upp den på 4an?, eller menar du att dumpa kopplingen och när du drar upp den??

Helt orginal(med race insatsen bak, så klart...) går 650an att dra upp på 3an med 15/45 drevning, vid 70-80 eller så, och en massa ryck och slit... heh
Med nytt avgasrör och ny förgasare borde den resa lättare på alla växlar. Framtida projekt... :rolleyes:

:hej

Vad har du för drevning på 600an för att dra upp den på 4an?, eller menar du att dumpa kopplingen och när du drar upp den??

Helt orginal(med race insatsen bak, så klart...) går 650an att dra upp på 3an med 15/45 drevning, vid 70-80 eller så, och en massa ryck och slit... heh
Med nytt avgasrör och ny förgasare borde den resa lättare på alla växlar. Framtida projekt... :rolleyes:

:hej

ett större fram en orginal fast motardfälgar..toppfart typ 140+ kanske.. :va
har inte kvar den men i början fick jag rycka den på 2an, efter lite meck med luft, bestyck o lite hemma byggd ljuddämpare o lite krök gick den upp med ett lätt ryck på 3an..
på 4an gick den upp på minsta knix..
men att få upp den på 4an lärde jag mig inte först innan jag sålde den :D
nu ska du tänka på att man ligger på 110+ kg :näsblod
gunga ryck o släppa gasen o dra på igen teknik gick bra.
allt i rätt ordning o de funka. har aldig använt koppling
kan tänka mig den låg runt 70-80 som din som mest.

:tummenupp
ah. ~140 maxfart, det ger ungerfär 14/48 utväxling på 650an. (Orginal...)
Wheelar enkelt, men inget jag tyckte var kula att köra med, helt omöjligt att hänga på sportnissarna med den drevningen.
15/45 är min favorit. 15/41 funkar, men det var enklare att wheela med 15/45och det skiljde 5+km/h i toppfart bara... :tungan
(orkar inte varva ur med 41 drevet och 5ans växel...)

Jag väger några bugare mindre, så ett lätt ryck för dig är nog ett lite kraftigare för mig... heh :tungan

Jag satte in orginal slutstycket på XRen för att testa hur den var i besiktnings tillstånd. Kändes som man tappade 10hk, fick anstränga mig ordentligt för att rycka upp den i 2an... :näsblod

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!